Skip to main content

Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Momenteel heb ik nog het good-old koperlijntje waarover ik internet, en dat wordt over korte tijd omgezet naar glasvezel, zodra dat technisch klaar is aan de KPN Netwerk zijde. De FTU heb ik al in de meterkast.

Nu weet ik dat mijn FritzBox 7590 straks op de WAN-poorten wordt aangesloten met de NTU, en dat er in de Fritzbox een setting moet worden omgezet zodat deze internet via de WAN krijgt.

Momenteel zie je op het koperlijntje na een reboot/herstart van de Fritzbox een lap aan (vaak) interessante data zoals dit:

 

Maar wat zie je straks eigenlijk als je op glasvezel zit? Worden er dan aan de FB ook verbindingsstatistieken doorgegeven als de connectie een keer wegvalt? Want de log is juist een handig redmiddel om te kijken wat voor problemen er zijn, en hoe snel de verbinding is etc…

Ik ben toch even benieuwd met mijn technische koppie….. 😜

Het werkt hetzelfde als via xDSL, alleen straks dan via FttH @AriënC 


Als je via de WAN-poort verbindt, krijg je niet meer de DSL-statistieken in je Fritz-Box te zien. Het verkrijgen van IP-adressen nog wel.

Het omzetten is overigens echt snel gepiept, ik zat indertijd geloof ik 5 minuten zonder internet :)

 

Als je een andere Fritzbox koopt waar je de glasdraad in kan steken, heb je wel weer wat extra beperkte verbindingsstatistieken (zoals ruis e.d.).


Het werkt hetzelfde als via xDSL, alleen straks dan via FttH @AriënC 

Dus deze diagnostische data over de glasvezel verbinding blijf ik ook dan terugvinden in de Fritzbox logs? 😊


Als je via de WAN-poort verbindt, krijg je niet meer de DSL-statistieken in je Fritz-Box te zien. Het verkrijgen van IP-adressen nog wel.

Het omzetten is overigens echt snel gepiept, ik zat indertijd geloof ik 5 minuten zonder internet :)

 

Als je een andere Fritzbox koopt waar je de glasdraad in kan steken, heb je wel weer wat extra beperkte verbindingsstatistieken (zoals ruis e.d.).

Ja, dat lijkt mij ook wel wat, maar ik hoor wel wat wisselende ervaringen over die modules die je erin moet prikken. Daarom blijf ik bij de overstap in ieder geval bij de FB 7590.


Als je via de WAN-poort verbindt, krijg je niet meer de DSL-statistieken in je Fritz-Box te zien. Het verkrijgen van IP-adressen nog wel.

Het omzetten is overigens echt snel gepiept, ik zat indertijd geloof ik 5 minuten zonder internet :)

 

Als je een andere Fritzbox koopt waar je de glasdraad in kan steken, heb je wel weer wat extra beperkte verbindingsstatistieken (zoals ruis e.d.).

Ja, dat lijkt mij ook wel wat, maar ik hoor wel wat wisselende ervaringen over die modules die je erin moet prikken. Daarom blijf ik bij de overstap in ieder geval bij de FB 7590.

Ik ben ook bij de 7590 gebleven, geen problemen mee.


Misschien een interessante toevoeging vanuit ‘ons’ perspectief als moderator.  Bij koper kunnen we demping, snelheid etc. vrij nauwkeurig meten. 

Helaas is van onze kant bij glasvezel geen actuele snelheid op te vragen.   Wel kunnen we afwijkende waarden in demping meten (maar het is wel minder betrouwbaar en nauwkeurig dan bij koper)