Situatie:
Glasvezel. Komt binnen in de woonkamer.
KPN Experiabox 12b. Staat ook in de woonkamer.
Grootste afstand tot router draadloos, zo'n 6 meter. Dat is de Fritz Wifi repeater
Bedraad aangesloten: Eufy hub voor de deurbel, smartthings zigbee hub, Tado smart thermostat bridge
Wireless aangesloten: 3 Google nest audio speakers en een chromecast voor de TV. 2 telefoons (google pixel en Oneplus). Een PC bedraad op een Fritz WiFi repeater. De WiFi repeater is draadloos aan het Wifi netwerk verbonden. De vloerverwarming thermostaat voor de badkamer
Probleem:
Sinds de update eind januari heb ik last van een moeizame WiFi verbinding. Verschillende apparaten hebben van tijd tot tijd ineens geen internet toegang meer, terwijl ze wel verbonden zijn met WiFi. Maar op datzelfde moment hebben andere apparaten (verbonden met hetzelfde netwerk) wel gewoon verbinding. Het probleem doet zich op alle apparaten voor. Ik kan het totaal niet repliceren, of een patroon ontdekken. Het lijkt volledige willekeur te zijn welke apparaten wanneer geen toegang tot internet hebben.
We zien ook wel eens dat apparaten een hele trage verbinding lijken te hebben. Maar het volledig geen internet hebben, komt vaker voor en is opvallender.
Voor de telefoons geld dat Wifi uitzetten en weer aanzetten bijna altijd het probleem verhelpt en de telefoon dan weer normaal verbinding heeft.
De afstand tot het modem is niet van invloed. Ook kan ik op onze telefoons zien dat het Wifi signaal gewoon volle sterkte heeft.
Tot nu toe geprobeerd:
in de loop van afgelopen 3 weken:
Nav telefonisch overleg met de klantenservice, Glasvezel kastje reset. router reset met paperclip. SSIS teruggezet op router standaard instelling. Een dag gedraaid met enkel 2 telefoons en de chromecast verbonden. Dus slechts 3 wifi apparaten.
WiFi 6 uitgezet (dus AX op de 2.4 ghz standaard uitgezet)
IPV6 uitgeschakeld en firewall op laag
Modem omgeruild voor een nieuwe in de KPN winkel. Zelfde type overigens.
Gisteren nav zoekwerk hier op het forum. DNS ingesteld op DNS0.eu
prim: 193.110.81.0
sec: 185.253.5.0
Allemaal zonder resultaat
Conclusie:
Ik kom niet meer verder en kan alleen maar concluderen dat de update van januari de boel behoorlijk verziekt heeft. tot december 2024 had ik een V10. Nooit problemen. Precies dezelfde apparaten zaten aangesloten. Daar is al meer dan een half jaar niets meer aan veranderd.
Toen kreeg ik een Experiabox 12. Die was oké dus tot eind januari.
Met de acties die ik al uitgevoerd heb aan mijn kant denk ik dat bewezen is dat het probleem niet in mijn thuissituatie zit. Een keer scrollen door de eerste topics, leverde me direct 7 vergelijkbare topics op met mensen die hetzelfde probleem ervaren.
Tenzij hier op het forum iemand nog een idee heeft wat ik nog niet geprobeerd heb. Ga ik weer bellen met de klantenservice. Ik zie een aantal opties. Van kwaad tot erger
-Modem terugzetten naar de situatie voor de update. En ervoor zorgen dat die update niet alsnog komt. Ik verwacht dat ze dit niet kunnen.
- Me een V10 geven. Kan volgens mij ook niet, van wat ik telefonisch al begreep.
-Me financieel compenseren zodat ik een eigen Wifi modem kan kopen.
-De overeenkomst verbreken zodat ik een andere provider kan nemen (zonder ExperiaBox dus)