Skip to main content

Hallo Reind uit Assen hier, was net eerst bij een ander topic over zelfde vraag en werd verzocht een nieuw topic te maken, dus bij deze. Heb een Experiabox 10,   hardware versie 1.00 ,   softwareversie 1.01.00T04.3Intermediate, bootloader versie 1.0.00,   xDSL PHV versie A2pvfbH046w.d27j   waar ik al een paar jaar met dezelfde apparaten en instellingen probleemloos kon werken.

Kreeg de laatste tijd regelmatig van mijn gsm de melding geen internet terwijl wifi nog verbonden was. En mij tablet met een ipcam app had regelmatig last van uitvallen wat ik dacht door software misschien kon komen. Na router update en later downgrade jaren geleden (en alleen problemen op 1 gsm) nu weer problemen met wegvallen wifi op 2 gsm's en 2 tablets, en las net een  maand geleden zou er weer een update geweest zijn van de router.

Heb via mijnkpn de oplossing proberen te krijgen door de boel te laten testen en opnieuw instellen door KPN, en mijnkpn de hele test laten doorlopen, en een reboot door KPN en wat later nog eens de router poosje uit en weer aan, nog steeds last van wegvallende wifi op meerdere apparaten. Hoop toch niet dat de routerupdate nu weer de oorzaak is want dan zal het nog wel even duren voordat het weer aangepast word ben ik bang. En ook gecheckt of de router op WPA2 stond i.v.m. oudere apparaten, kan 3 zelfs niet eens kiezen.

Hopelijk weet iemand hier de oplossing of ideeën wat ik nog meer kan doen, en heb ik op de goede manier een nieuw topic gemaakt.

Je hebt een koperaansluiting als ik het goed zie. Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan een keer. Log in, ga naar status en dan naar geavanceerd. Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. 

Ik hoop dat dit de goede is, en inderdaad koperkabeltje omdat hier nabij centrum Assen alleen nog maar glasvezel van OpenDutchFiber (odido) ligt onder de stoep maar niet in huis en KPN geen idee wanneer dat gaat komen.

Dat plaatje ziet er m.i. goed uit. Geen crc fouten en al 99uur online. Prima snelheid ook nog eens. Gebruik je wifiversterkers of heb je draadloze verbindingssets?

Heb inderdaad 3 versterkers zwarte van Arcadyan die ooit door monteur geplaatst zijn boven 1 en beneden 2, 1 in woonkamer en in 1 in uitbouw slaapkamer/douche.

Router zelf staat overigens ook in woonkamer 50 cm van versterker af. En wat ik al eerder aangaf heeft gewoon jaren lang goed gewerkt tot de laatste tijd niet meer.

Oeps de versterkers zijn via kabel (cat5e of zo) aangesloten, en weet eigenlijk niet eens of die versterkers zonder kabel werken zoals sommige andere versterkers.

Maar ga nu ofline, eten etc. Kijk morgenvroeg wel of er berichten zijn.

Waarschijnlijk zijn het de experia wifi's en die moeten inderdaad met een kabel aangesloten worden op het modem. Is de wifi op het modem uit?

Volgens mij niet, maar kijk ik morgen naar. Nu ff aan smoken en daarna andere verplichtingen. Maar begrijp dat modem zelf uit moet en jammer dat kpn systeem dat zelf niet ziet en doet als dat nodig is. En blijf het gek vinden dat het jaren goed werkt en nu ineens niet meer. 

IK denk dat de router zijn wifi uit staat, want pik met wifianalyzer maar 3 signalen op.

Dit is dus de meting vlakbij de versterkers gemeten.

Is het lampje wifi uit op de v10?

Nee die was niet uit, nu na lang knopje wifi ingedrukt houden led is nu uit. 

Zie soms nog steeds 3 wifipunten met signaal, maar wat ik gisteren niet gedaan heb en nu wel is de analyzer even aan laten en toen viel mij op dat om de paar seconden de signalen veranderen. Soms maar 1 dan 2 dan 3. Weet niet of dat zo hoort ? En moet ik nu opnieuw in mijnkpn de test en instellingen laten checken ?

Ik zou de boel een keer helemaal opnieuw installeren. Ik heb dezelfde combinatie en het werkt probleemloos. Dus modem resetten zonder aangesloten wifipunten en 10 minuten laten opstarten,  experia wifi's één voor één resetten en aansluiten en iedere keer ruim de tijd nemen om ze goed op te laten starten. De wifi van de v10 zal dan automatisch uit gaan. Laat even weten of dat helpt.

Oke, maar eens testen komende week, nu geen tijd voor om het allemaal even te doen. Bedankt Joep voor de hulp. Laat later weten wat er gebeurd is.

Hi @Ikeutasn,

Ik zie dat Joep je al aardig op weg heeft geholpen en hoop dat alles in orde is en ook blijft nadat je alles opnieuw geïnstalleerd hebt! Mocht je nog tegen vervolgvragen aanlopen, meldt ze dan vooral zodat we verder met je mee kunnen denken!

Hoi plaatsgenoot Maja, bedankt heb alleen nog maar wifi op router uitgezet op advies van Joep, en heb nu al het idee dat het beter gaat. Maar moet ff de tijd (en zin) maken om de hele boel te resetten.

Ah kijk aan, fijn dat het nu al wat beter lijkt te gaan @Ikeutasn 😊

Hoor het graag als je nog vragen hebt nadat je de tijd hebt gevonden om te resetten!

Gisteren (9e) de boel gereset. Eerst bij de 3 versterkers de reset knop gebruikt en ze daarna uitgezet, toen op pc de router naar fabrieksinstellingen teruggezet en na de gebruikelijk reboot de versterkers 1 voor 1 aan gezet en de ledjes branden (blauw1x en groen 2x). Op de router toch maar handmatig de wifi weer uit gezet want dat ging niet vanzelf. Nu lijkt de boel weer in orde te zijn bij mijn vrouw daarna geen uitval meer en de tijd dat ik thuis was ook niet. Gisteren vond ik het wel vreemd dat met de snelheid test maar hooguit 40 haalde (normaal 100- 120) maar nu net weer getest op 3 punten en gelukkig weer vertrouwde snelheid terug. 

Hopelijk blijft het nu zo, maar blijf het vreemd vinden dat zomaar ineens de boel zonder iets veranderd te hebben aan mijn kant dat het slecht werd, dus ik houd het op die router update waar blijkbaar iets anders in de software is ingesteld.

Dus Joep en Maja bedankt voor de hulp

Helemaal super dat het nu dan ook echt weer goed is @Ikeutasn 💪🏼 Bedankt dat je het nog even hebt laten weten!

Reageer