Skip to main content

Goedemorgen.

Ik heb een probleem met de wifi snelheid. Ik heb een glasvezel 500 mbit abonnement. Ik haal bedraad mijn volledige snelheden. Speedtest via KPN en OOKLA gedaan en zijn gewoon goed. Helaas haal ik op mijn wifi maar 200-300 mbit. Getest op een afstand van een halve meter.Terwijl ik weet dat ik met mijn toestel de samsung galaxy s9 een snelheid van 400Mbit+ kan halen. Hieronder een lijst van wat ik allemaal heb gedaan. Ik maak gebruik van de v12 modem.

 

Utp Kabel verandert NTU 

Switches afgesloten

Netgear router xr700 in AP mode gezet

Netgear router in PPPoE modus gezet (vlan6)

Asus RT-AX88u in Ap mode gezet

Asus RT-AX88u in PPPoE modus gezet (vlan6)

 

Netgear managed switch gebruikt om vlans te splitsen.

 

Link: https://www.ceesoskam.nl/...ruiken-bij-kpn-glasvezel/

 

VLAN6 -> Port 1 ontu] tagged / Port 2 oWAN poort - XR700] untagged

 

VLAN7 -> Port 1 tagged / Port 3 PWAN poort -Experiabox ] tagged

 

Ik heb het voor elkaar gekregen om via alle methodes wel internet te krijgen. Maar de situaties bleef hetzelfde. Bedraad volle snelheid maar wifi helaas niet.

 

Veel power cycles gedaan.

Factory resets uitgevoerd 

Wifi Analyzer gebruikt voor de juiste kanalen (meerdere vrije kanalen gebruikt)

Bandwidth op hoogst mogelijk MHz gezet. 

WPS uitgeschakeld ( You"ll never know )

Telefoons in DMZ gezet

 

Uiteraard gecheckt als ik wel op de 5.0 ghz kanaal zit bij iedere test. 

 

Op de high end router netgear support erbij gehad maar kregen het ook niet voor elkaar om de snelheid te krijgen. 

Getest met 2x samsung galaxy s9 en een samsung galaxy s20 ultra.

 

Met deze toestellen haal ik wel makkelijk 400+ mbit bij een vriend van me. Hij heeft ook een glasvezel 500 mbit abonnement bij KPN (V10 modem)

 

Hopelijk kan iemand mij hier helpen. Ben ongeveer 10 dagen klant maar dit valt me wel erg tegen.

Admin: Titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

Mocht het niet opgelost worden vandaag dan ga ik beroep doen op mijn 14 dagen bedenktijd. Ik ben het helemaal zat met het proberen.


Hoi @ZByte, welkom op ons forum! Balen dat je 'maar' 200-300 Mbps haalt via de WiFi verbinding. Wel goed om te lezen dat je bekabeld de snelheid wel gewoon haalt. Dan weten we in ieder geval dat de snelheid goed binnenkomt op het modem.

Als ik je verhaal zo lees maak je gebruik van veel eigen netwerkapparatuur (routers etc.). Daarom kan ik je hier niet goed bij helpen, omdat we daar geen ondersteuning op geven. Ik ben benieuwd of je deze problemen ook ervaart als je alleen de KPN box 12 hebt aangesloten, en dan de snelheid test. Ik kan me echter goed voorstellen dat je daar niet zoveel zin in hebt..

We hebben verschillende behulpzame forumbezoekers met veel kennis hier op ons forum. Wellicht dat anderen hier vergelijkbare apparatuur hebben die je verder kunnen helpen.


Ik heb nu alleen de experiabox aangesloten. Precies hetzelfde probleem. Op tweakers wisten ze het ook niet.. Helaas. 


Heb je wellicht al andere wifi kanalen geprobeerd ?
Overigens zou ik ook geen routers gebruiken maar echte “accesspoints” zoals de ubiquiti ap ac pro


Ga me nou niet vertellen wat echte apparatuur is.. Dit zijn high end producten wat makkelijk de snelheden halen. En even beter lezen aub er staat duidelijk dat ik alle kanalen heb geprobeerd.


Het is natuurlijk zo goed al onmogelijk om de volle snelheid via Wi-Fi te krijgen. Als je in een hutje op de hei woont lukt het misschien maar in de bewoonde wereld gaat je dat bijna nooit lukken. 


Geen hutje op de hei maar rijtjeswoning . Gemeten met wifi zonder toestanden zoals wifi punten,versterkers, etc. Bij een abbo van : 200 up/200 down.

Down 202,5

Up      235,7