Skip to main content

Ik heb 1gbps glasvezel en een Box 12 die ik inmiddels in de woonkamer heb geposteerd.

Verder heb ik op 3 meter afstand een draadloos Superwifi-punt (wit) staan die geconnect is aan het TV-kastje. TV doet het prima.

  1. Na inloggen op m’n modem zie ik op de Network Map geen Superwifi-punt, klopt dat?
  1. Als mijn telefoon/laptop connect met Wifi, is dat dan met de Box12, Superwifi-punt of best bereikbare?
  2. Naast de Box12 haal ik rond de 200mbps (vaak getest). Klopt dit ongeveer terwijl ik 1gbps abonnement heb?
  3. Aan de andere kant van de kamer, zonder tussenmuren, op zo’n 12 meter, haal ik nog maar 20mbps en soms lager (met storend traag internet tot gevolg). Klopt dit?
  4. Wat valt daaraan te doen? Nog een Superwifi-punt halverwege zetten?

Bedankt.

Mvg,

Mark

 

Welke snelheid heb je al je meet met een bekabelde pc of laptop? Via wifi ga je die 1gb echt niet halen. Meet met de Ookla app!!


Met alleen een Macbook zonder ethernet aansluiting kan ik dat helaas momenteel niet meten. Maar naar mijn weten was dat ooit rond de 500gbps.


Dan heb je niet zo veel aan een 1gb verbinding.  Dat is alleen interessant als je bekabeld werkt.  Met wifi ga je die snelheid nuet halen.  Zeker niet met een onbekabeld wifi punt.  Wat meet je met alleen het modem?


Dat was mede door een aanbieding waarbij 1gbps net zo duur was als 200mbps. Met het Superwifi-punt uitgeschakeld heb ik nog steeds rond de 200mbps naast het modem. Ik zit meer met die 20mbps aan de andere kant van de kamer, 12 meter verderop. Helpt daarvoor nog een (onbekabeld) Superwifi-punt halverwege?


Hoi @marcanton83, welkom op het KPN Forum!

Dat je met én zonder SuperWifi punt zo'n 200 Mbit/s naast het modem haalt, is normaal. Maar als je het SuperWifi punt hebt aangesloten volgens de installatie instructies, dan zou je deze snelheid ook naast het SuperWifi punt moeten kunnen halen. De SuperWifi en het modem vormen namelijk samen 1 netwerk. Ze zorgen er samen voor dat jij overal even snel internet hebt. Maar! Hoe verder je van een wifi punt vandaan bent, hoe trage het internet wordt. Het kan dan inderdaad helpen om een extra SuperWifi punt neer te zetten.


Ik heb 1000mb aansluiting, box12 in meterkast, bekabeld naar computerhoek achter in woonkamer. Daar een TP AX55 op die UTP kabel. De WiFi op box 12 uit gezet en de AX55 in bridge mode gezet. Op de uitgaande poorten van de van de AX55 zit PC en binnen + buitencamera,s. De PC haalt strak 930-940mb up en down Ping 2 ms.  De IPhone 13 haalt op 5m afstand van de AX55 maar liefst 650-730mb up en down. Op 10 m in zelfde woonkamer is dat nog 500-600 mb Ping 6-7 ms  jutter 2ms.  Helemaal achter in tuin 15m houd het met 60 op, Hr ramen met coating. Op 12m lange verdieping nog 60-300mb, op 12m lange zolder nog 20-60 mb. De 20 mb is via 2 betonvloeren op ca. 15 m van AX55 hemelsbreed. Als ik nog eens een 2e AX55 zou plaatsen bij trappengat naar zolder, zou mijn hele huis 500-730 mb WiFi hebben voor de prijs van 2 x € 85.  Geen klein huisje, 800m3 inhoud. Ik heb gekozen voor 12 maanden halve prijs actie, niet voor gratis super WiFi.