Beste mensen,
Al enige tijd heb ik regelmatig wegvallende WIFI op mijn AcerĀ Aspire 3 laptop en op mijn Smartphone Samsung A52, als die via dezelfde KPN router met internet is verbonden
Ik gebruik KPN Box 12 met twee Experia Wifi versterkers (zwarte kastjes), Windows 11, versie 23H2 met alle updates bijgewerkt.
Mijn modemsnelheid zou 200 Mbps moeten zijn, waarbij WIFI mogelijk wat lager kan uitkomen.
Het bekabeldĀ internet op mijn desktop werkt prima en geeft steeds rond de 200 Mbps.
Soms heb ik bij Wifi een snelheid van ca 190 Mbps, soms ook 30-40 en zelfs 8-15 Mbps. Op willekeurige momenten van de dag.
Ook komt het voor dat ik Wifi verbinding wil maken met internet of een site wil bezoeken en de melding krijg āGeen internetā, terwijl toch mijn WIFI in ingeschakeld en de laptop ook met de Box 12 is verbonden.
Als ik daarna de verbinding met Box 12 via de laptop verbreek en deze weerĀ opnieuw inschakel, werkt alles weer. Even later weer hetzelfde probleem .Ā
Meerdere keren contact gehad met zowel KPN als Acer. Nog steeds geen oplossing.
Ā
Zelf de volgende zaken, al dan niet na overleg met KPN,Ā uitgevoerd, maar alles zonder resultaat (opsomming in willekeurige volgorde, maar wel steeds met tussentest of het nu goed gaat/goed blijft gaan):
- Modem WIFI 6Ā teruggezet naar WIFI 5
- Kanalen voor 2,4 Ghz en 5 Ghz aangepast en uitgeprobeerd
- Voorkeurband WIFI op 5 Ghz ingesteld
- Extra Wifi (ander SSID) ingesteld met uitsluitend 5 Ghz
- WIFI-manager gedraaid
- Router opnieuw opgestart
- RouterĀ WIFI deel gereset
- Router geheel gereset naar fabrieksinstellingen en daarna Experia Wifi's gereset
- Alle kabels van router weggenomen en opnieuw aangesloten
- Na een image van Windows gemakt te hebben, schone installatie van Windows 11 gedaan, zonder verder andere programma's te installeren. Probleem bleef, dus image weer teruggezet.
- Laptop bij buren aangekoppeld. Geen problemen meer
- Acer-laptop van buren bij mij aangekoppeld; dezelfde problemen als mijn laptop
- Lenovo-laptop van buren bij mij aangekoppeld: deze laptop werkteĀ wel goed.Ā
- In overleg met ACER gecontroleerd of er een BIOS update moet komen; laatste update was al geĆÆnstalleerd.
- Beide Experia Wifi's verwijderdĀ
- Experia Wifi's Ć©Ć©n voor Ć©Ć©n weer aangesloten
- Experia Wifi's van plaats verwisseld
- Experia Wifi die bij Box 12 staat (in meterkast) op een andere plaats gezet (in de woonkamer en vrij dicht bij mijn laptop ) en daarna via een langere kabel verbonden met Box 12.
Omdat ik de problemen zowel bij mijn laptop als mijn smartphoneĀ heb,Ā heb ik KPN gevraagd om (tijdelijk) een vervanger van de Box 12, zodat ik kan testen op mijn huidige box 12 inderdaad de problemen veroorzaakt.
KPNĀ heeft echter voorgesteld
- een monteur te sturen. Ik zou hiervoor ca. ā¬ 75,00 moeten betalenĀ + eventueel bijkomende herstelkosten.
- twee super Wifi apparaten te kopen (ca ā¬ 130,00)Ā en te installeren in de hoop dat dan het probleem opgelost is (weet KPN nietĀ Ā Ā
Ā Ā zeker)
Ondanks dat deze mogelijke oplossingen aanzienlijk duurder zijnĀ dan de verzendkosten van een tijdelijk vervangend modem weigerde KPN een vervangend modem te sturen.
Ook in de kennisbank gezocht naar een oplossing; wel vaak soortgelijke problemen tegen gekomen, maar oplossing voor mijn problemen heb ik helaas niet kunnen vinden.
Wat zou ik nog meer kunnen doen omĀ dit probleem op te lossen?
Ā
Ā
Ā