Skip to main content
Vraag

Welk kastje is dit en waar is het voor?

• March 4, 2026
  • 10 reacties
  • 70 keer bekeken

Wat voor kastje is dit? Ik herken het dingetje zoals op de foto eigenlijk absoluut niet en nou ja, ik geloof ook dat het wat organisatorische problemen heeft veroorzaakt.

10 reacties

• March 4, 2026

Dat is een coax inbouw wandcontactdoos. Momenteel hoofdzakelijk in gebruik bij Ziggo en een paar lokale kabel leveranciers. Het lijkt meer een interne aansluiting te betreffen dan het officiële punt van binnenkomst.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 4, 2026

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 4, 2026

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik ga namelijk zeer binnenkort verhuizen en heb tot nu toe nergens

iets dat ook maar in de verste verte lijkt op een geschikt aansluitpunt voor mijn KPN spullen gevonden..

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 4, 2026

Daar was ik al een beetje bang voor. Ik ga namelijk zeer binnenkort verhuizen en heb tot nu toe nergens

iets dat ook maar in de verste verte lijkt op een geschikt aansluitpunt voor mijn KPN spullen gevonden..

Probeer eerst de postcodecheck. 

https://www.kpn.com/internet

Daar kun je zien of KPN bij jouw nieuwe adres internet levert. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 4, 2026

Dat is het hem nou net. Volgens de postcode check levert KPN wel daar, maar, een check van alle kamers en kasten heeft niks opgeleverd wat als zodanig herkenbaar en bruikbaar is om te laten installeren als verbinding...

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 4, 2026

Dat is het hem nou net. Volgens de postcode check levert KPN wel daar, maar, een check van alle kamers en kasten heeft niks opgeleverd wat als zodanig herkenbaar en bruikbaar is om te laten installeren als verbinding...

Dan gaat een monteur bij jou de aansluiting verzorgen. Je kunt een afspraak maken via de website of via de klantenservice. 

https://www.kpn.com/service/monteur

Of maak dan online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 4, 2026

Precies wat Noordzee zegt, als het zelf niet lukt kan je KPN bellen en komen we langs om het te fixen voor je. Bestelbaar = Haalbaar internet*

*Er zijn altijd uitzonderingen zoals opgesplitste woningen

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • March 4, 2026

Geeft de postcodecheck ook aan welke snelheid mogelijk is?

Als dat 1Gbps (of hoger) is, dan kun je op zoek naar een glasvezelkastje. Of er steekt misschien nog ergens een sprietje uit de grond in de tuin 😁

Is het tot 200Mbps… dan hoef je niet naar glasvezel te zoeken maar zou het dus een oude dikke telefoonkabel moeten zijn. Je kunt dus ook helemaal geen telefoonaansluitingen vinden? Raar.

Heb je wel een meterkast (waar die meestal binnen komt)?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 4, 2026

Geeft de postcodecheck ook aan welke snelheid mogelijk is?

Als dat 1Gbps (of hoger) is, dan kun je op zoek naar een glasvezelkastje. Of er steekt misschien nog ergens een sprietje uit de grond in de tuin 😁

Is het tot 200Mbps… dan hoef je niet naar glasvezel te zoeken maar zou het dus een oude dikke telefoonkabel moeten zijn. Je kunt dus ook helemaal geen telefoonaansluitingen vinden? Raar.

Heb je wel een meterkast (waar die meestal binnen komt)?

De check geeft aan tot 200 Mbps. Dus ik was al aan het uitkijken naar de die dikke telefoonkabel. In het hele appartement zelf heb ik niks kunnen vinden wat op een telefoonaansluiting lijkt. (dus ook de dikke kabel niet) 

Qua meterkast heb ik alleen deze foto: 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 4, 2026

Meterkast hoef je niet verder te kijken, niks van KPN of PTT te vinden. Tenzij er direct links of rechts naast de deurpost een lasdop zit beneden. 

Alternatief kan je bij de buren vragen hoe het zit, in appartementen zitten ze eigenlijk altijd op dezelfde plek of precies in spiegelbeeld. 

Het is een mogelijkheid dat een van de vorige bewoners hem heeft dicht gestuct. Geen zorgen, wij kunnen een geluidje op de kabel zetten en hem traceren. Uithakken en zorgen dat hij weer goed werkend wordt. (En je geen of amper zichtbare schade hebt) Uiteraard is daar dan wel een monteur voor nodig.