Skip to main content
Vraag

WiFi verpest na januari update Box 12: verschillende apparaten soms geen internet

• 12 maart 2025
  • 12 reacties
  • 97 keer bekeken

Situatie:
Glasvezel. Komt binnen in de woonkamer.
KPN Experiabox 12b. Staat ook in de woonkamer.

Grootste afstand tot router draadloos, zo'n 6 meter. Dat is de Fritz Wifi repeater

Bedraad aangesloten: Eufy hub voor de deurbel, smartthings zigbee hub, Tado smart thermostat bridge

Wireless aangesloten: 3 Google nest audio speakers en een chromecast voor de TV. 2 telefoons (google pixel en Oneplus). Een PC bedraad op een Fritz WiFi repeater. De WiFi repeater is draadloos aan het Wifi netwerk verbonden. De vloerverwarming thermostaat voor de badkamer

Probleem:
Sinds de update eind januari heb ik last van een moeizame WiFi verbinding. Verschillende apparaten hebben van tijd tot tijd ineens geen internet toegang meer, terwijl ze wel verbonden zijn met WiFi. Maar op datzelfde moment hebben andere apparaten (verbonden met hetzelfde netwerk) wel gewoon verbinding. Het probleem doet zich op alle apparaten voor. Ik kan het totaal niet repliceren, of een patroon ontdekken. Het lijkt volledige willekeur te zijn welke apparaten wanneer geen toegang tot internet hebben. 

We zien ook wel eens dat apparaten een hele trage verbinding lijken te hebben. Maar het volledig geen internet hebben, komt vaker voor en is opvallender. 

Voor de telefoons geld dat Wifi uitzetten en weer aanzetten bijna altijd het probleem verhelpt en de telefoon dan weer normaal verbinding heeft.

De afstand tot het modem is niet van invloed. Ook kan ik op onze telefoons zien dat het Wifi signaal gewoon volle sterkte heeft.

Tot nu toe geprobeerd:
in de loop van afgelopen 3 weken:
Nav telefonisch overleg met de klantenservice, Glasvezel kastje reset. router reset met paperclip. SSIS teruggezet op router standaard instelling. Een dag gedraaid met enkel 2 telefoons en de chromecast verbonden. Dus slechts 3 wifi apparaten.

WiFi 6 uitgezet (dus AX op de 2.4 ghz standaard uitgezet)
IPV6 uitgeschakeld en firewall op laag

Modem omgeruild voor een nieuwe in de KPN winkel. Zelfde type overigens.

Gisteren nav zoekwerk hier op het forum. DNS ingesteld op DNS0.eu
prim:        193.110.81.0
sec:        185.253.5.0

Allemaal zonder resultaat

Conclusie:
Ik kom niet meer verder en kan alleen maar concluderen dat de update van januari de boel behoorlijk verziekt heeft. tot december 2024 had ik een V10. Nooit problemen. Precies dezelfde apparaten zaten aangesloten. Daar is al meer dan een half jaar niets meer aan veranderd.
Toen kreeg ik een Experiabox 12. Die was oké dus tot eind januari.

Met de acties die ik al uitgevoerd heb aan mijn kant denk ik dat bewezen is dat het probleem niet in mijn thuissituatie zit. Een keer scrollen door de eerste topics, leverde me direct 7 vergelijkbare topics op met mensen die hetzelfde probleem ervaren.

Tenzij hier op het forum iemand nog een idee heeft wat ik nog niet geprobeerd heb. Ga ik weer bellen met de klantenservice. Ik zie een aantal opties. Van kwaad tot erger
-Modem terugzetten naar de situatie voor de update. En ervoor zorgen dat die update niet alsnog komt.  Ik verwacht dat ze dit niet kunnen.
- Me een V10 geven. Kan volgens mij ook niet, van wat ik telefonisch al begreep.
-Me financieel compenseren zodat ik een eigen Wifi modem kan kopen.
-De overeenkomst verbreken zodat ik een andere provider kan nemen (zonder ExperiaBox dus)

12 reacties

• 3317 reacties
  • 12 maart 2025

Op de v10 rolt KPN dezelfde software uit als die op de 12 staat. Dus op termijn schiet je met de v10 ook niets meer op.

Je hebt al een Fritz repeater lees ik. Is het niet een idee om een Fritzbox aan te schaffen? 

• Slimmerik
  • 100 reacties
  • 12 maart 2025
Marlon92 schreef:

Op de v10 rolt KPN dezelfde software uit als die op de 12 staat. Dus op termijn schiet je met de v10 ook niets meer op.

Je hebt al een Fritz repeater lees ik. Is het niet een idee om een Fritzbox aan te schaffen? 

Helemaal mee eens! Ik heb zelf al jaren een Fritzbox, ik heb die van de KPN direct weg gedaan en het werkt super,  nooit geen problemen meer. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 maart 2025
Marlon92 schreef:

Nouja het idee is natuurlijk dat ik gewoon fatsoenlijk werkend internet heb vanuit KPN zelf ;)
Zo'n Fritzbox is best prijzig (vind ik). Ik betaal al behoorlijk per maand en dan moet dat er ook nog bij. Dus ik hoop dat KPN zelf hierin wat kan doen.
Anders zou de Fritzbox inderdaad de eerste keuze zijn. Ik heb die repeater gekregen van een vriend, en die bevalt goed. Dus wel biased naar zo'n Fritzbox

• Slimmerik
  • 100 reacties
  • 12 maart 2025
Ruud24K schreef:
Marlon92 schreef:

Nouja het idee is natuurlijk dat ik gewoon fatsoenlijk werkend internet heb vanuit KPN zelf ;)
Zo'n Fritzbox is best prijzig (vind ik). Ik betaal al behoorlijk per maand en dan moet dat er ook nog bij. Dus ik hoop dat KPN zelf hierin wat kan doen.
Anders zou de Fritzbox inderdaad de eerste keuze zijn. Ik heb die repeater gekregen van een vriend, en die bevalt goed. Dus wel biased naar zo'n Fritzbox

De Fritzbox heb ik zelf aangeschaft en de wifi punten ook. Dus niks van de KPN. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Als ik jouw verhaal (super uitgebreid, waarvoor dank) zo lees, dan lijkt het mij dat het mis gaat ergens tussen de centrale en het modem. Ik zie dat je al één en ander hebt geprobeerd. Maar wat ik niet zie, is of de kabel tussen het glasvezelkastje en het modem ook al eens is vervangen. Ik zou je willen vragen om dit eens te doen. Het zou namelijk kunnen dat de kabel beschadigd is.

Als je na het vervangen van de kabel problemen houdt, dan lijkt het me goed als je telefonisch contact opneemt. Mijn collega aan de telefoon kan dan jouw verbinding (nogmaals) doormeten om te kijken of het probleem misschien dieper in de verbinding zit. Je kan hiervoor een belafspraak inplannen. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 23 maart 2025
Denise van KPN schreef:

Als ik jouw verhaal (super uitgebreid, waarvoor dank) zo lees, dan lijkt het mij dat het mis gaat ergens tussen de centrale en het modem. Ik zie dat je al één en ander hebt geprobeerd. Maar wat ik niet zie, is of de kabel tussen het glasvezelkastje en het modem ook al eens is vervangen. Ik zou je willen vragen om dit eens te doen. Het zou namelijk kunnen dat de kabel beschadigd is.

Als je na het vervangen van de kabel problemen houdt, dan lijkt het me goed als je telefonisch contact opneemt. Mijn collega aan de telefoon kan dan jouw verbinding (nogmaals) doormeten om te kijken of het probleem misschien dieper in de verbinding zit. Je kan hiervoor een belafspraak inplannen. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

Het duurde even voor ik hier weer op terug kwam. De kabel verwisselen heeft helaas geen verschil gemaakt. Ik heb nog wat aan de instellingen van de router veranderd, een andere DNS ingesteld. IPV6 aan / uit weer eens. Maar tot nu toe helaas nog niets gevonden dat het probleem verhelpt. Ik heb geen zin meer om te bellen, maar denk dat ik er toch maar weer eens een uur aan moet wagen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ik snap dat het niet leuk is om weer te moeten bellen, maar zou het toch aanraden. Mijn collega aan de telefoon kan dan jouw verbinding (nogmaals) doormeten om te kijken of het probleem misschien dieper in de verbinding zit. Je kan hiervoor een belafspraak inplannen. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt.

• Slimmerik
  • 100 reacties
  • 24 maart 2025
Ruud24K schreef:
Denise van KPN schreef:

Het duurde even voor ik hier weer op terug kwam. De kabel verwisselen heeft helaas geen verschil gemaakt. Ik heb nog wat aan de instellingen van de router veranderd, een andere DNS ingesteld. IPV6 aan / uit weer eens. Maar tot nu toe helaas nog niets gevonden dat het probleem verhelpt. Ik heb geen zin meer om te bellen, maar denk dat ik er toch maar weer eens een uur aan moet wagen.

Als je slim ben? Koop die Fritzbox. Het is maar 1x een uitgave, en ze zijn al veel goedkoper dan dat ik de box kocht.

Je gaat hier niet aan uitkomen bij de KPN!! Anders was het al opgelost. KPN doet tegenwoordig heel makkelijk hun handen ergens van af trekken en het bij de klant neerleggen! 

Doe slim en koop die box. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Je gaat hier niet aan uitkomen bij de KPN!! Anders was het al opgelost. KPN doet tegenwoordig heel makkelijk hun handen ergens van af trekken en het bij de klant neerleggen! 

Ik vind het jammer dat je hier zo over denkt, ​@Sylbi. We willen er natuurlijk graag samen uit komen met de topic starter. Maar we moeten wel eerst alles uitzoeken voor we conclusies trekken. En dat begint vaak inderdaad bij het thuisnetwerk onderzoeken. Daarna kunnen we verder kijken, al zijn andere kanalen zoals de telefonische klantenservice daar meer geschikt voor.

• Slimmerik
  • 100 reacties
  • 25 maart 2025
Denise van KPN schreef:

Ik vind het jammer dat je hier zo over denkt, ​@Sylbi. We willen er natuurlijk graag samen uit komen met de topic starter. Maar we moeten wel eerst alles uitzoeken voor we conclusies trekken. En dat begint vaak inderdaad bij het thuisnetwerk onderzoeken. Daarna kunnen we verder kijken, al zijn andere kanalen zoals de telefonische klantenservice daar meer geschikt voor.

Ik begrijp dat je deze reactie niet fijn vindt. Maar het is tegenwoordig zo, dat de klanten aan het lijntje worden gehouden. Dit zijn niet zomaar conclusies, het is de waarheid.

Jullie gaan net zolang door totdat de klant ontploft!

Alle regeltjes die eerst gedaan moeten worden, en die vervolgens al tig keer gedaan zijn, dan nog kunnen jullie ervoor zorgen dat het niet bij jullie ligt maar bij de klant. 

Voor de maandbedragen die wij met ons allen betalen aan jullie verwachten wij ook service en goedwerkende apparatuur. Want zo hoort het ook.

En daarom zeg ik tegen deze klant, koop je eigen Fritzbox, het is 1x een uitgave inplaats van de KPN spekken met maandelijks bedrag! En je internet is stabiel. Ipv die handelingen te moeten doen die totaal niet werken. 

Want die boxen van jullie is een ramp, en dat weten jullie zelf ook wel. 

Heeft totaal niks met conclusies trekken te maken!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Het is jammer dat jij er zo overdenkt. Het is niet onze intentie om klanten aan het lijntje te houden. We willen juist samen tot een oplossing komen. Niet dat een klant ontploft. En ja, hiervoor moeten soms dingen meerdere keren uitgevraagd worden. Dat is niet om klanten te pesten. Wij weten hier op de Community alleen niet wat een klant al heeft gedaan als dit niet gezegd wordt. Ook weten wij niet (altijd) wat een klant (precies) heeft besproken met de telefonische klantenservice.

Dat ter zijde, is het advies om een FRITZ!Box te kopen natuurlijk geen slechte. Al wil ik daarbij wel zeggen dat een FRITZ!Box meer zin heeft als je meer je eigen instellingen wilt kunnen gebruiken. Voor de meeste gebruikers is een KPN modem voldoende. Maar het ligt er net aan wat je ermee wilt (kunnen) doen.

• Slimmerik
  • 100 reacties
  • 27 maart 2025

Ik heb enorme verbetering gezien toen ik de Fritzbox aanschafte. Ik moet echt geen box meer van jullie..sorry! Echt teveel problemen gehad. Ooit eens maanden bezig geweest om een nieuwe te krijgen, want ik wist 100% dat die kapot was. Het was alleen maar touwtrekken. Teveel gedoe en ja nee verhaal. Uiteindelijk had ik gelijk. KPN moet ook goed leren luisteren naar de klant, want de oplossingen die jullie bieden gaan echt niet altijd op.

Maar ik ben blij met mijn Fritzbox en daar gaat het om😀

En ja, voor mij heeft het ook heel lang geduurd dat ook ik idd dacht we aan het lijntje werden gehouden. Er kwamen geen oplossingen. Daarom ben ik zelf veel gaan uitzoeken en leerde zelf heel veel over KPN en de producten.

Ze zeggen wel eens "door schade en schande wordt men wijs". Het is waar 😃

Reageer