Skip to main content

Hi, 

 

Mijn Wifi snelheid is maximaal 600Mbps ongeveer. Dit zou ik graag rond de 950 Mbps zien, evenals mijn bekabelde netwerk.

 

Ik heb een 1Gbps glasvezel abo, TP-Link X60 Deco als router i.p.v. Experiabox en 3x bekabelde X50 PoEs thuis.

 

De satellieten zijn aangesloten via een TP-Link SG108PE switch en hebben alle een 1Gbps verbinding , te zien aan de groene leds op de switch.

 

De bedrade X60 haalt 960Mbps ongeveer.

 

In andere draadjes heb ik geen antwoord gevonden. Mijn apparatuur zou geen beperkende factor moeten zijn lijkt mij.

 

Tests voer ik uit met MBP, nieuwe iPhones met Fing als app geïnstalleerd en ongeveer zittend op de mesh satellieten.

 

Bedankt voor de support!

Mijn Wifi snelheid is maximaal 600Mbps ongeveer. Dit zou ik graag rond de 950 Mbps zien, evenals mijn bekabelde netwerk.

De Deco X60 is geen snelheidsmonster, in verschillende tests wordt hij als traag gestempeld, nergens wordt een snelheid hoger dan 750mbs gemeten, zelfs op halve meter afstand naast de router.

Hier is een voorbeeld uit PC Magazin

 


Mijn Wifi snelheid is maximaal 600Mbps ongeveer. Dit zou ik graag rond de 950 Mbps zien, evenals mijn bekabelde netwerk.

Dat is een mooie wifisnelheid @Decodent , dat zou het merendeel van de forumleden wel willen zo'n mooie wifisnelheid.

Bekabeld is ook een uitstekende snelheid, gemiddeld moet je zo'n 930/930Mbits kunnen halen in de praktijk, dat je meer behaalt is alleen maar mooi te noemen.

Met wifi6 ax haalde ik met optimale instellingen ongeveer tegen de 900Mbit/s

Ik weet niet of jij met wifi5 ac of met wifi6 ax gemeten hebt.


De Deco X50 en X60 zijn beide wifi 6 apparaten, dus ik denk dat ik wifi 6 heb gemeten en zou dan de 900 Mbps mogen verwachten?

 

Bedankt voor de info. @TDN wat wordt precies met throughput bedoeld? Is dat de maximale wifi snelheid wat er in de test behaald is? 
 

De specs van de apparaten ligt veel hoger, ik begrijp dat ik niet in een lab woon maar zou wel verwachten de 1Gbps draadloos te halen? 


... wat wordt precies met throughput bedoeld?

Doorvoersnelheid


De Deco X50 en X60 zijn beide wifi 6 apparaten, dus ik denk dat ik wifi 6 heb gemeten en zou dan de 900 Mbps mogen verwachten?

 

Bedankt voor de info. @TDN wat wordt precies met throughput bedoeld? Is dat de maximale wifi snelheid wat er in de test behaald is? 
 

De specs van de apparaten ligt veel hoger, ik begrijp dat ik niet in een lab woon maar zou wel verwachten de 1Gbps draadloos te halen? 

Op 1 draadloos apparaat misschien met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit @Decodent , maar nogmaals, 600 is een hele mooie realistische waarde.

 

 

 

 


De Deco X50 en X60 zijn beide wifi 6 apparaten, dus ik denk dat ik wifi 6 heb gemeten en zou dan de 900 Mbps mogen verwachten?

Wifi6 is niet gelijk Wifi6, Deco x60 ondersteunt b.v. geen 160Mhz band ondanks het staat in de specificatie. De router heb 4 antennes, theoretisch is 4x4 MIMO mogelijk, maar de meeste cliënten hebben 1 of 2 antennes, in praktijk is 2x2 MIMO maximale haalbaar. Een stream WIFI6 80Mhz heeft maximale bitrate 600Mbs, Wifi is half-duplex dan is met 2x2 MIMO maximaal 1200Mbs haalbaar min WiFI en TCP overhead heb je in beste lab situatie ongeveer 900Mbs. De in verkoop reclames reden ze graag van 9.6Gbs van WIFI6, maar dit is alleen met 8 antennes (8x8 MIMO) en 160Mhz band zonder buren en radar signaal theoretisch haalbar. 

 

 

De specs van de apparaten ligt veel hoger, ik begrijp dat ik niet in een lab woon maar zou wel verwachten de 1Gbps draadloos te halen? 

Je kan het maximale haalbare wifi snelheid van jouw Deco testen, indien je alleen 2 Deco's gebruik, de 2de Deco draadloos verboden met de 1ste Deco. Je sluit een PC/Laptop bekabeld op de 1ste en daarna op 2de Deco en test de LAN snelheid. Bij de 1ste ziet je de Internet snelheid, en bij de 2de ziet je de maximale WIFI snelheid bij 4x4 MIMO.


Goedemorgen @Decodent , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Mooi om te zien dat je al zoveel goede reacties hebt mogen ontvangen, hopelijk heb je hier iets aan gehad. Wat betreft de snelheid van je wifi; zoals hierboven ook al wordt aangegeven, is 600 Mbit/s een uitstekende snelheid voor wifi. De snelheid van 1 Gbit/s is de snelheid die binnenkomt op het modem, zodra je draadloos gaat werken lever je snelheid in omdat een wifi signaal zich door de lucht moet verplaatsen. 


Hi Jan, 

 

Vanochtend nog onderstaande uitkomst, blijkbaar is dit het meest haalbare in real life. Bedankt allen voor de opheldering.

 

 

De geadverteerde snelheden van TP-Link mogen van mij op de schop.

 

Groet, Peter


Reageer