Skip to main content
Vraag

Wifi snelheid boven is er op achteruit gegaan na overstap (1 Gbit/s)

• June 17, 2025
  • 5 reacties
  • 37 keer bekeken

Kreeg vorig jaar een kaartje binnen met aanbieding kpn. Ik dacht kan ik wel eens proberen.

Door monteur geïnstalleerd en eigenlijk dacht ik diezelfde dag al dat het juist wel leek of het internet trager was. Met Ziggo had ik boven geen problemen, nu haalt de wifi het maar nét en onstabiel.

Speedtest komt niet boven de 40 mb uit. Binnenkort ga ik het volle pond betalen voor dit abonnement terwijl ik erop achteruit gegaan ben. Bij Ziggo had ik het goedkoopste met weinig mb maar deed het stukken beter. Bij eindigen contract ga ik meteen terug naar Ziggo. Voel me echt bekocht door Kpn. En  verhalen van: waar staat de router etc...en doe je het zelf wel goed... mijn zoon heeft alles nagekeken en alles klopt. De snelheid is gewoon flut. 

5 reacties

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 17, 2025

Hoi ​@Kirak, welkom op de KPN Community. Jammer dat je wifi slechter is geworden sinds je bij KPN zit.

Netto heb je door glasvezel een snellere en stabielere verbinding die je huis binnen komt dan bij Ziggo. Daarnaast is WiFi in beide gevallen hetzelfde, alleen kan een andere router wel verschil hebben. Ook dingen als je wifi kanaal kunnen invloed hebben. 

Had je bij Ziggo ook wifi punten?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 17, 2025

Hoi hoi. Nee die had ik  niet nodig. Wifi haalde het met gemak op de 1e verdieping. 

Maar hoe is het mogelijk dat ik een 1 gig abonnement heb terwijl dit in de praktijk totaal niet zo is?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 17, 2025

Maar hoe is het mogelijk dat ik een 1 gig abonnement heb terwijl dit in de praktijk totaal niet zo is?

@Kirak Er zit een verschil tussen bekabeld en wifi. Bekabeld moet je uit jouw glasvezelpunt 1Gbit kunnen trekken. Als jij een internetkabel aansluit op jouw router en laptop en je gaat naar speedtest.net moet je ~930 download & upload zien. 

Als dat zo is, komt het goed je huis binnen en is het zaak aan jouw router om het door de lucht te verspreiden: WiFi. Door de lucht betekend sneller storingen, want WiFi is niet het enige signaal daar. Is jouw glasvezelpunt op een andere plek dan jouw coax aansluitpunt?

Stel Ziggo kwam binnen in de woonkamer, en KPN in de meterkast (en je hebt daar je router staan), kan dat zeker effect hebben. Hiervoor kunnen SuperWifi punten een uitkomst bieden. Ons huis heeft bijvoorbeeld één muur die zoveel blokkeert dat ik in een 2-onder-1-kap in totaal 3 wifipunten heb, Elk huis, en dus situatie, is daarin weer anders.

Hier nog een voorbeeld van hoe een wifi signaal verspreid wordt:

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 17, 2025

@Kirak 

Wat is de snelheid zonder Wifi en alleen met een kabel ?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 18, 2025

Hoi ​@Kirak , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)
Zie dat ​@ikheetjeff al een goede uitleg geeft en ik hoop dat je daar alvast iets aan hebt gehad!

@Kirak 

Wat is de snelheid zonder Wifi en alleen met een kabel ?

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ben je in de gelegenheid om dat eens te testen?