Skip to main content
Vraag

Wegvallende 1 Gbit/s verbinding Box 12 en SuperWifi

• 14 februari 2025
  • 8 reacties
  • 61 keer bekeken

Ik heb dit probleem ook sinds ik een ander modem heb vanaf febr 2024. Er is al veel geprobeerd en er is zelfs een monteur bij geweest die alles heeft doorgenomen en uitleg heeft gegeven. Daarna is het 2 weken goed gegaan (ik heb er niets van gemerkt), maar toen viel de verbinding op de Super wifi's 2 uit naar 1-5 Mbit. Ik heb een internet abonnement van 1GB. Je begrijpt dat ik zeer gefrustreerd ben. Nu heb ik de Superwifi's uitgezet (stekkers en kabels eruit) en heb ik al twee weken een stabiele verbinding. Enige is dat ik geen snelle verbinding heb. Dus het blijft een probleem.

Ik zou dat ook graag opgelost zien….

Hartelijke groet Ruud Janssen uit Zandvoort

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

8 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7605 reacties
  • 19 februari 2025

Goedemiddag ​@Ruud56 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Dat is wel een hele dramatische snelheid die je daar haalt (1-5 Mbit/s) dus goed dat je hier (wederom) melding van maakt. Weet je ook wat de monteur destijds precies heeft gedaan? 

Het feit dat het probleem verdwijnt zodra je de SuperWifi's uitschakelt, lijkt erop te wijzen dat daar iets misgaat. Gebruik je de witte of zwarte Super wifi punten? En heb je ze ook al eens gereset? Ik vermoed van wel maar doe daarmee ook een aanname en moet dat wel echt zeker weten. Mocht je dit nog niet hebben gedaan, dan lees in dit artikel op onze Kennisbank hoe je ze kunt resetten. Verder vind je hier nog veel meer tips & trucs dus het kan sowieso geen kwaad om daar nog eens naar te kijken. Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet :) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 19 februari 2025

Dag Jan,

Dank voor je reactie en advies. Ik heb inderdaad al veel uitgeprobeerd en gelezen. Met de monteur heb ik alles gereset en daarna had ik een week of twee, drie een goede verbinding. Ik heb nu twee weken (denk ik) een goede verbinding gehad. Kwam met de SWifi 2.0 (zwart) echter niet verder dan 400Mbps. Ik heb 1GB verbinding. Vervolgens (had ik niet moeten doen) heb ik de pc boven met een LAN-kabel aangesloten op de Swifi. Toen had ik een verbinding van 900 Mbps! Echter na uitzetten en weer aanzetten van de computer en een tablet was de verbinding weer 1-5 Mbps. Ook op telefoon of laptop. Het lijkt er op dat een combinatie van Wifi en LAN-kabel tesamen het probleem is. Maar ik moet Wifi aan laten staan omdat ik anders de PC niet in het netwerk kan benaderen. Er gebeurt veel,maar ik probeer nu een voor een dingen uit en te kijken of het dan werkt. Ik heb nu het modem weer gereset en de LAN- kabel verwijderd en vooralsnog werkt het. Morgen weer verder. Ik vind het heel vervelend maar ben nog geïnteresseerd om tot een oplossing te komen, maar mijn echtgenote wil graag dat het gewoon werkt. Die zou hier zeker een probleem mee hebben. En dat kan toch niet waar zijn. Ik wil graag bij KPN blijven.

Hoop dat we uiteindelijk eea kunnen oplossen.

HG Ruud

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7605 reacties
  • 20 februari 2025

Goedemorgen ​@Ruud56 en bedankt voor de duidelijke terugkoppeling!

Een wifi snelheid van 400 Mbit/s is qua snelheid echt uitstekend, ook bij een abonnement van 1 Gbit/s. Houd er rekening mee dat die snelheid van 1 Gbit/s alleen wordt gehaald wanneer je met een bekabelde verbinding werkt. Zodra je via de wifi gaat werken, lever je nu eenmaal snelheid in omdat het signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Daarnaast heb je te maken met omgevingsfactoren die van invloed zijn op het wifi signaal. Denk hierbij aan de bouw van je woning, andere wifi netwerken in je omgeving, deuren, muren, isolatie, magnetrons etc. etc, 
In ieder geval goed om te lezen dat het vooralsnog werkt nadat je het modem hebt gereset en de LAN kabel hebt verwijderd, laten we vooral hopen dat het nu blijft werken 🙏🏻

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 20 februari 2025

Dag Jan,

Ja 400 is prima als het stabiel is en dat is het zeker niet altijd. Maar waarom krijg ik dan met een LAN kabel op mijn Swifi 900? Dat begrijp ik dan niet. En waarom werkt het niet met die LAN kabel? Dat wordt toch ook door KPN geadviseerd. Ook op mijn laptop krijg ik wisselende snelheden tussen 200 en 650. Ik ben nog niet tevreden.

Groeten Ruud

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7605 reacties
  • 24 februari 2025

Ervaar je dan ook daadwerkelijk problemen met je wifi verbinding ​@Ruud56 ? Los van het feit dat de snelheden fluctueren. Snelheden van de wifi zullen helaas altijd met ups en downs gaan, ik ben bang dat we hier als KPN zijnde niet zoveel invloed op hebben! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 24 februari 2025

Nou Jan als je 2 min moet wachten voordat een webpagina is geladen, dan is dat heel vervelend. Zie hieronder. Zojuist computer gestart en weer slechte verbinding. Ik heb niets gewijzigd sinds ons laatste bericht. Wat moet ik er nu nog aan doen?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7605 reacties
  • 24 februari 2025

Dan zou ik je toch het advies geven om hier eens contact over op te nemen met onze Helpdesk ​@Ruud56 . Het is tegenwoordig zelfs mogelijk om hiervoor een belafspraak in te plannen. Laat je ons weten wat daar uit is gekomen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 24 februari 2025

Ik gebruik chrome en heb ook firefox. Mijn laptop heeft geen LAN aansluiting en mijn pc staat boven waar ik geen vaste aansluiting heb. Maar dat laatste maakt niet uit want alle apparatuur geeft hetzelfde resultaat. Ik wacht nog een week (of 2) en als de verbinding dan stabiel blijft ligt het naar mijn mening aan de Superwifi. NB ik kan nu op mijn laptop ook mijn pc weer 'zien' en benaderen. Dat kon de laatste tijd ook niet. Het lijkt erop dat er een tweede netwerk bestaat dat ik overigens niet zie. Ik zal je raad opvolgen en de helpdesk weer eens bellen als het niet veranderd. Ik heb al een direct contact.

Natuurlijk hou ik iedereen op de hoogte, als dat helpt.…

Hartelijke groet en dank tot zover.

Ruud

Reageer