Skip to main content

Vanochtend storing met Wifi. Naar een oplossing gezocht middels de MijnKPN-app > Hulp > Internet & wifi > Geen wifi of internet. Dan start een procedure waarmee, na verschillende stappen zonder resultaat, op afstand de router (ZTE V10) gereset wordt. Had allemaal geen effect. Mijn netwerk was spoorloos verdwenen. KPN gebeld. De vriendelijke medewerker probeerde op afstand contact te maken met de router en kwam tot de conclusie dat het verstandig was om een een nieuwe router toe te sturen. Kennelijk was de Wifi versterker defect.

's Middags heb ik mijn laptop met een kabel verbonden met de router om contact te maken met de router en tot mijn stomme verbazing bleek deze in fabrieksinstellingen te staan. Geen wonder dat mijn netwerk spoorloos was. Afijn alles weer geconfigureerd. Et voilà: het werkt! Kortom: geen probleem.

Maar toch even een kritische reactie. Deze betreft de MijnKPN-hulptool Geen wifi of internet. Het lijkt me verstandig om in deze zelfhulptool bij de uiteindelijke reset-stap te waarschuwen dat de eigen instellingen verloren gaan. Je netwerk heeft een fabrieksnaam gekregen, dus je telefoon of laptop kan geen verbinding meer maken. Ik vermoed dat een leek die deze tool gebruikt nu helemaal het digitale bos in gaat. 

Digitale zelfhulp is niet zo vanzelfsprekend. Ik kan me uiteraard vergissen. Een ervaren KPN-medewerker die ik vanmiddag sprak, zei het probleem niet te herkennen. Hij had er nooit klachten over gehad …. 

 

's Middags heb ik mijn laptop met een kabel verbonden met de router om contact te maken met de router en tot mijn stomme verbazing bleek deze in fabrieksinstellingen te staan. Geen wonder dat mijn netwerk spoorloos was. Afijn alles weer geconfigureerd. Et voilà: het werkt! Kortom: geen probleem.

Wat heeft u dan precies ingesteld of geconfigureerd? Want normaal gesproken kan/hoef je helemaal niets in te stellen op een modem van KPN. Dat ding moet het gewoon doen. Zonder extra instellingen. 


Nou, bijvoorbeeld de netwerknaam. Deze heb ik veranderd in mijn <familienaam>. En ik heb het fabriekswachtwoord gewijzigd in een eigen wachtwoord. Na de reset was mijn netwerk <familienaam> dus niet weer te vinden. Daarnaast heb ik nog wat andere zaken aangepast zoals DHCP-binding, maar dat is niet relevant.


Hoi @PaulRT, welkom op onze community! Ik zal je feedback meenemen! Werkt alles inmiddels wel goed verder?


Inderdaad werkt het nu goed. Heeft nog wel even wat inspanning gevergd. Zo heb ik uiteindelijk ook de SuperWifi-punten moeten resetten en opnieuw moeten installeren. Ook de door ons gebruikte smartschakelaars en de verbinding van thermostaat met CV/warmtepomp heb ik opnieuw moeten leggen. Maar alles werkt nu naar behoren.

Met name gisteravond ben ik goed geholpen door een kennelijk zeer ervaren (licht-Vlaams sprekende) medewerker van de KPN-helpdesk. Werkt per slot van rekening beter en fijner dan een zelfhulptool. 


Ah top! Fijn dat het gelukt is 😊 bedankt ook voor je feedback!