Skip to main content

Hallo

Sinds 3 weken heb zonnenpanelen gekregen, deze zijn door de verhuurmaatschappij geinstalleerd.

Deze werden op de WiFi gezet, en sinds die tijd heb ik een slechte ontvangst op zolder en 2 andere slaapkamers. Het modem hangt in de meterkast met daaraan gekoppeld een experia versterker. Verder op mijn slaapkamer nog een bedrade experia versterker. Normaal was dit genoeg, ik had zelfs WiFi ontvangst achter in de tuin, en mijn zoon kon ongestoord gamen op zolder. Maar sinds de panelen op het dak zitten, valt de Wifi gewoon weg op zolder. Ik kan hier geen bedrade experia versterker bij zetten aangezien er kabels naar zolder getrokken kunnen worden. Heb ook al geprobeerd een gastnetwerk te maken, maar ook dit heeft verschil. Weet of heeft er iemand een oplossing ?

 

Hallo Frits,

Regelmatig komen de onderwerpen zonnepanelen in combinatie met wifi-storingen terug op dit forum.

Eén enkele oorzaak is vaak moeilijk aan te wijzen, maar het is bekend dat sommige merken en types omvormer kunnen storen op de communicatiekanalen. Niet alleen op de wifi-band, maar ook babyfoons en zelfs C2000 (hulpdiensten) kunnen hier hinder van ondervinden. Vaak ligt de oorzaak in een slecht leg- of aansluitplan of in ondeugdelijke apparatuur.

De storingen lijken zich vaker voor te doen als er wordt teruggeleverd.

Wat je zelf kan doen hieraan is controleren of jouw apparatuur CE-gecertificeerd is en je kan contact opnemen met de installateur om na te gaan hoe de panelen zijn aangesloten.

Wat je verder kan doen is nagaan welke wifi-frequenties het beste werken en ipv de automatische stand, die frequenties handmatig in te stellen (ik weet alleen niet of een Experiabox dat ook ondersteunt). Sowieso kan het bedraad aansluiten van je superwifi-punten al leiden tot een reductie van 50% van potentiele problemen.


Beste Arjan

 

Dank je voor je antwoord. 

Alles is bekabeld behalve dus de panelen, misschien moet ik die bekabelen. Zou het nog verschil maken als ik de super wifi neem ipv de Experia versterkers ? 


Ik denk dat het nemen van super-wifi iets kan schelen, vooral als je die bedraad aansluit. Maar het beste resultaat krijg je als je de storing op die frequentiebanden kan tegengaan.

Probeer ook eens een andere wifi-frequentie/kanaal in te stellen (dus niet op auto maar handmatig instellen in je experiabox). Test een nieuw kanaal een dag en loop er zo eens langs om te zien wanneer je het beste resultaat hebt. Het kan best dat je wifi automatisch van frequentiue/kanaal is gewisseld toen de stroom eraf was voor het aansluiten van de panelen.