Skip to main content

Beste mensen,

Al enige tijd heb ik regelmatig wegvallende WIFI op mijn AcerĀ  Aspire 3 laptop en op mijn Smartphone Samsung A52, als die via dezelfde KPN router met internet is verbonden

Ik gebruik KPN Box 12 met twee Experia Wifi versterkers (zwarte kastjes), Windows 11, versie 23H2 met alle updates bijgewerkt.

Mijn modemsnelheid zou 200 Mbps moeten zijn, waarbij WIFI mogelijk wat lager kan uitkomen.

Het bekabeldĀ internet op mijn desktop werkt prima en geeft steeds rond de 200 Mbps.

Soms heb ik bij Wifi een snelheid van ca 190 Mbps, soms ook 30-40 en zelfs 8-15 Mbps. Op willekeurige momenten van de dag.

Ook komt het voor dat ik Wifi verbinding wil maken met internet of een site wil bezoeken en de melding krijg ā€œGeen internetā€, terwijl toch mijn WIFI in ingeschakeld en de laptop ook met de Box 12 is verbonden.

Als ik daarna de verbinding met Box 12 via de laptop verbreek en deze weerĀ opnieuw inschakel, werkt alles weer. Even later weer hetzelfde probleem .Ā 

Meerdere keren contact gehad met zowel KPN als Acer. Nog steeds geen oplossing.

Ā 

Zelf de volgende zaken, al dan niet na overleg met KPN,Ā  uitgevoerd, maar alles zonder resultaat (opsomming in willekeurige volgorde, maar wel steeds met tussentest of het nu goed gaat/goed blijft gaan):

  1. Modem WIFI 6Ā teruggezet naar WIFI 5
  2. Kanalen voor 2,4 Ghz en 5 Ghz aangepast en uitgeprobeerd
  3. Voorkeurband WIFI op 5 Ghz ingesteld
  4. Extra Wifi (ander SSID) ingesteld met uitsluitend 5 Ghz
  5. WIFI-manager gedraaid
  6. Router opnieuw opgestart
  7. RouterĀ  WIFI deel gereset
  8. Router geheel gereset naar fabrieksinstellingen en daarna Experia Wifi's gereset
  9. Alle kabels van router weggenomen en opnieuw aangesloten
  10. Na een image van Windows gemakt te hebben, schone installatie van Windows 11 gedaan, zonder verder andere programma's te installeren. Probleem bleef, dus image weer teruggezet.
  11. Laptop bij buren aangekoppeld. Geen problemen meer
  12. Acer-laptop van buren bij mij aangekoppeld; dezelfde problemen als mijn laptop
  13. Lenovo-laptop van buren bij mij aangekoppeld: deze laptop werkteĀ  wel goed.Ā 
  14. In overleg met ACER gecontroleerd of er een BIOS update moet komen; laatste update was al geĆÆnstalleerd.
  15. Beide Experia Wifi's verwijderdĀ 
  16. Experia Wifi's Ć©Ć©n voor Ć©Ć©n weer aangesloten
  17. Experia Wifi's van plaats verwisseld
  18. Experia Wifi die bij Box 12 staat (in meterkast) op een andere plaats gezet (in de woonkamer en vrij dicht bij mijn laptop ) en daarna via een langere kabel verbonden met Box 12.

Omdat ik de problemen zowel bij mijn laptop als mijn smartphoneĀ heb,Ā  heb ik KPN gevraagd om (tijdelijk) een vervanger van de Box 12, zodat ik kan testen op mijn huidige box 12 inderdaad de problemen veroorzaakt.

KPNĀ heeft echter voorgesteld

- een monteur te sturen. Ik zou hiervoor ca. ā‚¬ 75,00 moeten betalenĀ + eventueel bijkomende herstelkosten.

- twee super Wifi apparaten te kopen (ca ā‚¬ 130,00)Ā  en te installeren in de hoop dat dan het probleem opgelost is (weet KPN nietĀ  Ā  Ā 

Ā  Ā  zeker)

Ondanks dat deze mogelijke oplossingen aanzienlijk duurder zijnĀ dan de verzendkosten van een tijdelijk vervangend modem weigerde KPN een vervangend modem te sturen.

Ook in de kennisbank gezocht naar een oplossing; wel vaak soortgelijke problemen tegen gekomen, maar oplossing voor mijn problemen heb ik helaas niet kunnen vinden.

Wat zou ik nog meer kunnen doen omĀ  dit probleem op te lossen?

Ā 

Ā 

Ā 

Hoi @JW44, je hebt al een hoop dingen geprobeerd zo te zien om de wifi te verbeteren. Vrijwel alle dingen die we kunnen voorstellen heb je al genoemd in de opsomming. De 2 mogelijke voorstellen die genoemd zijn de beste 2 opties.

Het vervangen van het modem kan alleen als er een aantoonbaar defect is, dat is er op dit moment niet waardoor die optie er niet is. Als de monteur komt en deze constateert dat het het modem is zal hij/zij het modem kunnen vervangen.

Ā 

In onze Kennisbank hebben we ook een artikel met tips. In jouw geval zal daar weinig nieuws in staan:

Ā 


Beste Jasper,

Bedankt voor uw reactie. Helaasā€¦Ā met deze reactie kom ik niet uit mijnĀ  problemen.

Blijkbaar heeft KPN alleen maar opties, die de klant voor hoge kosten plaatsen. En, zoals al eerder g3meld, dan nog maar afwachten of het goed werkt.

Immers een tijdelijkeĀ  modem opsturen is aanzienlijkĀ Ā goedkoper dan een monteur langs laten komen of super WIFI's kopen, maar blijkbaar geen optie voor KPN.
Blijkt het toch niet aan het modem te liggen, dan kan ik deze uiteraard zo weer terugzenden. Veel goedkoper dan d opties van KPN.

Ik overweeg dan ook een derde optie: Nadat jarenlang KPN mijn provider is geweest is het nu misschien toch tijd om maar eens over te stappen naar een andere provider.Ā 

MvgĀ  JW44


Ik snap dat je daarmee nog niet uit de problemen bent inderdaad, maar andere mogelijkheden dan genoemd hebben we helaas niet. Daar kan ik ook niets aan veranderen.