Skip to main content

Enkele dagen geleden ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN i.v.m. de Gigabit verbinding.

Om de WiFi dekking in huis te verbeteren maak ik gebruik van een Ubiquity Amplify HD mesh systeem, ook toen ik nog klant was bij Ziggo. Een grove illustratie van de internet aansluitingen in huis:

Internetaansluitingen en dekking in mijn woning.

Helaas merk ik dat de WiFi snelheid via het Mesh systeem overal in huis bijzonder traag is.

Toen ik nog bij Ziggo zat behaalde de WiFi via het mesh systeem gemakkelijk een stabiele download van 150 Mbps maar nu tikt het niet eens de 30 Mbps aan.

WiFi snelheid direct naast wireless Mesh point

Het enige dat veranderd is aan deze “setup” na de switch van Ziggo naar KPN is de modemrouter. Ik begrijp dus niet wat hier fout gaat.

  • Amplify HD staat in bridge/accesspoint mode. Buiten dat standaard instellingen.
  • KPN Box 12 standaard instellingen.
  • Hoge kwaliteit UTP. Doormeting toont geen afwijkingen.
  • WiFi kanaal Mesh en KPN Box 12: automatisch.
  • Bandbreedte 2.4GHz: 20MHz.
  • Bandbreedte 5GHz: 80MHz.
  • Bedraadde verbinding vanuit Mesh base station naar desktop wél razendsnel (c.a. 960Mbps).

Wie weet wat hier misgaat en wat ik eraan kan doen?

De WiFi snelheid van de KPN Box 12 is super maar heeft een kort bereik vanuit de meterkast. Vandaar het Mesh systeem. KPN SuperWifi punten zijn niet geschikt door een gebrek aan UTP aansluitingen.

Het kan geen kwaad om alles eens te resetten naar fabrieksinstellingen. Want KPN gebruikt een ander subnet dan Ziggo. 

Heeft u ook tv van KPN? 


Het kan geen kwaad om alles eens te resetten naar fabrieksinstellingen. Want KPN gebruikt een ander subnet dan Ziggo. 

Heeft u ook tv van KPN? 

Dat was ook mijn idee dus heb ik de Amplify HD volledig gereset. Het enige wat ik daarna nog heb aangezet is Bridge mode.

Helaas lijkt dat vooralsnog geen effect te hebben gehad.

Ik heb inderdaad TV van KPN. Het kastje is verbonden met “SSID A” via de KPN Box 12 omdat “SSID B” via de Mesh voor verbindingsproblemen zorgde.


Hoi @Smikkelbeer, welkom op het forum en welkom bij KPN. Onze mogelijkheden qua ondersteuning bij eigen Wifi apparatuur is beperkt, aangezien wij die niet leveren en niet kennen. 

Laten we die eerst even links laten liggen en kijken wat de snelheid bekabeld doet. Heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een laptop met kabel aan te sluiten op de Box 12 en dan een speedtest te doen? Als de snelheid dan wel goed is dan heeft het zin om naar de Wifi te kijken, als de snelheid dan ook niet top is dan kan er ook iets heel anders aan de hand zijn.