Skip to main content

Hallo Forum,

Ik wil mogelijk overstappen naar KPN glasvezel, nu mijn oude provider Tweak ermee stopt.

Nu heb ik alles prima werkend in huis met Unifi router en huis netwerk. Ik wil dus eigenlijk geen wifi modem/router van KPN, maar alleen een media converter. Zonde van ruimte en energie verbruik als ik het toch niet nodig heb. Als ik de helpdesk vraag komen zij niet verder dan u krijgt een KPN 12 of 14 box van ons, maar details of het ook anders kan krijg ik geen duidelijk antwoord.

Kan iemand me helpen wat ik nu nodig heb, en of ik bij het pakket altijd een media converter krijg, die vervolgens zoals de helpdesk het bedoelt via UTP aansluit op de KPN12 of 14 box?

Dit is wat ik nu binnen heb liggen. De zwarte mediaconverter zit op de e-fiber glasvezel die nu nog bij tweak ligt. Ik heb volgens mij een AON en GPON aansluiting in huis liggen. Ik zou dus graag een zelfde kleine media converter krijgen?

Kan ik bij overstap zelf zaken aansluiten of komt er altijd een monteur? Sluit die dan ook aan op mijn unifi router of moet dat altijd op de KNP box?

Extra vraagje wat is jullie voorkeur de GPON of AON aansluiting?

Bij KPN krijg je een Genexis NTU die je over de glasbox plaatst en vording geeft, vanuit die box kan je rechtstreeks je UDM in. 

Je krijgt ook een modem maar die kan je in de kast leggen en eruithalen als je problemen hebt aangezien KPN je niet support als de UDM er aan hangt.


Ik heb een Fritz 7590 tussen de MediaConverter en de UDM. Reden is dat ik de Fritz 7590 gebruikt voor mijn Dect telefoons.
Het werkt prima.

Ik heb de zaak wel door een monteur laten aansluiten, maar tot en met de 7590.
Toen dat up en running was heb ik monteur dismissed, en ben zelf verder gaan prutsen.

Ik heb geen idee of direct in UDM, of via de 7590 voor of nadelen heeft.

 


Je krijgt of een Genexis of een Nokia ONT, beide worden tegenwoordig uitgeleverd aan nieuwe klanten. Verder is het PON netwerk het netwerk waar KPN op aan het bouwen is en zullen in de toekomst AON netwerken ook veranderd worden naar PON. GPON gebruikt kpn niet meer maar XGSPON zeker wel. 

Op de WAN poort van de ONT kan je zelf een CPE aansluiten welke u wilt. 


Ik heb een Fritz 7590 tussen de MediaConverter en de UDM. Reden is dat ik de Fritz 7590 gebruikt voor mijn Dect telefoons.
Het werkt prima.

Ik heb de zaak wel door een monteur laten aansluiten, maar tot en met de 7590.
Toen dat up en running was heb ik monteur dismissed, en ben zelf verder gaan prutsen.

Ik heb geen idee of direct in UDM, of via de 7590 voor of nadelen heeft.

 

Je kan op dezelfde wijze je aansluiting op het netwerk van KPN realiseren. Vanuit de ONT sluit je met een UTP kabeltje aan op de WAN poort van de 7590. Uiteraard moet je wel een wijziging doorvoeren in de 7590 zelf: daar kies je bij de configuratie van de ISP: KPN (in het Fritz!Box menu Internet → Account Informatie → KPN).

Overigens zal de helpdesk van KPN je niet zomaar helpen bij (configuratie)problemen van je Fritz!Box, tenzij je een extra service abonnement afneemt. Dat service abonnement kan je wel elke maand weer opzeggen. Dus ‘tot en met de 7590’ zal KPN (of een monteur) niet zomaar uitvoeren of ondersteunen.

Het rechtstreeks aansluiten op de UDM is vaak mogelijk, maar gecompliceerd. En aangezien alles nu naar tevredenheid werkt (en je de DECT centrale gebruikt), zou ik er eerst voor kiezen om op dezelfde manier aan te sluiten als je nu met Tweak doet. Je hebt tenslotte alles al in huis om dat te doen!

Succes met je overstap Wim!


Ik ben geen TS in dit topic, en ook geen ex-tweak klant, maar wellicht kan TS iets met je reactie

Bij mij werkt alles, en is de UDM aangesloten op de lan poort van de 7590. Alles lijkt te werken
en ik ben tevreden.

Het enige van de hele aanleg waar ik met afgrijzen aan terug denk is de aanleg in de straat. 
Het was niet fijn dat de mensen die dit deden geen Nederlands of Engels spraken, dus als er
dan iets anders gaat dan ik wil is dat vervelend.

Ik weet trouwens wel dat die mensen hard werken in lastige omstandigheden, en slecht betaald
krijgen. En als zij het niet deden had ik nog geen glasvezel. Dus wel respect, maar KPNNetwerk
moet zorgen dat er iemand rond loopt die de taal spreekt.