Skip to main content

Beste mensen,

 

Wie kan mij helpen de Box 12 met 2 Experia WiFi punten goed in te stellen als mesh?

Als ik alleen Extra Wi-Fi aanzet, dan zie ik in totaal 6 accesspoints (verspreid over 2,4 en 5 GHz).

 Zet ik bij Settings ook de normale WiFi aan, dan heb ik opeens dubbel zoveel accesspoints.

 

Wat moet ik nou aan en/of uit zetten, zodat het één mesh netwerk is?

 

Bedankt!

--

Richard

 

Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

Goedemorgen :)

Extra Wi-Fi is een redelijk nieuwe functie voor de Experia's dat een tweede netwerk aanmaakt naast je huidige Wi-Fi netwerk. Hoeft niet aan als je alles op 1 netwerk wil laten draaien. 

Maar... het kan wel handig zijn voor smart devices en lampen bijvoorbeeld. 

De Experia's zijn bekabeld aan het modem, Mesh (een draadloze verbinding tussen elkaar) is niet aanwezig. 

 


De Experia's zijn bekabeld aan het modem, Mesh (een draadloze verbinding tussen elkaar) is niet aanwezig. 

 

Vaak verwarrend, maar Mesh is niet dat ze draadloos met elkaar verbinden.

Mesh kan zowel draadloos of via een kabel communiceren met elkaar, Mesh zorgt ervoor dat verschillende WiFi punten 1 netwerk vormen die met elkaar samenwerken.


De Experia's werken inderdaad samen als 1 netwerk. Dat klopt. Ze geven aan elkaar door wie het beste signaal kan geven aan je apparaat zodat je altijd het beste bereik heb. Roaming. 

MESH is een draadloze verbinding tussen access points. Een eigen backhaul verbinding. SuperWifi gebruikt dit. De zwarte Experia's niet.

 


Dat is verwarrend. @Erik_ geeft in zijn update in deze topic aan dat het nu samenwerkt als mesh.

Mijn vraag is echter of dat samenwerken nu gebeurt via de 'normale wifi' of de 'extta wifi'. Laatstgenoemde functie is namelijk tegelijk met het mesh samenwerken uitgebracht in update 516.


Dat is verwarrend. @Erik_ geeft in zijn update in deze topic aan dat het nu samenwerkt als mesh.

Klopt, maar kpn heeft weinig kaas gegeten van de juiste teminologie en mesh is marketing technisch heel hot dus noemen ze het gemakshalve maar zo.

 

Mijn vraag is echter of dat samenwerken nu gebeurt via de 'normale wifi' of de 'extta wifi'. Laatstgenoemde functie is namelijk tegelijk met het mesh samenwerken uitgebracht in update 516.

Allebei.

De "extra wifi" is geïntroduceerd aangezien er veel problemen zijn met het aansluiten van apparaten die alleen 2.4GHz ondersteunen omdat er bij de "normale wifi" geen verschillende SSID's gebruikt kunnen worden voor 2.4GHz en 5GHz terwijl de bandsteering uiterst belabberd werkt.


Dat samenwerken is nu aan gezet in de box 12. Officieel heet het OWL (Optimized Wireless LAN) de Experia Wi-Fi en de SuperWifi hebben dit ook. De Communicatie kan op verschillende manieren gebeuren. 

 

Je kan verschillende situaties hebben:

Als de SuperWifi punten draadloos werken i.c.m. de Box12 dan wordt er een backhaul verbinding gemaakt (MESH technologie) OWL zorgt voor het samenwerken.

Als de SuperWifi punten bedraad aangesloten zitten op de Box12 dan is de MESH technologie uit. OWL zorgt nog wel voor het samenwerken. 

Experia Wifi bedraad aangesloten op de Box12. OWL zorgt voor het samenwerken. MESH staat uit. 

Al met al: Als alles bedraad is, is de MESH verbinding uit maar de OWL samenwerking functie staat sowieso aan. :) 

 

 

 


 

Experia Wifi bedraad aangesloten op de Box12. OWL zorgt voor het samenwerken. MESH staat uit. 

Al met al: Als alles bedraad is, is de MESH verbinding uit maar de OWL samenwerking functie staat sowieso aan. :) 

De Experia WiFi's kunnen alleen maar bedraad, dus geen mesh te noemen idd :sweat_smile:

Ben wel benieuwd of het OWL er voor zorgt dat ik geen overgang van accesspoint naar accesspoint meer ervaar doordat de verbinding kort verbrak.


Als ik alleen Extra Wi-Fi aanzet, dan zie ik in totaal 6 accesspoints (verspreid over 2,4 en 5 GHz).

De schermafdruk die u laat zien laat alle accesspoints zien op basis van hun MAC adres. Elk accesspoint heeft zijn eigen MAC adres. Op 2,4 Ghz een apart MAC adres en op 5 Ghz een apart MAC adres. Zo kom je dus op 3 × 2 MAC adressen. 

Zet je Extra WiFi aan, dan worden dat er dus dubbel zoveel. Dat hoort zo. Ook bij een "MESH" netwerk. Daar is niets verkeerds aan.

Bij het verbinding maken met een WiFi netwerk kies je echter niet voor een specifiek MAC adres. Je kiest een netwerk naam. Een SSID. Daarvan heeft u er echter wel maar 2 of 3 toch?


Hoi @Ricchh, als je ze allemaal aangesloten en gekoppeld hebt, dan werken ze allemaal samen. Ze staan dan ook goed ingesteld. Verder zie ik dat de heren volgens alles verder beantwoord hebben. Mocht er nog iets onduidelijk zijn, laat het dan weten.