Skip to main content
Beantwoord

Wifi valt weg na Box 12 update en SuperWifi 2 heeft ook laatste update

• January 1, 2026
  • 3 reacties
  • 38 keer bekeken

Hoi, 

sinds afgeslopen 2 weken valt mijn wifi regelmatig weg op alle apparaten. Ik heb al box 12 en 1 super wifi 2 tot laatste firmware geupdated. Zelfs naast de modem is de wifi onstabiel. Ik wil graag weten hoe ik  het probleem kan oplossen! Herstarten meer dan 10 keer. 

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Cilin1234 en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een topic voor start, want wegvallende wifi is bepaald geen pretje. 😕

In de meeste gevallen is dit met een schone installatie van de SuperWifi punten opgelost. Zou je dat eens willen proberen?
Volg de stappen zo nauwkeurig mogelijk op, ook de wachttijden. Ik ben benieuwd of het daarna stabiel blijft draaien. Voor het gemak: 

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

Laat je weten hoe het gegaan is? Ik hoor graag van je!

3 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 4, 2026

Hi ​@Cilin1234 en welkom bij de KPN Community! Goed dat je hier een topic voor start, want wegvallende wifi is bepaald geen pretje. 😕

In de meeste gevallen is dit met een schone installatie van de SuperWifi punten opgelost. Zou je dat eens willen proberen?
Volg de stappen zo nauwkeurig mogelijk op, ook de wachttijden. Ik ben benieuwd of het daarna stabiel blijft draaien. Voor het gemak: 

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

Laat je weten hoe het gegaan is? Ik hoor graag van je!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 8, 2026

Hi ​@Sanne van KPN , 

ik heb de bovenste stappen niet gedaan. Want ik denk dat het probleem anders is nadat ik beter heb gekeken. 

Situatie is: Als het wifi doet, doet die gewoon en dat zie ik ook in Superwifi punt groen, op KPN modem alle 4 lampjes groen. Bijna elke half uurtje - 1 uur valt dan de wifi signal weg. Daarmee kan ik überhaupt geen wifi signal zien op alle apparaten zelfs wanneer ik naast de modem sta. Ik zie ook op de modem dat wifi lampje uit is. Dus op SuperWifi punt is dan rood. Dat is volgens mij verwacht. Daarom denk ik dat het probleem niet op SuperWifi is maar wel op modem of de bron. Op de glasvezelkastje is dat moment de glasvezel en internet lampjes groen maar knipperen. Meestal dan na 10 minuten of zo, wordt die weer zelf gekoppeld/wifi signal terug. Een keer heb ik gezien, modem ging zelf herstarten. 

ik heb al wel Wifi Manager meerdere keer gebruikt - geen storing in de buurt. En die stappen in Wifi Manager heeft ook niet echt geholpen want als hij doet, doet het. Als het niet doet, helpt herstarten ook alleen tijdelijk. 

Zou je hier advies kunnen geven? Die situatie is al een maand. Daarvoor was het nooit zo. Ik kan nu niet eens thuis werken want het is te onstabiel, aan en uit elke half - uurtje. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hmmm, als alleen bij je modem het wifi lampje niet meer brandt dan raad ik alsnog de stappen die ik eerder noemde uit. Daarbij reset je namelijk ook het modem en als het met de software van het modem te maken heeft dan is het daarna hopelijk opgelost. 

Als hij daarna dezelfde kuren blijft geven, dan raad ik je aan om een belafspraak met ons te maken. Mijn collega kan dan je verbinding doormeten en kijken of daar wat in te vinden valt. 🙂