Skip to main content

Ik ben gisteren aangesloten bij Kpn met een glasvezel kastje en een kpn 12b modem. Het betreft een glasvezel aansluiting die zich bevind in de meterkast afgesloten door glasdraad. De enige plaats waar de modem dan kon hangen is ook de meterkast. Ik heb de modem eerst met de korte rode ethernetkabel aangesloten (erg korte kabel). Zodat er weinig plaatsen zijn in de meterkast waar de modem kan hangen. De eerste dag was mijn internet niet stabiel en ik heb gemaild met de klantenservice. Die vertelde mij te wachten tot vandaag omdat mijn bestelling nog niet helemaal af was. Vandaag zie ik geen verbetering in het wegvallen van het wifi signaal. Dit gaat van tussen de 120 mb (ik heb een 100/100 mb abonnement) naar 20/30 of meestal rond de 40 mb. Een verlies van ronde 60/75 procent. Dan na een minuut of zo gaat ie weer even omhoog en dan weer omlaag etc. Het wifi signaal gaat ook van 60 procent naar 40 procent of lager. Ik heb vanochtend wel de rode kabel omgewisseld voor een iets langere kabel met dezelfde specificaties, omdat de rode kabel erg strak zat en dus in een kromme bocht zat. Ik heb het modem en glasvezel kastje daarna gereset, middels stroom eraf voor twee minuten. Maar helaas geen verandering. Omdat ik administratief nog niet aangesloten ben door kpn kan ik geen gebruik maken van diagnostiek zoals de wifi manager. Ik heb ook geen laptop met ethernet, dus daar kan ik ook niet bekabeld mee testen. De Android tv geeft pakweg dezelfde waarden als mijn telefoon. Mijn laptop heeft btw een oude wifikaart die ik morgen ga updaten, dus daar kan ik niet goed mee meten, maar zie ik wel het signaal steeds terugvallen. Ik zie zelfs signalen van andere kpn netwerken die soms een sterker signaal uitzenden, dan dat van mij. Tevens kan ik in mijn huurhuis niet echt goed ethernet doortrekken om mee te werken of te meten, of veel in de meterkast veranderen, omdat je de woning netjes moet houden en dus geen grote gaten kunt gaan boren. De plek van het modem ligt dus helaas vast. En bekabeld is niet echt een optie. Maar het maakt ook niet uit of ik dichtbij de meterkast meet of verderop in huis. Ook de plek in huis waar ik meet maakt niet veel uit. Bij mijn ziggo netwerk bleef het wifi netwerk wel stabiel in huis en haalde ik met gemak de beloofde 200 mb (net automatisch opgehoogd door Ziggo). Dit wegvallen van wifi signaal en sterkte is vervelend, zodat ik nu toch overweeg om weer terug te gaan naar Ziggo nu ik nog in mijn proeftijd zit. Ik werk/studeer vanuit huis en ben een stabiel signaal nodig. Iemand nog tips. Ik las hier op het forum dat het probleem ook bij de aanleg van glasvezel door glasdraad kan komen. Maar ook dat het kpn modem problemen kan opleveren. 

Goedemorgen @Stermeer en welkom hier op ons forum!

We zijn inmiddels een paar dagen verder, is er nog iets in je situatie veranderd? Verder geef je aan dat je hebt gemaild met onze klantenservice. Dat is even nieuw voor me want die hebben namelijk geen mailadres Bedoel je misschien dat je hebt gebeld (0800 0402)? 

Wat betreft de wifi en de snelheid; als je een contract hebt van 100 Mbit/s/ dan betekent dit dat er 100 Mbit/s binnenkomt op het modem. Zodra je hier een pc of laptop met kabel op aansluit dan zou je deze snelheden moeten halen. Die vlieger gaat niet op zodra je via de wifi gaat werken. De Experia Box zendt het wifi signaal uit en dat is uiteindelijk niks meer dan een draadloos radiosignaal. In principe verlies je dus eigenlijk altijd snelheid zodra je besluit om draadloos te gaan werken. De meterkast is voor goede wifi dan ook niet de beste plek om het modem te plaatsen en het lijkt erop dat dat precies is waar je nu tegenaan loopt. Je zou dit probleem op kunnen lossen door super wifi 2 punten te plaatsen. Deze dienen echter wel bekabeld te worden aangesloten maar ik begrijp ook dat dat in jouw situatie lastig is. 


Goedemorgen, JanZ_Bedankt voor het meedenken. Ik heb contact gehad via Messenger, dat is dan niet helemaal gemaild, maar gemessengered klinkt niet zo lekker 😉 Daarnaast ook per telefoon. Klantenservice heeft een ticket aangemaakt om de order administratief gereed te melden, aangezien de aannemer nog niet klaar was. Dit zou dan ook het probleem moeten verhelpen. Zij hebben de opstelling in de meterkast gezien middels foto en filmpje (wegvallend wifi signaal) en zijn op de hoogte dat ik verder afhankelijk ben van de opstelling in de meterkast. Aan de hand van foto en filmpje hebben zij een ticket aangemaakt omdat verlies van 75 procent signaal zelfs als je voor het modem staat wel erg veel is. Ik heb verder maar een erg klein huis en heb nooit versterkers hoeven gebruiken. Ik woon benedenvloers, waar het modem staat, op pakweg 20 m2. Verder meet ik zonder obstructiepunten zoals benoemd in de wifimanager en met alle apparaten uit. het ziggomodem stond pakweg twee meter verder en gaf nooit problemen, maar kabel ipv glasvezel. Het glasvezelaansluitpunt zit btw erg los, dus niet erg stabiel geinstalleerd door glasdraad.  Ik haal normaal 120 mb onafhankelijk of ik dichbij of verder vd meterkast meet. Gisteren leek alles na klaarmelding order redelijk,  echter vanochtend ging de snelheid weer terug naar rond de 40. Je zag de snelheid in een meting gewoon wegzakken. De oplossing met de wifimanger (terug naar fabrieksinstellingen etc.) maakte het niet beter, maar slechter en conform de wifimanger kan ik ook niks verbeteren. Geen vd benoemde stoorzenders zitten overigens in de weg. Na enkele minuten hangen, gaat het signaal weer terug naar 120 mb. Dus zoals ik al aangeef het is niet stabiel. Ik studeer en ben afhankelijk van Zoom wat aardig wat mb benodigd heeft en derhalve ben ik afhankelijk van stabiel internet. Ik kijk het nog een paar dagen aan en vraag daarna om mijn modem uit te laten lezen, bij aanhoudende klachten.


Goedemorgen, JanZ_Bedankt voor het meedenken. Ik heb contact gehad via Messenger, dat is dan niet helemaal gemaild, maar gemessengered klinkt niet zo lekker 😉 Daarnaast ook per telefoon. Klantenservice heeft een ticket aangemaakt om de order administratief gereed te melden, aangezien de aannemer nog niet klaar was. Dit zou dan ook het probleem moeten verhelpen. Zij hebben de opstelling in de meterkast gezien middels foto en filmpje (wegvallend wifi signaal) en zijn op de hoogte dat ik verder afhankelijk ben van de opstelling in de meterkast. Aan de hand van foto en filmpje hebben zij een ticket aangemaakt omdat verlies van 75 procent signaal zelfs als je voor het modem staat wel erg veel is. Ik heb verder maar een erg klein huis en heb nooit versterkers hoeven gebruiken. Ik woon benedenvloers, waar het modem staat, op pakweg 20 m2. Verder meet ik zonder obstructiepunten zoals benoemd in de wifimanager en met alle apparaten uit. het ziggomodem stond pakweg twee meter verder en gaf nooit problemen, maar kabel ipv glasvezel. Het glasvezelaansluitpunt zit btw erg los, dus niet erg stabiel geinstalleerd door glasdraad.  Ik haal normaal 120 mb onafhankelijk of ik dichbij of verder vd meterkast meet. Gisteren leek alles na klaarmelding order redelijk,  echter vanochtend ging de snelheid weer terug naar rond de 40. Je zag de snelheid in een meting gewoon wegzakken. De oplossing met de wifimanger (terug naar fabrieksinstellingen etc.) maakte het niet beter, maar slechter en conform de wifimanger kan ik ook niks verbeteren. Geen vd benoemde stoorzenders zitten overigens in de weg. Na enkele minuten hangen, gaat het signaal weer terug naar 120 mb. Dus zoals ik al aangeef het is niet stabiel. Ik studeer en ben afhankelijk van Zoom wat aardig wat mb benodigd heeft en derhalve ben ik afhankelijk van stabiel internet. Ik kijk het nog een paar dagen aan en vraag daarna om mijn modem uit te laten lezen, bij aanhoudende klachten.

Ah check, bedankt voor de toelichting @Stermeer! 

Wanneer je druk aan het studeren bent dan begrijp ik de urgentie van een stabiele verbinding. Mocht je het fijn vinden dan kan ik vanaf hier je verbinding ook doormeten en kijken of ik iets opvallends zie.  Zou je in dat geval je forumprofiel in willen vullen en kun je een seintje geven zodra je dit hebt gedaan?


Als het goed is, is het profiel nu ingevuld! 


Als het goed is, is het profiel nu ingevuld! 

Top, dankjewel @Stermeer!

De order is inmiddels afgerond dus dat kan geen problemen meer veroorzaken. Misschien geheel overbodig om te vragen, maar heb je het glasvezelkastje al eens gereset door deze minimaal 2 minuten stroomloos te maken? Een simpele stap die vaak over het hoofd wordt gezien of wordt vergeten. Benieuwd of dat in jou geval voor verbetering gaat zorgen. 


Net gedaan, en eerder ook al gedaan, het signaal valt nog steeds weg.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/dcacb6b0-675d-11ee-b6b8-470a68fd0eb3

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/fa6b9cc0-675d-11ee-b6b8-470a68fd0eb3

 

Tegenover dit wat het moet doen bij goed

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/1753fec0-6215-11ee-a66a-7d6b609a2956

 


Helder @Stermeer!
Ik heb voor morgen tussen 8.00 en 12.00 een monteur voor je ingeboekt. Die zal eerst in de centrale gaan kijken maar het kan zijn dat hij ook nog bij jou langs moet komen dus ik hoop dat je morgenochtend thuis bent. Mocht dit niet passen en wil je de afspraak verzetten, bel dan even met 0800 0402 (en geef vervolgens aan dat je graag een medewerker wenst te spreken). 


Als ik de snelheid meet dan is deze bij mij wel erg stabiel. Heb het laatst nog gemeten en de speedtest gaf zelfs een iets hogere snelheid dan mijn abonnement is. Kan dat komen omdat het glasvezel is? Gaat wel via Wifi maar weet niet of dat nog sneller is. Heb de Super Wifi van KPN in gebruik.


Hoi @Henriëtte Bloem en welkom hier op ons forum :)

 

Als ik de snelheid meet dan is deze bij mij wel erg stabiel. Heb het laatst nog gemeten en de speedtest gaf zelfs een iets hogere snelheid dan mijn abonnement is. Kan dat komen omdat het glasvezel is? Gaat wel via Wifi maar weet niet of dat nog sneller is. Heb de Super Wifi van KPN in gebruik.

Wifi is wifi, of je nu glasvezel zit of op koper maakt in de basis niet uit. Wel is het zo dat er met een glasvezelverbinding meer bandbreedte mogelijk is dan met een koperlijn, dat wil zeggen dat er meer snelheid binnenkomt op het modem. Daar is de wifi natuurlijk wel afhankelijk van. Maar tussen een verbinding van 100 Mbit/s via de glasvezel en 100 Mbit/s via koper zit wat betreft de wifi geen verschil. Je wifi is uiteindelijk afhankelijk van je eigen omgevingsfactoren zoals de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving, vloerverwarming, magnetrons etc. etc. Wifi is uiteindelijk niks meer dan een radiosignaaltje dat zich door de lucht verplaatst en dat blijft gevoelig. 


Nou kleine en laatste update zodat ik er misschien anderen mee help. De monteur heeft het glasvezelkastje even schoongespoten en verder was er niet veel te vinden, dus dan zou het aan de modem liggen. Nieuwe modem. De monteur had de modem zo ingesteld dat mijn oude modem gegevens automatisch op deze nieuwe modem zou komen te staan, zodat ik niet opnieuw alle netwerk gegevens hoefde te veranderen. Maar dat leek niet te pakken. Helaas toen de monteur wegging pakte het oude ssid kenmerk en wachtwoord wel. Dit gaf later een probleem. Na een beetje aankijken bleek dit modem nog minder te presteren. Na een beetje lezen hier op het forum kwam ik op het idee dat het wel eens kan liggen aan het gezamenlijk uitzenden van 2.4 GHz en 5 GHz. Dus ik las dat je 2.4 GHz kon uitschakelen. Ik wou wel eens kijken of dat een verbetering zou zijn. Maar nu het nieuwe probleem. Om in te loggen op de kpn12 box heb je het admin password nodig. Ik heb het nieuwe password van het kastje geprobeerd en het oude password van het oude kastje, maar nul op rekest. Ik had de modem al een keer een fabrieksreset gegeven maar hij ging evenzogoed van zijn eigen iD weer terug naar de iD van het eerste modem. Er is echter een window van een of twee minuten dat je even kunt inloggen op zijn fabrieks iD. Dit had ik op mijn laptop vooringesteld en ik had de modem inlog klaar plus het admin password van dit kastje. Toen kon ik even op het modem inloggen en een password aanmaken en vanwege gebrek aan tijd heb ik snel hetzelfde password gebruikt. Daarna even gewacht en toen kon ik ook met het iD van mijn oude modem met het password van de nieuwe modem inloggen. Daar heb ik in de wifi settings een apart extra 5g netwerk aangemaakt. Helaas ging daarna mijn modem weer helemaal uit, zodat ik nogmaals een harde reset moest doen. Dit keer bleek echter de modem login weer wel mogelijk. En opnieuw een extra 5g netwerk opgezet. Daar hangt nu mijn laptop en de telefoon aan. Als vandaag het netwerk weer wegvalt dan is dat ook einde oefening, maar ik hoop dat dit DE oplossing is. Misschien dat een ander hier ook wat aan heeft.


Nou kleine en laatste update zodat ik er misschien anderen mee help. De monteur heeft het glasvezelkastje even schoongespoten en verder was er niet veel te vinden, dus dan zou het aan de modem liggen. Nieuwe modem. De monteur had de modem zo ingesteld dat mijn oude modem gegevens automatisch op deze nieuwe modem zou komen te staan, zodat ik niet opnieuw alle netwerk gegevens hoefde te veranderen. Maar dat leek niet te pakken. Helaas toen de monteur wegging pakte het oude ssid kenmerk en wachtwoord wel. Dit gaf later een probleem. Na een beetje aankijken bleek dit modem nog minder te presteren. Na een beetje lezen hier op het forum kwam ik op het idee dat het wel eens kan liggen aan het gezamenlijk uitzenden van 2.4 GHz en 5 GHz. Dus ik las dat je 2.4 GHz kon uitschakelen. Ik wou wel eens kijken of dat een verbetering zou zijn. Maar nu het nieuwe probleem. Om in te loggen op de kpn12 box heb je het admin password nodig. Ik heb het nieuwe password van het kastje geprobeerd en het oude password van het oude kastje, maar nul op rekest. Ik had de modem al een keer een fabrieksreset gegeven maar hij ging evenzogoed van zijn eigen iD weer terug naar de iD van het eerste modem. Er is echter een window van een of twee minuten dat je even kunt inloggen op zijn fabrieks iD. Dit had ik op mijn laptop vooringesteld en ik had de modem inlog klaar plus het admin password van dit kastje. Toen kon ik even op het modem inloggen en een password aanmaken en vanwege gebrek aan tijd heb ik snel hetzelfde password gebruikt. Daarna even gewacht en toen kon ik ook met het iD van mijn oude modem met het password van de nieuwe modem inloggen. Daar heb ik in de wifi settings een apart extra 5g netwerk aangemaakt. Helaas ging daarna mijn modem weer helemaal uit, zodat ik nogmaals een harde reset moest doen. Dit keer bleek echter de modem login weer wel mogelijk. En opnieuw een extra 5g netwerk opgezet. Daar hangt nu mijn laptop en de telefoon aan. Als vandaag het netwerk weer wegvalt dan is dat ook einde oefening, maar ik hoop dat dit DE oplossing is. Misschien dat een ander hier ook wat aan heeft.

Bedankt voor deze toelichting @Stermeer , dit kan zeker handige informatie zijn voor iemand die nu of in de toekomst meeleest en een soortgelijk probleem ervaart. Hopelijk blijft het op deze manier goed gaan, zo niet, laat het dan vooral weer weten!