Skip to main content
Vraag

Wifi slecht als TV aan word gezet

• July 20, 2025
  • 15 reacties
  • 136 keer bekeken

Zodra ik de tv boven aan zet is mijn wifi boven op de zelfde verdieping traag en slecht. Loop ik een verdieping verder niks aan de hand op beide verdiepingen superwifi punten. Dit is allemaal gekomen toen we nieuwe mediaboxen hebben gekregen. Hebben een nieuw modem gekregen om te kijken of het daar aan lag maar toen werd alles slecht. Deze week paar keer gebeld met kpn weten ze het allemaal niet. Nu een laatste keer gebeld omdat we ineens geen wifi hadden. Ben er wel klaar mee. Laatst gesprek wou geen  monteur sturen omdat er kosten in rekening gebracht kunnen worden terwijl hun een probleem hebben veroorzaakt door nieuwe dingen op te sturen die slecht werken nu 

15 reacties

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

Hoi ​@Sweert, dat klinkt als een frustrerende situatie. WiFi is in deze tijd onmisbaar en moet gewoon werken, simpel zat.

Ik probeer een beeld te krijgen van jouw netwerk situatie. Waar staat precies de Superwifi punten, en waar staat jouw KPN Box (router)? Zijn de Superwifi punten bekabeld aangesloten?

En wat voor snelheidsabonnement heb je? Heb je glasvezel? Hoe meer informatie je deelt, hoe beter!

Zou je daarnaast eens een speedtest.net kunnen doen? Met voorkeur via je telefoon op de plek waar je WiFi het meest wegvalt als je de TV aan doet.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 21, 2025

Heb je er een switch tussen die geen snoopiing ondersteund? ​@Sweert 
Zo ja dan kun je deze problemen ondervinden, dus vervang de switch voor een met snooping.
Deze switch ondersteund het in elk geval wel.

• Auteur
  • July 21, 2025

​@ikheetjeff 

ik heb twee super wifi punten een op de 1e verdieping en een op de zolder zijn allebei bedraad. Het modem staat in de meterkast beneden. Speedtest wil die niet eens doen zo slecht internet is het en als die het wel doet heb ik 0,5 mbps. Heb een hoger abonnement genomen na de nieuwe kastjes. 200mbps heb geen glasvezel 

• Auteur
  • July 21, 2025

​@huistijger je bedoelt de mediaboxen direct aansluiten op het modem 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 21, 2025

Juist dat bedoel ik of een switch er tussen die snooping ondersteund. ​@Sweert 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

​ ik heb twee super wifi punten een op de 1e verdieping en een op de zolder zijn allebei bedraad. Het modem staat in de meterkast beneden.

​@Sweert Beneden heb je dus alleen KPN Box in de meterkast staan? Boven en op zolder Superwifi punt? Wel super fijn dat die bedraad zijn aangesloten! 

Doordat heel jouw benedenverdieping nu afhankelijk is van jouw KPN modem, en deze in de meterkast staat en daardoor sneller gestoord wordt door de muren en andere factoren, deze onvoldoende dekking geeft. 

Je zou bijvoorbeeld (tijdelijk) een Superwifi punt bedraad beneden ergens aansluiten, in de woonkamer. Ik verwacht dat dat al wonderen gaat doen. Of je kijkt naar een derde punt. Of misschien dat je het modem kan verplaatsen?

Hier nog een voorbeeld van hoe zo’n signaal verspreid wordt over een kamer en hoe snel dat kracht kan verliezen:

• Auteur
  • July 21, 2025

​@ikheetjeff bedankt voor het meedenken. Zou het eventueel kunnen proberen maar het is raar dat het altijd goed heeft gewerkt. 

• Auteur
  • July 21, 2025

​@huistijger ik ga kijken of ik hem direct aan kan sluiten om te kijken of me wifi het dan wel doet boven als de tv aan gaat. Kan het zijn door de nieuwe mediabox dat het ineens niet meer werkt 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 21, 2025

Als je nog een switch van Ziggo gebruikt zonder snooping, dan kun je jouw benoemde storing krijgen.
Direct aansluiten is nog beter.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

​@ikheetjeff bedankt voor het meedenken. Zou het eventueel kunnen proberen maar het is raar dat het altijd goed heeft gewerkt. 

Waarschijnlijk zat je net op het randje van dat het goed werkte. Had je in jouw regio gister ook last van onweer? Dat zijn ook dingen die invloed hebben. WiFi gaat door de lucht en dat is eenmaal storingsgevoelig. 

Overigens zegt huistijger ook goede dingen

• Auteur
  • July 21, 2025

​@huistijger het lijkt erop dat het probleem in de splitter zit. Alleen haal ik nog steeds nergens draadloos de snelheid waarvoor ik betaal wel bedraad iemand daar nog een idee voor. Heel erg bedankt voor het meedenken

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 21, 2025

​Alleen haal ik nog steeds nergens draadloos de snelheid waarvoor ik betaal

KPN verkoopt geen WiFi, dus betaal je daar niet zwart-wit gezien voor. Als je bekabeld de snelheid haalt, komt het goed binnen in je huis. Vervolgens is het aan jou om dat bekabeld of via WiFi te gebruiken. 

Gegarandeerde snelheid door de lucht betekend vaak meerdere wifipunten of tactisch plaatsen. Bepaalde muren kunnen door isolatie meer blokkeren dan andere muren. Het blijft eenmaal iets dat door de lucht gaat en is storingsgevoelig. 

In mijn geval hebben we vier wifipunten voor een 2 onder 1 kap. Dat moest haast wel, want anders heb ik niet overal (inclusief schuur+buiten) goed WiFi. En dan zijn er nog steeds plekken die beter kunnen. Dus beste is toch echt mijn eerste tip: probeer een Wifipunt (tijdelijk) te verplaatsen naar beneden of schaf een extra aan.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 22, 2025

​@huistijger het lijkt erop dat het probleem in de splitter zit. Alleen haal ik nog steeds nergens draadloos de snelheid waarvoor ik betaal wel bedraad iemand daar nog een idee voor. Heel erg bedankt voor het meedenken

Een splitter moet je helemaal niet gebruiken, alleen een switch die snooping ondersteund.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 22, 2025

Alleen haal ik nog steeds nergens draadloos de snelheid waarvoor ik betaal 

Beste ​@Sweert je betaalt voor internet met een afgesproken snelheid die behaalt moet worden op 1 pc rechtstreeks bekabeld aan de modem/router aangesloten.

Je betaalt dus niet voor wifi.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • July 23, 2025

Hi ​@Sweert. Allereerst, welkom bij ons. Goed om te lezen dat je al goed bent geholpen door de users hier. Mooie visualisatie van hoe wifi werkt van ​@ikheetjeff. 

Is het gelukt door een andere switch te gebruiken? 

Wat de snelheid via wifi betreft, het klopt inderdaad dat dit afhankelijk van de omgeving en hoe de versterkers/SuperWifi's staan. Ik begrijp dat de snelheid via een kabel goed is. Welke snelheid zie je als je via wifi een speedtest doet?Â