Skip to main content

Goedemorgen. Sinds enige weken ervaren wij thuis een trage internetverbinding op de WiFi van de Experiabox v8. Op de WiFi versterker boven (aangesloten via powernet adapter) is de WiFi wel maximaal (bijna 100 mbit). 

We hebben al diverse keren de WiFi ondersteuning van de site gedraaid maar levert enkel slechter signaal op. De experiabox al diverse keren herstart en ook al een keer een reset gegeven (10 sec. reset knop ingedrukt). Maar de WiFi die we ontvangen vanaf de Experiabox v8 blijft een drama.

Waar moet je aan denken bij slecht wifi? Aan maximaal 20 mbit. Wat vreemd is, de upload gaat vaak wel naar 30 tot 40 mbit. En vooral beneden draaien er nogal wat apparaten op de wifi, Netflix van de tv, diverse ipads, laptop voor thuiswerken en chromebook voor thuisonderwijs. Dus ik dacht: het ligt vast aan een van deze apparaten maar alles uitgezet (wifi uit) of stekker eruit en ook dat maakt GEEN verschil. De WiFi van de experiabox blijft dramatisch, terwijl het bereik vol is (ook getest met wifi apps, signaalsterkte  is ‘zeer sterk’. 

Zit je bekabelt aan de experiabox dan gaat het internet rond de 100mbit (vergelijkbaar als boven via de versterker). 

 

Iemand enig idee welke onderzoeksrichtingen ik nog heb om te proberen? Begrijp me goed, tot voor de kerstdagen werkte de wifi beneden prima (80/90 mbit). Dus ik heb ook terug gedacht of er iets is veranderd maar dat is er niet, ook geen nieuwe hardware of nieuwe wifi gebruikers. We hebben ook geen tot nauwelijks last van signaal van de buren (wonen te ver). 

 

 

Hallo @MR1982 , als je boven een KPN-versterker gebruikt, welk type, zwart, wit vierkant, wit rond of ander merk? behoort de wifi op je modem zelfs uit te staan.

Want de KPN-versterker neemt de wifi over van de modem.

Draadloos 100Mbit/s zal je alléén halen via de 5.0-band. Via de 2.,4-band kun je dat gewoon niet halen, of je moet de kanaalbreedte op 40 of 20/40 hebben gezet en dan hangt het nog af van de wifi-drukte binnen je omgeving, buren e.d.

 


Ik klikte per abuis op ‘beste antwoord’. Kan een MOD dit wijzigen?

 


Ik klikte per abuis op ‘beste antwoord’. Kan een MOD dit wijzigen?

 

Hallo @MR1982 ,kun je ook nog een antwoord geven op mijn vraag?

 


Hi @JanD  dank voor je reply, wij hebben een KPN versterker: https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/kpn/wifi-versterker

deze zit bedraad utp aangesloten, wifi op Experiabox v8 hoort gewoon aan te blijven (check maar de installatiehandleiding). En logisch ook, anders heb je beneden geen wifi meer..

Maar ik zat er wel aan te denken om beneden ook maar een versterker te hangen (dan zet ik wel de wifi van de experiabox uit) want mogelijk lost dat het op… ik ga eens op marktplaats snuffelen


Hallo @MR1982 , neem dan wel een zwarte vierkante, die bekabeld op het modem aangesloten moet worden, want dan heb je nog een LAN-poort over voor een ander apparaat, zie onderstaande link:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?pos=450

Het zou inderdaad kunnen zijn dat de witte de wifi niet uitschakelt, dat weet ik niet, ik heb de witte (helaas) nooit gehad.

Succes.

 


@JanD  de eerste wifi versterkers hebben extra LAN-poorten 🙂 , die latere witte niet.

Wat ik nu ga doen: ik bestel dan toch maar 2x die zwarte experia wifi boxen en sla nog een keer 99 euro stuk.

  1. vervang boven de huidige wifi versterker met de experia wifi <== Dit ga ik niet doen. ik hou boven vast aan de huidige opstelling tenzij ik merk dat automatisch oveschakelen van de wifi op een device niet meer werkt. scheelt weer 50 euro
  2. zet ook naast de Experiabox v8 een experia wifi  in de meterkast
  3. zet vervolgens op de experiabox de wifi uit

En als dat niet werkt, dan stuur ik de hele handel maar weer terug :)

 


Hallo @MR1982 zelf gebruik ik ook 2 Experia wifi's, die kunnen goed samenwerken door de MESH-functie. Dat is ook de reden dat de modem uit moet, omdat de modem geen MESH ondersteunt. Als de de witte vierkante gekoppeld laat, zal die ook blijven werken, maar niet samenwerken met de zwarte vierkante wegens het ontbreken van de MESH-functie op de witte, maar de witte is meteen mooi een switch en dat is ook een voordeel en de witte kan ook draadloos.

Succes.

 


Hi @JanD 

de zwarte WiFi experia werkt en de WiFi beneden gaat nu ook 65 tot 90 mbit in de woonkamer en de uithoeken. Tevreden met het resultaat. Boven valt nu soms de WiFi weg (op de witte oude WiFi versterken).  
 

Zojuist nog 2 Xperia WiFi aangekocht via MP om die boven te vervangen en later ook goed WiFi in de tuin te krijgen (allemaal worden ze via netwerkkabel aangesloten voor snelste bereik met een mesh functie onderling). 
 

probleem is opgelost (met wat extra euro). Ik sluit het forum. 
 

ik raad iedereen aan met vergelijkbare issues op je experia box WiFi, sluit een Xperia WiFi aan of een dergelijk oplossing (ipv WiFi van je experiabox V8/9/10 router :-)