Skip to main content
Antwoord

Werklui van glasvezelaanleg staan ongevraagd in mijn privétuin

• September 20, 2025
  • 8 reacties
  • 187 keer bekeken

Is het normaal dat werklui op zaterdag zonder toestemming in de tuin komen. Ik heb zelfs de politie moeten bellen. De glasvezel wordt bij ons aangelegd. Ik huur van de woningbouw in een gemengd complex. De tuin hoort bij de woning en is privé. En wordt ook nog eens verkeerd aangelegd. Er is een gat speciaal in de fundering voor de kabels gemaakt. En niet dat je op het terras de tegels eruit haalt. Trouwens hoe ze de tuin zijn ingekomen is ook asociaal, door een gat in de schutting aan de grachtkant. Er lag in de gat een oude tuinkast om te voorkomen, dat mensen daar de tuin in liepen. 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@ageeth. Ik kan mij voorstellen dat je even schrikt als er ineens vreemde lui in je tuin staan. Helemaal als je de tuin afgesloten hebt, zodat er niet zomaar onbekenden het kunnen betreden. 

Bij een normale gang van zaken dan wordt je vooraf geïnformeerd (door de aannemer of complexeigenaar) dat er werkzaamheden nodig zijn op jouw terrein die noodzakelijk zijn voor de bewoonbaarheid van het complex. Op zijn minst had er aangebeld kunnen worden door de werklui om dit met jou te bespreken. Over het algemeen is er altijd iemand bij die Nederlands kan spreken, zodat er gecommuniceerd kan worden met de omwonenden. Jammer dat dit niet is gebeurd en ik snap ook dat je dan actie onderneemt om deze mensen te laten verwijderen. 

Het is denk ik ook goed om dit kenbaar te maken bij KPN Netwerk, de partij die de aannemers aanstuurt. ​@Michel.uit.Arnhem heeft je daar al een mooie link van gegeven waar je dit kunt doen.

Ik raad je daarom ook sterk aan, om hiervan een officiële klacht in te dienen bij netwerkbeheerder KPN, zodat zij de aannemer op het matje kunnen roepen ter verantwoording.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op het online klachtenformulier van netwerkbeheerder KPN: Klachtenformulier Netwerkbeheerder KPN

Is er ook schade aangericht, maak daar dan ook een melding van via het volgende online formulier:
Schadeformulier Netwerkbeheerder KPN

Hopelijk kan je via die weg ook eventueel aangebrachte schade aan je terras laten herstellen. Ook kun je als je nog interesse hebt in glasvezel de vraag stellen of een nieuw bezoek nog noodzakelijk is en hoe dit goed met jou gecommuniceerd kan worden. Wij als provider spelen hierin nog geen rol, want wij komen pas in beeld als glasvezel is aangelegd en een abonnement af te sluiten is. Misschien is het ook nog aan te raden om met de huismeester contact op te nemen om navraag te doen of zij hier vanaf weten. 

Ik hoop dat dit een goed einde krijgt en je straks ook een werkende glasvezelverbinding hebt :) Als je nog hulp nodig hebt of met vragen zit, laat het dan vooral weten!

8 reacties

• September 20, 2025

Je kan ze wel wegsturen. Maar de kans is aanwezig dat je dan geen glasvezel meer krijgt. De aannemer zet dan op jouw adres de status "wil geen glasvezel" of "aanleg onmogelijk" ofzo. En dat gaat jou heel veel telefoontjes kosten om dat weer weg te krijgen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

En in plaats van de politie te waarschuwen kon je niet een constructief gesprek met hun aangaan? 

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

Denk toch wel dat de KPN  je van tevoren  geïnformeerd heeft via een brief als je die niet leest of weggooid dan krijg je dit 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Is het normaal dat werklui op zaterdag zonder toestemming in de tuin komen. Ik heb zelfs de politie moeten bellen. De glasvezel wordt bij ons aangelegd. Ik huur van de woningbouw in een gemengd complex. De tuin hoort bij de woning en is privé. En wordt ook nog eens verkeerd aangelegd. Er is een gat speciaal in de fundering voor de kabels gemaakt. En niet dat je op het terras de tegels eruit haalt. Trouwens hoe ze de tuin zijn ingekomen is ook asociaal, door een gat in de schutting aan de grachtkant. Er lag in de gat een oude tuinkast om te voorkomen, dat mensen daar de tuin in liepen. 

Hoi ​@ageeth 

Welkom op de community van KPN.

Wat er bij jouw gebeurd is niet goed te praten, en had ook niet zo moeten gebeuren.
Als een bedrijf bij jouw glasvezel komt aanleggen, zouden ze eerst even bij jouw aan moeten bellen, zodat je weet dat ze er zijn, zeker als het om een stuk privé grond gaat.
Je gaat niet zomaar aan het werk op privé grond, waar trouwens de volgende wet voor geldt:

Artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht. Deze wet stelt dat het strafbaar is om een terrein te betreden, waarvan de toegang op een duidelijke wijze is verboden door de eigenaar of rechthebbende, zonder daartoe gerechtigd te zijn. Dit verbod kan worden kenbaar gemaakt door middel van een bord, maar ook door gebaren of een hek/schutting.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat medewerkers door een gat in de schutting komen, maar gewoon over het voetpad zoals iedereen dat doet.
Ook dat ze een oude tuinkast hebben gebruikt om zo te voorkomen dat mensen door de tuin zouden gaan lopen, is vanzelfsprekend ook niet de bedoeling.

Ik begrijp je daarom ook zeker, dat je daarop de politie hebt gebeld.

Ik raad je daarom ook sterk aan, om hiervan een officiële klacht in te dienen bij netwerkbeheerder KPN, zodat zij de aannemer op het matje kunnen roepen ter verantwoording.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op het online klachtenformulier van netwerkbeheerder KPN: Klachtenformulier Netwerkbeheerder KPN

Is er ook schade aangericht, maak daar dan ook een melding van via het volgende online formulier:

Je hebt helaas niet vermeld, of je van dit bezoek op de hoogte was gesteld, door middel van een brief in de brievenbus of een e-mail.
Want normaal gesproken wordt je hiervan ruim van te voren op de hoogte gesteld, zodat het niet als een complete verassing komt.

Maar los daarvan, is het natuurlijk niet goed te praten hoe deze medewerkers te werk zijn gegaan.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 20, 2025

Misschien hebben ze toestemming van de eigenaar van het pand (woningbouw) gekregen om het terrein te betreden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 20, 2025

Misschien hebben ze toestemming van de eigenaar van het pand (woningbouw) gekregen om het terrein te betreden.

Ook met toestemming van de verhuurder is een private terrein alleen met de toestemming van de huurder of een rechter te betreden. Of er moet sprake van 'periculum in mora’ zijn, b.v. levensgevaarlijke situaties zouden ontstaan als niet iemand ingrijpt, of bewijzen zouden vernietigd als politie niet meteen betreedt om deze zeker te stellen. Maar zo een situatie kan nooit bij glasvezel aanleg zijn.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 20, 2025

Ook met toestemming van de woningbouw is een private terrein alleen met de toestemming van de huurder of een rechter te betreden. Of er moet sprake van 'periculum in mora’ zijn.

Dat klopt, alleen die gasten spreken geen wordt Nederlands en lopen overal waar toestemming is voor aanleg via de eigenaar zo de tuinen binnen.

Daarnaast betreft dit een complex, daar zijn de regels iets anders.
In veel complexen staan in het huurcontract of reglement bepalingen dat de verhuurder of aannemer toegang mag hebben tot tuinen of balkons voor werkzaamheden die nodig zijn voor het onderhoud van het complex (bijvoorbeeld riool, elektriciteit, erfafscheiding, bomen of gemeenschappelijke voorzieningen).

Dat betekent meestal wel vooraf informeren, bijvoorbeeld per brief of e-mail.

Ze mogen in de tuin werken, maar niet zonder jou te informeren en een redelijke toegangstijd af te spreken, tenzij het een noodgeval is. Weigeren is dus geen optie.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 22, 2025

Hoi ​@ageeth. Ik kan mij voorstellen dat je even schrikt als er ineens vreemde lui in je tuin staan. Helemaal als je de tuin afgesloten hebt, zodat er niet zomaar onbekenden het kunnen betreden. 

Bij een normale gang van zaken dan wordt je vooraf geïnformeerd (door de aannemer of complexeigenaar) dat er werkzaamheden nodig zijn op jouw terrein die noodzakelijk zijn voor de bewoonbaarheid van het complex. Op zijn minst had er aangebeld kunnen worden door de werklui om dit met jou te bespreken. Over het algemeen is er altijd iemand bij die Nederlands kan spreken, zodat er gecommuniceerd kan worden met de omwonenden. Jammer dat dit niet is gebeurd en ik snap ook dat je dan actie onderneemt om deze mensen te laten verwijderen. 

Het is denk ik ook goed om dit kenbaar te maken bij KPN Netwerk, de partij die de aannemers aanstuurt. ​@Michel.uit.Arnhem heeft je daar al een mooie link van gegeven waar je dit kunt doen.

Hopelijk kan je via die weg ook eventueel aangebrachte schade aan je terras laten herstellen. Ook kun je als je nog interesse hebt in glasvezel de vraag stellen of een nieuw bezoek nog noodzakelijk is en hoe dit goed met jou gecommuniceerd kan worden. Wij als provider spelen hierin nog geen rol, want wij komen pas in beeld als glasvezel is aangelegd en een abonnement af te sluiten is. Misschien is het ook nog aan te raden om met de huismeester contact op te nemen om navraag te doen of zij hier vanaf weten. 

Ik hoop dat dit een goed einde krijgt en je straks ook een werkende glasvezelverbinding hebt :) Als je nog hulp nodig hebt of met vragen zit, laat het dan vooral weten!