Skip to main content

Bel ik naar de kpn omdat de WiFi traag is.

krijg ik een medewerker aan de lijn die mij als antwoord een cat5 kabel wilt toesturen??

dus zeg ik dat dat niet gaat werken, word die medewerker kwaad zeg. Ik wist Er niets van en hangt ze gewoon op.. nu heb ik een cat5 kabel opgestuurd gekregen die mij niet aan snellere WiFi helpt 🤨 bedankt kpn. Soms…..

 

Van de 200mb krijg ik via de WiFi maar 15mb (ik sta naast de router)

CAT 5 is max 100mbps dus de 200 ga je daar niet mee halen. Wifi testen is altijd lastig. Probeer eens met verschillende apparaten wat de maximale snelheid is wat je haalt. Maak je niet te druk over KPN. Een Cat 6 kabel kost een paar euro.


CAT 5 is max 100mbps dus de 200 ga je daar niet mee halen.

Wel eens geprobeerd dan?

En is https://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable dan onzin?

Waarschijnlijk ontbreekt de letter ‘e’ in de conversatie. En nog wel wat meer.

 

@011weetje Een kabel helpt je sowieso niet aan snellere WiFi, die vervangt WiFi. Maar als WiFi niet naar behoren werkt moet je een WiFi test doen om te kijken waar het probleem zit.

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm


CAT 5 is max 100mbps dus de 200 ga je daar niet mee halen.

Wel eens geprobeerd dan?

Ja, een standaard CAT5 gebruikt twee aderparen, een Rx en een Tx. Op die combinatie is maximaal 100Mbps mogelijk. Bij CAT5e is inderdaad 1000Mbps mogelijk, sterker nog, CAT5e zou ook 2.5Gbs aan moeten kunnen. Tuurlijk, als je een CAT5-kabel in een Gbit-poort stopt krijg je er misschien meer overheen maar daar is het allemaal niet op gemaakt, de twisting is anders en daardoor wordt de kans op interferentie ook vergroot. Dus ja, vanuit de standaard is CAT5 bedoeld voor maximaal 100Mbps. 

De Wikipedia-pagina die je noemt heeft het vooral over CAT5e. Er zit een groot verschil tussen de twee standaarden.

Overigens: KPN stuurt geen CAT5 kabels op, die hebben we ook niet meer. We hebben nog wel 2-pair UTP op rol maar die wordt enkel voor telefonie en DSL gebruikt. Verder is het allemaal CAT5e of CAT6.

 

 

Dan even over het probleem van de topicstarter. Wifi is een lastig iets en er kan enorm veel mee mis gaan. Ik zou met het testen van andere apparaten om zeker te zijn dat het niet je eigen toestel is die toevallig problemen geeft. Daarna met een app zoals Wifiman of Wifi Analyzer kijken hoe druk het is met wifi in de omgeving. Het komt wel eens voor dat er zo enorm veel wifinetwerken in de omgeving zijn dat alles gaat storen op elkaar. Natuurlijk kan je ook de al eerder genoemde Wifimanager doorlopen. Deze kan in een hoop gevallen problemen al verhelpen. Die 200Mbps moet immers wel gewoon haalbaar zijn op wifi, tenzij de situatie echt bagger is.


CAT 5 is max 100mbps dus de 200 ga je daar niet mee halen.

Wel eens geprobeerd dan?

Ja, een standaard CAT5 gebruikt twee aderparen, een Rx en een Tx. Op die combinatie is maximaal 100Mbps mogelijk. Bij CAT5e is inderdaad 1000Mbps mogelijk, sterker nog, CAT5e zou ook 2.5Gbs aan moeten kunnen. Tuurlijk, als je een CAT5-kabel in een Gbit-poort stopt krijg je er misschien meer overheen maar daar is het allemaal niet op gemaakt, de twisting is anders en daardoor wordt de kans op interferentie ook vergroot. Dus ja, vanuit de standaard is CAT5 bedoeld voor maximaal 100Mbps.

“… als je een CAT5-kabel in een Gbit-poort stopt krijg je er misschien meer overheen ...”: meer dan 100 betekent dat de poorten overschakelen op Gbit standaard dus 4x bidirectioneel i.p.v. 2x unidirectioneel en het moet dan niet-standaard CAT5-kabel zijn. Ik weet alleen dat er in het verleden gesjoemeld/gefaked is met kabels (of nog steeds wordt), maar ben zelf nog nooit tegen iets dergelijks slechts aangelopen.

Op https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair is het cat5 en cat5e gebruik ook opmerkelijk. Kan ook daar zijn dat men voor 1000BASE-T cat5e had moeten schrijven, maar dat weet ik niet. Ga ook niet in oude IEEE standaarden/teksten zoeken. In mijn herinnering had ik wel ooit een cat5 patchkabel (stond erop) met 8 aders. Heb op de vliering alleen nog coax bewaard (BNC-stekkers) voor netwerkkaarten die ik ooit had. Die heb ik omgewisseld voor in ieder geval 2 Gbit ethernetkaarten. Was heel erg duur toen.

Overigens: KPN stuurt geen CAT5 kabels op, die hebben we ook niet meer. We hebben nog wel 2-pair UTP op rol maar die wordt enkel voor telefonie en DSL gebruikt. Verder is het allemaal CAT5e of CAT6.

Dit is in de praktijk ook het verschil wat ik zo merk. Het is 4-aderig of 8-aderig en de laatste dan geschikt voor 100 meter Gbit ethernet, anders in niet (meer) te koop.


Wat een gedoe over die cat kabel.

Mijn WiFi is slecht!!

Over de kabel heb ik wel 200mbps.


Wat een gedoe over die cat kabel.

Mijn WiFi is slecht!!

Over de kabel heb ik wel 200mbps.

WiFi manager doen dan.

 


Welkom op ons forum @011weetje. Ons forum is openbaar en hoofdzakelijk voor en door klanten. We hebben hier verschillende gebruikers met veel kennis dit dit graag met anderen delen. Zo helpen we elkaar hier, en komt het wel eens voor dat er diep op de technische details in wordt gegaan. Als je dat liever niet hebt en persoonlijk contact wilt hebben, kan je altijd bellen of chatten met onze klantenservice.

Een verbinding via de internetkabel geeft het best weer hoe je verbinding eruit ziet. Ik vermoed dat je 'm ontvangen hebt, zodat je je snelheid daarmee kunt testen en bovendien een optie ‘achter de hand’ hebt. Wifi is nu eenmaal draadloos, en hierdoor heel gevoelig voor andere signalen en storingsbronnen in je omgeving. Dit is van grote invloed op je internetsnelheid en stabiliteit.

Ik raad je wat de wifi verbinding betreft aan om de tip van Nick op te volgen: Doorloop eens onze Wifi Manager. Deze handige tool controleert je verbinding en helpt je om stap voor stap je wifi optimaal in te stellen. Er komt altijd een resultaat uit.


WiFi manager geprobeerd en resten vanuit kpn op afstand & modem aan/uit. Het is een dsl verbinding dus een gewonen cat kabel werkt dan niet op 200mbps die moet gespitst zijn naar twee aansluitingen naar de ingang van het modem.bij 200mbps via adsl, dus een gewone cat kabel werk dus niet die de kpn opstuurt. Maar aan de telefoon krijg je het niet uitgelegd aan de kpn medewerker. Terwijl ze het zelf zo aansluiten!


dus een gewonen cat kabel werkt dan niet op 200mbps die moet gespitst zijn naar twee aansluitingen naar de ingang van het modem.bij 200mbps via adsl, dus een gewone cat kabel werk dus niet die de kpn opstuurt.

De aansluiting v.u. de muur is geen CAT kabel maar een Y-kabel. En die heb je al en werkt goed anders was onderstaande niet het geval.

Over de kabel (wel UTP via RJ45) heb ik wel 200mbps.

Ik neem aan dat je de Experiabox V10 hebt. Dat is de enige die pairbonding ondersteunt.

Je bent naast het modem. Waarmee? Telefoon, laptop. tablet….

Met welke test doe je de speedtest mee? Er zijn best onbetrouwbare. Verder dient de gebruikte browser (kan ook in een telefoon/tablet) de snelheid te ondersteunen.

15 van de 200 is wel een groot verschil en relatief wat weinig.

Al de speedtest die via kpn wordt aangeboden gedaan? kpn.com/speedtest .