Skip to main content
Vraag

Welke CAT-kabel heb ik nodig tussen glasvezelaansluitpunt en modem?

• June 15, 2026
  • 6 reacties
  • 71 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

vraag  ik wil glasvezel aansluiting van kpn bestellen maar ik heb een vraag mijn computer en modem staat in een andere ruimte dan waar het aansluitpunt isn

nu wil ik via de buis waar nu de gewone telefoonkabel inzit een cat kabel trekken en installeren welke CAT kabel moet ik dan pakken ik denk cat 6 of cat 6e 

de afstand van hetaansluitpunt in de meterkast  naar het modem is ongeveer 6 meter 

6 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 15, 2026

Geen van beiden, koop Cat8 kabel en in volgende 10 jaren heb je rust. De besparing van paar €uro is niet waard voor de moeite om over paar jaren weer een nieuwe kabel te trekken.

rvk01
Slimmerik
  • June 15, 2026

Cat8? Denk je dat we binnen 10 jaar over de 10Gbps gaan?

Over 6 meter kun je zelfs cat5e gebruiken (2,5Gbps). Maar cat6 gaat op die afstand gewoon tot 10Gbps.

Hoe dik is een cat8 eigenlijk. Cat6e is al dikker dan cat6 en de vraag of je die dus door de pvc buis krijgt. 

Maar goed... als je cat8 pakt, hou dan ook rekening met de juiste afmonteer materiaal.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Precies dat, de categorie is zo goed als de zwakste schakel. Dus als je een cat8 pakt met cat6 connectoren heb je een cat6 kabel.

Standaard levert KPN cat6a, hiermee denkt KPN voor de aankomende tijd goed te zitten. En zelf denk ik dat ook, ik gok zomaar dat we de komende 25 jaar daar nog helemaal goed mee zitten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 15, 2026

Cat8? Denk je dat we binnen 10 jaar over de 10Gbps gaan?

Voor 1 jaar is GFiber 20Gbs al realiteit, vervoegbaar voor ealy-access

50Gbs via Zipply Fiber

Hoe dik is een cat8 eigenlijk. Cat6e is al dikker dan cat6 en de vraag of je die dus door de pvc buis krijgt. 

Er zijn geen significante verschillen tussen de diameters van verschillende categorieën, wel verschillen tussen UTP (unshielded twisted pair) en STP (shielded). Cat8 als UTP is niet verstandig.

Dus als je een cat8 pakt met cat6 connectoren heb je een cat6 kabel.

Een juiste stekker aan de juiste kabel te verbinden doet men in minder dan 2min, een kabel te trekken kan tot paar uren duren.

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 16, 2026

@Maxenfreddie 

laat de kenners maar discuseren ;-)

Voor thuisgebruik is een cat 6e kabel helemaal prima.
Als je de kabel door een standaard 5/8 buis wil trekken kan dat niet met het stekkertje er nog aan, dus houdt er rekening mee dat je aan minimaal 1 kant van de kabel zelf er een RJ45 stekker op moet zetten of een RJ45 afmonteerdoos moet gebruiken.

Succes!

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Maxenfreddie .

Goed nieuws: je hoeft hier niet over te twijfelen. Voor 6 meter is cat6 gewoon de juiste keuze — die haalt moeiteloos 10Gbps op die afstand en past zonder problemen door een standaard PVC buis. Cat6a is ook prima, dat is trouwens wat KPN zelf standaard levert. Uiteraard kun je ook ‘hoger’ gaan maar cat6a is iig ruim voldoende om de komende jaren mee vooruit te kunnen. 

Veel plezier van je glasvezel!