Skip to main content
Vraag

Welke ISRA aansluiting moet ik hebben?

• March 17, 2025
  • 11 reacties
  • 75 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig! Ik ga binnenkort samenwonen met mijn vriendin en we zijn momenteel druk aan het klussen in ons nieuwe appartement, maar het aansluiten van internet geeft mij nu al hoofdpijn.

Wij gaan wonen in een tijdelijke huurwoning (de woning wordt ergens vanaf 2027 gesloopt), dus de beheerder gaat waarschijnlijk niks meer laten opknappen en verbeteren. In het appartement zitten in de woonkamer de volgende kastjes/aansluitingen voor internet/tv/telefonie. 

Wij gaan in ons nieuwe appartement ook een thuiskantoor maken, dus een beetje goed internet is voor mij van zeer groot belang. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer, want ik ben zelf niet erg technisch aangelegd. Ik ben al wel zo ver dat wij in ons appartement geen glasvezel aansluiting hebben, maar wat we doen wel precies hebben is mij een vraag. Wat het extra lastig maakt is dat de vorige bewoners over alle kastjes heen hebben geschilderd, dus dat ze ook niet meer erg goed te lezen zijn.

Inmiddels ben ik zover dat ik weet dat op het kastje op de eerste foto een oud kastje van UPC is, deze heeft coax-aansluitingen voor internet en tv (en bellen?). Echter heb ik al wel gevonden dat internet via een coax-kabel in Nederland niet meer erg gebruikelijk is en slechts door een aantal partijen aangeboden wordt. Op de tweede foto zijn verschillende aansluitingen te zien, maar daar word ik zelf niet echt wijs uit. Zijn dit slechts aansluiting voor een vaste telefoon? Of is het linkse kastje een DSL-aansluiting? Of is het iets heel anders, of op basis van de foto niet te zeggen (en hangt het bijvoorbeeld af van de bedrading binnen in het linkse kastje)?

Ik hoop van harte dat jullie mij hierin wat verder kunnen helpen!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 17, 2025

Het linkerkastje op de laatste foto is een overgeschilderd ISRA-punt. Zo ziet die hier eruit: 

(Inmiddels staat er hier geen signaal meer op vanwege glasvezel. 😉)

Coax is momenteel nog steeds gebruikelijk hoor. Ziggo, Delta en nog een paar aanbieders leveran nog steeds internet via de (coax)kabel. Alleen doet KPN er niks mee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 17, 2025

Dag ​@AriënC ,

Dank voor je snelle reactie! Wij hebben nog geen glasvezel in het complex, dus ik vermoed dat deze dan nog zou moeten werken. Zou ik hierop dan gewoon een modem aan kunnen sluiten (evt via een tussenkastje) met DSL-internet?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 17, 2025

Dan moet je wel natuurlijk wel een KPN abonnement hebben met internet via DSL. In dit geval kan je dan je modem aansluiten. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 17, 2025

ik zou ziggo aanraden zeker met thuiswerken is de snelheid van dsl belabberd 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 17, 2025

​@MR_CHIP bedoel je dan internet via COAX via Ziggo? Want glasvezel is geen optie helaas.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 17, 2025

Als je een behoorlijke snelheid kan halen via dsl van minimaal 100 dan kan je prima werken. Welke snelheid is er volgens de site van kpn mogelijk?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 17, 2025

​@Joep1965 200 mbit 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 17, 2025

​@Joep1965 200 mbit 

Oh 

Dan heb je geluk

Ik heb niks gezegd :P

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 17, 2025

Mocht je kiezen voor dsl dan raad ik je aan om gebruik te maken van de gratis installatiemonteur. Uitgaande van een abonnement bij kpn. Probeer ook een utp te leggen vanaf het modem naar de kantoorruimte. Dan kan je met een bekabelde verbinding werken. Alles via wifi raad ik niet aan.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 17, 2025

Geen idee waar je deze mening op baseert. Mogelijk op een situatie van iemand die te ver van de centrale woont. Maar via de site van KPN is gewoon te zien wat de maximale leverbare snelheid is.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 17, 2025

Geen idee waar je deze mening op baseert. Mogelijk op een situatie van iemand die te ver van de centrale woont. Maar via de site van KPN is gewoon te zien wat de maximale leverbare snelheid is.

Op die plek was max37 Mbps

Mogelijk en er was zelfs geen coax

Minimaal.100mbps voor thuiswerken is de norm