Skip to main content

Er staat een kastje tegen onze gevel op ons erf. Niet in de koopakte, gemeente heeft geen idee, kpn en ziggo reageren niet. Weet iemand hier welk bedrijf dit TRIAX kastje neergezet zou hebben?

 

 

@Maartn Eenzelfde kastje staat tegenover mijn woning, en is van Ziggo. Het is een eindversterkerkastje voor het netwerk van Ziggo, en van daaruit lopen kabels naar de verschillende woningen in de straat om ze te voorzien van internet, tv en vaste telefonie van Ziggo.

Piet.


Hoi @Maartn 

Om uit te vinden of dat een kastje van KPN is, kan je het beste bellen met 0800-0150 . Dat is het nummer van Infra, de partij die over de kabelverdelers en hoofdverdelers van KPN gaat.


Da's Ziggo. En dat staat niet op jouw grond als het goed is. En daar mag je officieel niet tegen schoppen.


Dit lijkt mij inderdaad een kastje van Ziggo of je kabel maatschappij in je regio. Dus neem eens contact met hun op..


Da's Ziggo. En dat staat niet op jouw grond als het goed is. En daar mag je officieel niet tegen schoppen.

Dank je. Volgens de koopakte, het kadaster en de gemeente is die grond van mij. Waarom zeg je dat dat het niet op mijn grond is?


Da's Ziggo. En dat staat niet op jouw grond als het goed is. En daar mag je officieel niet tegen schoppen.

Dank je. Volgens de koopakte, het kadaster en de gemeente is die grond van mij. Waarom zeg je dat dat het niet op mijn grond is?

Dit staat er ..…

En ja.. ik weet dat dergelijke kastjes regelmatig op eigen grond kunnen staan. Mijn moeder had bijvoorbeeld een KPN kast in een hoekje van de tuin staan. Uiteindelijk heeft KPN deze 15 meter verhuisd en gecompenseerd voor de renovatie van de tuin omdat ze ook de oude kabels uitgegraven hebben. 

Maar goed, dit was een voorbeeld van KPN. In jouw geval is het een kastje van de kabelmaatschappij. 


Het is goed mogelijk dat er een recht van opstal is voor nutsvoorzieningen zoals kabels en CAI-kasten. Dat zou dan in de koopakte moeten staan. In dat geval is het wel uw eigen grond maar zult u het kastje moeten laten staan en uw kabelmaatschappij toe moeten staan om onderhoud te plegen indien nodig. 


In eerste instantie zal de muur de erfgrens geweest zijn. Die kastjes staan er vaak al 30+ jaar. Deze is denk ik 20-25 jaar geleden ofzo vervangen, want dit type is er ook alweer zo lang.

Via de Ziggo Community is informatie te vinden omtrent verzoek tot verplaatsen.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Verplaatsen-Straatkast/td-p/32806 


@Maartn Als ik me niet vergis is in de Telecommunicatiewet geregeld dat kabels e.d. van een telecommunicatie-infrastructuur op eigen grond gedoogd moeten worden als dat noodzakelijk is om percelen aan te sluiten op die infrastructuur. Deze bepaling is indertijd in de wet opgenomen om te voorkomen dat een enkele eigenaar van een perceel de aanleg ten behoeve van vele andere bewoners kan voorkomen.

Overigens zullen netwerkbeheerders over het algemeen bij de aanleg zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat gebruik moet worden gemaakt van eigen grond. Maar soms kan het niet anders.

Piet.


@Maartn Als ik me niet vergis is in de Telecommunicatiewet geregeld dat kabels e.d. van een telecommunicatie-infrastructuur op eigen grond gedoogd moeten worden als dat noodzakelijk is om percelen aan te sluiten op die infrastructuur. Deze bepaling is indertijd in de wet opgenomen om te voorkomen dat een enkele eigenaar van een perceel de aanleg ten behoeve van vele andere bewoners kan voorkomen.

Overigens zullen netwerkbeheerders over het algemeen bij de aanleg zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat gebruik moet worden gemaakt van eigen grond. Maar soms kan het niet anders.

Piet.

Je hebt gelijk, alleen staat het blijkbaar sinds dit jaar in de omgevingswet:  https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wetten-regels-en-vergunningen/wetten-aanleg-en-beheer/gedoogplichten-onder-de-omgevingswet

 


@Maartn Als ik me niet vergis is in de Telecommunicatiewet geregeld dat kabels e.d. van een telecommunicatie-infrastructuur op eigen grond gedoogd moeten worden als dat noodzakelijk is om percelen aan te sluiten op die infrastructuur. Deze bepaling is indertijd in de wet opgenomen om te voorkomen dat een enkele eigenaar van een perceel de aanleg ten behoeve van vele andere bewoners kan voorkomen.

Overigens zullen netwerkbeheerders over het algemeen bij de aanleg zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat gebruik moet worden gemaakt van eigen grond. Maar soms kan het niet anders.

Piet.

Je hebt gelijk, alleen staat het blijkbaar sinds dit jaar in de omgevingswet:  https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wetten-regels-en-vergunningen/wetten-aanleg-en-beheer/gedoogplichten-onder-de-omgevingswet

 

Het zou kunnen zijn dat de betreffende bepaling nu is opgenomen in de nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 van kracht is geworden. Die wet bevat een groot aantal bepalingen dat tot die datum in verschillende andere wetten was opgenomen.

Piet.


Hallo @Maartn, zoals je ziet denkt de KPN community met je mee. Mocht je meer vragen hebben stel ze hier gerust. 


Hoi @Maartn 

Om uit te vinden of dat een kastje van KPN is, kan je het beste bellen met 0800-0150 . Dat is het nummer van Infra, de partij die over de kabelverdelers en hoofdverdelers van KPN gaat.

Kleine correctie: Het nummer is niet van Infra maar van Facilicom, de facilitair dienstverlener die KPN inhuurt. Dit nummer wordt onder andere gebruikt om bijvoorbeeld een slecht sluitende deur of een defecte airco te melden door monteurs. Puur asset management dus eigenlijk. Ze kunnen wel helpen met bepalen of een straatkast van KPN is of niet.

Verder mis ik eigenlijk überhaupt een register (beetje zoals Antenneregister) waar straatkasten in staan en wie de eigenaar is. Er staan zo gruwelijk veel kasten op straat tegenwoordig en hoewel ik mij er niet aan stoor kan het soms best eens zijn dat er iets mee is en je nu een hele zoektocht moet doen om erachter te komen wie de eigenaar is.


Hoi @Maartn 

Om uit te vinden of dat een kastje van KPN is, kan je het beste bellen met 0800-0150 . Dat is het nummer van Infra, de partij die over de kabelverdelers en hoofdverdelers van KPN gaat.

Verder mis ik eigenlijk überhaupt een register (beetje zoals Antenneregister) waar straatkasten in staan en wie de eigenaar is. Er staan zo gruwelijk veel kasten op straat tegenwoordig en hoewel ik mij er niet aan stoor kan het soms best eens zijn dat er iets mee is en je nu een hele zoektocht moet doen om erachter te komen wie de eigenaar is.

@NHendriks Er is wel een site met een gedateerd overzicht van straatkasten van KPN: https://www.vvdsl.robinflikkema.nl/

Helaas is deze site al een hele tijd niet bijgewerkt.

Piet.


@NHendriks Er is wel een site met een gedateerd overzicht van straatkasten van KPN: https://www.vvdsl.robinflikkema.nl/

Helaas is deze site al een hele tijd niet bijgewerkt.

Piet.

Ja die ken ik! Gebruik 'm heel af en toe zelf nog wel eens maar inderdaad niet meer actueel. Opzich ook geen ramp aangezien er in het kopernet relatief weinig veranderd, kasten worden misschien een keer 20 meter verschoven maar dat is het dan ook wel. Upgrades gebeuren ook niet meer voor zover ik weet dus in wezen wel goed genoeg om te gebruiken.

Verder mis ik stiekem wel een beetje de toegang tot de InfraApp die ik ooit had, veel makkelijker 😅


Hoi @Maartn 

Om uit te vinden of dat een kastje van KPN is, kan je het beste bellen met 0800-0150 . Dat is het nummer van Infra, de partij die over de kabelverdelers en hoofdverdelers van KPN gaat.

Kleine correctie: Het nummer is niet van Infra maar van Facilicom, de facilitair dienstverlener die KPN inhuurt. Dit nummer wordt onder andere gebruikt om bijvoorbeeld een slecht sluitende deur of een defecte airco te melden door monteurs. Puur asset management dus eigenlijk. Ze kunnen wel helpen met bepalen of een straatkast van KPN is of niet.

Verder mis ik eigenlijk überhaupt een register (beetje zoals Antenneregister) waar straatkasten in staan en wie de eigenaar is. Er staan zo gruwelijk veel kasten op straat tegenwoordig en hoewel ik mij er niet aan stoor kan het soms best eens zijn dat er iets mee is en je nu een hele zoektocht moet doen om erachter te komen wie de eigenaar is.

Zou eigenlijk onderdeel van de nieuwe omgevingswet moeten zijn. Ja, prima dat zaken voor algemeen goed gedoogd moeten worden maar de eigenaar zou ergens bekend moeten zijn voor degene die moet gedogen.


Oh, kastje blijkt inderdaad van VZ. Bedankt voor het meedenken allemaal!


Reageer