Skip to main content
Antwoord

Welk modem bij glasvezel?

• July 15, 2025
  • 3 reacties
  • 100 keer bekeken

Ik heb nu experia box V10. Ik krijg nu binnenkort glasvezel. Ik begrijp dat nieuwe aansluiting een nieuw modem krijgen. Ook lees ik dat de huidige V10 op glasvezel kan worden aangesloten. Mijn vraag is nu: welke nadelen zijn er als het glasvezel zou worden aangesloten op de huidige V10 (functionaliteit/snelheid) en of welke voordelen heeft een nieuwere modem van KPN. Ik wil er wel echt op vooruitgaan. Kan ik de superwifi steunpunten ook hergebruiken?

Beste antwoord door Henk2304

Mijn vraag is nu: welke nadelen zijn er als het glasvezel zou worden aangesloten op de huidige V10 (functionaliteit/snelheid) 

Geen, alles blijft net zo werken als voorheen, ook de downloadsnelheid blijft hetzelfde, tenzij je een DSL-verbinding hebt met een lagere snelheid dan die van jouw abonnement. De uploadsnelheid wordt wel hoger, gelijk aan de downloadsnelheid.

welke voordelen heeft een nieuwere modem van KPN. Ik wil er wel echt op vooruitgaan. 

De KPN Box 12 heeft Wifi6, maar omdat de Experia Box 10 nog normaal beschikbaar blijft (en geüpdatet wordt) kom je daar niet voor in aanmerking. Alleen als je zou overstappen naar Superfiber 4 (4 Gb/s) krijg je een Box 14 (ook met Wifi6), dat is echter wel een financiële aderlating.

Kan ik de superwifi steunpunten ook hergebruiken?

Ja.

3 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 15, 2025

Beste ​@Robertootje je houdt gewoon de V10 bij de overgang naar glasvezel en werkt daar ook goed op en de V10 wordt ook nog regelmatig bijgewerkt met de nieuwste software.

• Antwoord
  • July 15, 2025

Mijn vraag is nu: welke nadelen zijn er als het glasvezel zou worden aangesloten op de huidige V10 (functionaliteit/snelheid) 

Geen, alles blijft net zo werken als voorheen, ook de downloadsnelheid blijft hetzelfde, tenzij je een DSL-verbinding hebt met een lagere snelheid dan die van jouw abonnement. De uploadsnelheid wordt wel hoger, gelijk aan de downloadsnelheid.

welke voordelen heeft een nieuwere modem van KPN. Ik wil er wel echt op vooruitgaan. 

De KPN Box 12 heeft Wifi6, maar omdat de Experia Box 10 nog normaal beschikbaar blijft (en geüpdatet wordt) kom je daar niet voor in aanmerking. Alleen als je zou overstappen naar Superfiber 4 (4 Gb/s) krijg je een Box 14 (ook met Wifi6), dat is echter wel een financiële aderlating.

Kan ik de superwifi steunpunten ook hergebruiken?

Ja.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Robertootje. Welkom op de KPN Community! Heb je al iets gehad aan de geboden informatie in dit topic? Daar staat alles wel in wat genoemd moet worden. Mocht je toch nog vragen hebben, laat het dan vooral weten!