Skip to main content

Hoe kan het zo zijn dat ik jarenlang geen klachten heb over de wifi, de wifi sinds een paar weken aanzienlijk slecht is geworden, ik moet gaan betalen voor een oplossing.  Terwijl daarbij ook nog eens het abonnement wordt verhoogd per1 juli.  Daarbij wordt ook nog eens aangegeven dat ik alles maar moet bekabelen.

Dat is toch terug in de tijd.  Daarbij is dit niet de oplossing vr een mobiel.  De 4g vliegt erdoorheen bij de kinderen.  Heeft iemand hier ervaring mee? 

Nieuwe klanten wifi versterkers cadeau krijgen  bij het afsluiten van een abonnement. 


Welkom op het forum, @Ivdm78! Sorry voor de late reactie, het is hier druk op het moment. Je geeft aan dat je sinds een paar weken klachten hebt over de wifi. Dat wijst erop dat er een paar weken geleden iets veranderd is. Wifi is, omdat het draadloos is, gevoelig voor externe storingsfactoren. Dingen als andere netwerken op dezelfde of nabije frequenties, beton, veel elektrische apparaten, maar ook simpelweg afstand. Als er bij jou in huis niets veranderd is, dan is het wellicht een van de buren die de frequentie van zijn netwerk heeft aangepast waardoor jij nu storing ervaart. Daar is vaak wel iets aan te doen, maar vereist wel wat werk. Ik raad je sowieso aan om de Wifi Manager te doorlopen. Die checkt je verbinding en kan ook de instellingen van je wifi optimaliseren. Mocht het op die manier niet te verbeteren zijn, en de kwaliteit is erg laag, dan kan er uitkomen dat je Experia Wifi van ons krijgt. Dat is echter geen garantie.

Kijk verder ook naar waar in huis je apparaten staan. Staat de Experia Box bijvoorbeeld in de meterkast, dan is dat niet ideaal voor wifi. Kijk dan of het mogelijk is om hem daarbuiten te plaatsen. Als verplaatsen geen optie is, dan is een extra wifi access point aan te raden. Dit kan dan een Experia Wifi of Superwifi punt zijn. Deze kun je, als je ze niet via de Wifi Manager kunt krijgen, aanschaffen in onze webshop. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor iets van een ander merk. Let er dan wel op dat het echt een access point is, en geen router. 

Dergelijke apparaten sluit je met een kabel aan op de Experia Box en kun je dan plaatsen ergens centraal in huis voor een zo goed mogelijke wifi. Let er op dat als je Experia Wifi of Superwifi aanschaft/krijgt, deze bij Experia Boxen ouder dan de V10A de wifi uitzetten en je dan wellicht twee nodig hebt voor een goed dekkende wifi. Voor de Experia Wifi geldt verder dat deze allemaal bekabeld aangesloten moeten worden. Bij de Superwifi hoeft alleen het eerste punt bekabeld te zijn, aanvullende punten kunnen draadloos.


Dit antwoord heen ik helaas al vaker gehad.  Ik blijf van mening dat ik niet vind dat ik zelf onkosten moet gaan maken, terwijl er bij in huis niks veranderd is.  Daarnaast heb ik ook nog een probleem met mobiel bellen.  Of ik kan niet bellen,  of hij gaat 2 x over een verbreekt de verbinding, of ik ben tien minuten aan het bellen en de verbinding valt weg.  Ik weet niet wat er mis is, maar erg vervelend allemaal.  


Dit antwoord heen ik helaas al vaker gehad.  Ik blijf van mening dat ik niet vind dat ik zelf onkosten moet gaan maken, terwijl er bij in huis niks veranderd is.  Daarnaast heb ik ook nog een probleem met mobiel bellen.  Of ik kan niet bellen,  of hij gaat 2 x over een verbreekt de verbinding, of ik ben tien minuten aan het bellen en de verbinding valt weg.  Ik weet niet wat er mis is, maar erg vervelend allemaal.  

Waarom zou KPN dat moeten betalen? KPN levert internet op uw Experiabox en vervolgens op 1 bekabeld aangesloten pc. Verdere verspreiding van internet door uw woning is uw eigen verantwoordelijkheid. KPN wilt u daarbij wel een heel eind assisteren met de WiFi manager en eventueel 2 gratis Experia WiFi's, maar dan houd het toch echt wel op. Als u morgenochtend plots geen stroom meer heeft in de keuken, dan moet u toch ook zelf een elektricien inschakelen om dat op te lossen? Dan klopt u toch ook niet bij Nuon of Eneco aan?


Je geeft nu aan dat er twee gratis experia wifi's kunnen worden aangeboden.  Dit is mij niet aangeboden.  Dat zou nog eens service zijn.  Mijn buren hebben die ook gekregen.  


Dan moet u de wifi manager doen. 

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

Let wel: bekabeld aangesloten exemplaren. Ze werken niet draadloos. 


Die geeft  aan dat ik moet betalen..  die meet niet dat de verbinding met regelmaat wegvalt. Die meet  het signaal op dat moment.  Dus kan daar weinig mee.  


Dan ga je wat verder bij de Experiabox vandaan zitten. Heb ik ook gedaan. Boven en helemaal aan de andere kant van het huis.

De SuperWifi's krijg je nooit gratis. De zwarte vierkante wel.


De zwarte heb ik ook niet aangeboden gekregen.  Daarbij blijft het een moment opname die meting


Misschien krijgt u van een KPN medewerker hier opt forum 2 versterkers, maar dat kan een paar dagen duren voordat er 1 reageert.


Oké bedankt voor het meedenken!!


Misschien krijgt u van een KPN medewerker hier opt forum 2 versterkers, maar dat kan een paar dagen duren voordat er 1 reageert.

De KPN medewerker heeft al gereageerd :) 

Ik heb alleen niet heel veel meer toe te voegen dan wat ik eerder al schreef. Je ervaart dit sinds (relatief) kort. Dan is er ergens iets veranderd. En dat hoeft dan niet per sé bij jou in huis te zijn. Zoals ik ook al benoemde, het kan ook zijn dat er bij de buren wat veranderd is. Wifi werkt op langere afstand, en kan dan ook hinder ondervinden van dingen die buiten je eigen huis gebeuren. Om er achter te komen waar de kern van het probleem zit zal je een proces van eliminatie moeten doorlopen. Kijk waar in het huis het probleem wel en niet voorkomt, op welke apparaten wel, op welke niet. Wat verandert er als je de Experia Box  zou verplaatsen (voor zover mogelijk). De Wifi Manager kan hierbij helpen. Wegvallende wifi vangt hij niet altijd op, maar hij kan wel naar de kwaliteit in het algemeen kijken. En, zoals ik ook al aangaf, als het op moment van meten erg slecht is, dan kan er dus inderdaad uitkomen dat er Experia Wifi opgestuurd worden. 

 

Je geeft verder aan dat je ook problemen ervaart met mobiel bellen. Ervaar je dit ook sinds kort? Wat voor telefoon heb je? Is dit iets waar jij alleen last van hebt, of huisgenoten ook met hun toestel? En, is dit alleen in huis, of ook eromheen/elders? 

 


Mijn kinderen bellen niet met hun mobiel.  Zou regelen alles via Whatsapp. 

Ik heb er al langere tijd last van, maar de laatste tijd lijkt het erger te worden.  Ik heb een Samsung s9 van nog geen jaar oud.  Bij jullie gekocht destijds


Goed, dan gaan we daar even naar kijken. Wat bereik op jouw adres zie ik dat we buitenshuis geen enkel probleem verwachten. En dat binnenshuis ook alles goed zou moeten zijn behalve 4G op de 1800 frequentieband. Maar dat zou niet direct een probleem moeten zijn omdat jouw toestel ook gewoon de 800 frequentieband ondersteunt waarop ook 4G zit.

Ik heb nog een paar aanvullende vragen voor je:

  • Ervaar je ook problemen met mobiel internetgebruik, of is het echt alleen bij bellen?
  • Heb je een hoesje om je telefoon? Zo ja, wil je eens testen of je ook problemen ervaart zonder? Bij sommige toestellen zit de antenne net op zo'n plek dat een hoesje al voldoende kan zijn om storing te geven.
  • Ervaar je dit alleen bij je thuis, of ook op andere plekken? Als het alleen bij je thuis is, merk je ook verschil tussen als je in huis bent en in de tuin?
  • Wil je eens een kruistest doen. Dit houdt in dat je jouw simkaart in een ander toestel steekt, en de simkaart van dat toestel in de jouwe. Vervolgens ga je met beide toestellen bellen. Als het wegvallen nu gebeurt met jouw simkaart in het andere toestel, dan gaan we simkaart wisselen om problemen daarmee uit te sluiten. Als het wegvallen nu gebeurt met jouw toestel en de andere simkaart, dan zit het probleem in je toestel. Gebeurt er iets anders (of helemaal geen problemen, of met allebei) dan moeten we even verder kijken.

De kinderen hebben wel last van storing wifi op hun mobiel.  Hebben allebei een iphone 7. De mb's vliegen erdoorheen, omdat hij steeds van de wifi afgaat.  Het hoesje heb ik veel langer,  dan de storing.. Dus dat is het ook niet.  

Ik hoorde via via van een kpn medewerker dat er de laatste tijd veel storingen zijn bij kpn vanwege omzetten 4g naar 5g. Als dit zo is dan zou ik het wel zo klantvriendelijk vinden als er in ieder geval gratis wifi versterkers worden aangeboden.  


Het feit dat de wifi wegvalt op de mobiel van de kinderen is vervelend, zeker, maar staat verder los van wat jij aangeeft met mobiel bereik. Vandaar ook mijn vraag of je die problemen met mobiel bereik specifiek ervaart bij mobiel bellen, of ook als je op mobiel internet zit, dus 4G, geen wifi. Hoesje zou dan inderdaad geen factor moeten zijn als je eerst wel gewoon goed bereik met hetzelfde hoesje. Wil je de andere vragen ook nog beantwoorden? Dat is wel informatie die nodig is om te kunnen vaststellen waar het probleem zit, en wat er dan eventueel aan te doen is.

  • Ervaar je dit alleen bij je thuis, of ook op andere plekken? Als het alleen bij je thuis is, merk je ook verschil tussen als je in huis bent en in de tuin?
  • Wil je eens een kruistest doen. Dit houdt in dat je jouw simkaart in een ander toestel steekt, en de simkaart van dat toestel in de jouwe. Vervolgens ga je met beide toestellen bellen. Als het wegvallen nu gebeurt met jouw simkaart in het andere toestel, dan gaan we simkaart wisselen om problemen daarmee uit te sluiten. Als het wegvallen nu gebeurt met jouw toestel en de andere simkaart, dan zit het probleem in je toestel. Gebeurt er iets anders (of helemaal geen problemen, of met allebei) dan moeten we even verder kijken.

 

 

Ik hoorde via via van een kpn medewerker dat er de laatste tijd veel storingen zijn bij kpn vanwege omzetten 4g naar 5g. 

Dit is niet waar. We zijn natuurlijk altijd bezig met de verdere ontwikkeling van onze masten. Wat inhoudt dat bestaande masten onderhoud krijgen, upgrades waar nodig. En dat er ook nieuwe masten worden geplaatst. Dat kan tijdelijk, tijdens de werkzaamheden, voor een slechter bereik zorgen, maar dat is dan ook hooguit een dag of twee. Het is mogelijk, ook, dat er een storing zit in de mast in jouw buurt. Maar daar kunnen we alleen achterkomen als jij de verdere vragen beantwoord zodat we kunnen uitsluiten dat het niet aan je telefoon of simkaart ligt. Als dat niet het geval is, dan kan ik dit doorzetten richting de technische dienst die hier dan verder naar kijkt.


Ik ervaar dit alleen vanuit huis en had dit met mijn oude telefoon ook, maar de laatste tijden is het wel sterk toegenomen. Dat hij wegvalt tijdens het bellen.  Dat als ik bel hij niet over gaat of maar een paar keer en dan stopt. Het internet gebuik is verder prima op mijn mobiel. 

Ik snap dat het internet gebruik van de kinderen en los staand feit is.  Neemt niet weg dat ik dat ook graag opgelost zie.  De mb's vliegen er zo doorheen.  


Dank voor de toevoeging. Zou je eens, als test, je toestel willen vastzetten op 3G en dan kijken of je dan ook nog ervaart dat het wegvalt? Dit doe je via Instellingen - Verbindingen - Mobiele Netwerken - Netwerkmodus. Daar zet je hem dan op 3G/2G of op alleen 3G. Kijk het dan even een dag of twee aan om te zien of het beter wordt. Zo ja, dan lijkt het erop dat je telefoon voor bellen toch niet helemaal genoeg heeft aan alleen de 800 band om een goede verbinding te houden. Dat is niet iets wat we op dit moment kunnen aanpassen. Je zou in dat geval de telefoon in huis op de 3G of 3G/2G modus kunnen laten staan.

Wordt het ook met deze aanpassing niet beter, Dan zit het probleem niet specifiek in een frequentie, maar meer in het bereik in het algemeen. Omdat je verder aangeeft dat het alleen in huis zo is, wijst dat erop dat er toch in huis of in de nabije omgeving iets is veranderd wat zorgt voor verstoring. Dat kan dan zelfs iets simpels zijn als hoge bomen in de buurt die nu weer vol blad zitten en daarmee in de weg staan.

Normaliter zou ik verder ook Wifibellen als alternatief aanraden. Alleen dat zal, gezien hoe dit topic is begonnen, ook niet ideaal zijn.  Er zijn tips gegeven in dit topic over wat je kunt doen qua experimenteren met de plaatsing van je apparatuur. Doorloop ook vooral de Wifi Manager. Ik zie hier namelijk niet dat je die recentelijk gedaan hebt. Dat is echt de kortste klap voor verbetering.