Skip to main content

Sinds deze update heb ik last van een vervelende storing: het wifi signaal valt soms heel even weg. Na enkele seconden is de verbinding weer hersteld. Ik werk thuis en ben verbonden via een VPN met het kantoornetwerk. Maar deze VPN verliest dus iedere keer zijn verbinding als de wifi even wegvalt. Heel vervelend, want dan moet ik weer opnieuw aanmelden en de 2-factor code opzoeken en invullen om verbinding te maken.

De opstelling thuis is in de meterkast op de begane grond een Experia Box V10A, een super-wifi schotel op de 1e etage, die via een UTP kabel is verbonden met de Experia Box, en een super-wifi schotel op zolder (waar ik mijn werkplek heb) die niet bekabeld is aangesloten (alleen draadloos). De lampjes op de super-wifi schotels zijn groen (goed signaal).

Sinds de update merkte ik een aantal zaken:

  • Ik verbind ineens via IPv6 met het internet in plaats van IPv4. Ik heb IPv6 al eens uitgezet, maar dat verhelpt de storing niet.
  • Bij de WLAN instellingen van de Experia Box stond de wireless mode op “b/g” en bandwith stond op “20 MHz”. Dit heb ik gewijzigd naar respectievelijk “b/g/n” en “20/40 MHz”. Dat lijkt de verstoring minder te maken. 
  • Het channel staat op “Auto all”. Ik denk dat dat goed is, want als ik met een wifi analyzer kijk is het heel druk hier in de buurt. Er is geen kanaal waar maar een paar signalen zjin, dus kan het apparaat beter zelf kiezen.

Iemand nog tips? 

hetzelfde heb ik ook. Verbinding valt af en toe weg. Waardoor thuiswerken soms onmogelijk is geworden. 

Ik heb veel videovergaderingen waarbij de PC sinds de update regelmatig aangeeft slechte netwerkkwaliteit. Daardoor mis ik soms belangrijke momenten. 

Zelf een presentatie geven in een videovergadering doe ik nu maar via een 5G verbinding. Die is stabieler dan mijn thuis netwerk. 

Regelmatig dat de verbinding naar mijn werkomgeving even kort onderbroken wordt waardoor je weer opnieuw moet verbinden. Voor de update van 2 maanden geleden was ik erg tevreden over KPN. Sinds de update niet meer. Meerdere keren gebeld. Uiteindelijk wordt er aangegeven er zijn heel veel klachten we lossen het snel op, houd het forum maar in de gaten. 

Maar we zijn nu bijna 2 maanden verder………

 

*Admin: eigen topic aangemaakt. 
 

Ik begrijp echt niet waarom je dit soort dingen via Wi-Fi doet en niet via een betrouwbare kabel. Maar ok wat is er zoal aangesloten qua randapparatuur op het modem? Wi-Fi versterkers? Draadloze verbindingsets?


Omdat ik geen kabel dwars door mijn woonkamer en langs deuren wil. WIFI heeft altijd prima gewerkt. 1,5 jaar geleden was het niet zo belangrijk omdat ik maar af en toe achter mijn computer zat. Nu moet ik elke dag thuis werken. Het afgelopen jaar ging het prima. Nooit internet problemen wifi werkte perfect. Terwijl meerdere providers problemen hadden met het aanbod en de snelheid werkt mijn pc via KPN en via WIFI perfect. (credits ook voor KPN) sinds de update van de modem werkt het niet meer en is het een frustratie geworden. 


Op het modem is 1 internet via stopcontact ding aangesloten door de KPN monteur omdat hij niet in zijn eentje door de kruipruimte mocht om mijn 2de tv aan te sluiten. Verder niks bijzonders TV ontvanger en een playstation.


Hoi @DazlingJ

Wat vervelend dat jouw Wifi regelmatig wegvalt. Hoewel het advies natuurlijk is om belangrijke dingen zoals video vergaderingen via de kabel te doen, moet de Wifi natuurlijk wel stabiel zijn. Zou je voor mij de Wifi Manager eens willen doorlopen? De gegevens worden dan ook in zichtbaar voor klantenservice medewerkers. Daarnaast de vraag, maak je ook gebruik van verdere Wifi apparatuur, zowel van KPN of een externe partij?


Hoi @Hanna_ 

Allereerst bedankt voor je reactie. Door omstandigheden is mijn reactie en beetje laat. Problemen spelen echter nog steeds.

WIFI manager heb ik al meerdere keren doorlopen. Ik gebruik verder geen wifi apparatuur. 

Aan de ene kant snap ik dat je kabel aanraad maar het heeft jaren goed gewerkt. Sinds de update is de wifi slecht en ik heb niet zo een zin om een kabel door mijn huis te moeten trekken. 

 


Hoi @DazlingJ

Zou je ons wat meer informatie kunnen geven? Welke ExperiaBox heb jij momenteel in gebruik? Heb jij andere apparaten aangeschaft zoals bijvoorbeeld Sonos boxen of een Chromecast? Valt enkel de Wifi weg of merkt je ook wegvallend bekabeld internet/ haperingen op TV?