Skip to main content
Antwoord

Woning gekocht, glasvezel zou nog niet geactiveerd zijn, hoe kan ik de status controleren?

• September 30, 2025
  • 16 reacties
  • 123 keer bekeken

Beste community/KPN,

Mijn eerste woning gekocht, voormalig huurwoning. Er wordt gezegd dat er een glasvezel aansluiting zou zijn, maar niet actief. 

Dezelfde woningen in het blok hebben hier ook last van, maar alle omliggende huizen, zijstraten alles om ons heen heeft wel (actief) glasvezel. Ter informatie, het gebouw bestaat uit 5 woningen op de begane grond en 7 boven ons. Het gebouw is van 1966, maar 10 jaar geleden gerenoveerd en de begane grond (winkels) omgetoverd naar woningen.

is er naast de reguliere glasvezel check ergens informatie over wanneer glasvezel beschikbaar komt? Of dat er een andere (kleine) aanbieder mogelijk hier aanwezig is?

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Martens94, welkom bij onze community. 

Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe woning, altijd spannend weer een nieuwe plek! 

Fijn om te zien dat al goed op gang bent geholpen door de medegebruikers, waarvoor dank. Hoewel de zelfkastijding waar Marlon het over heeft wel wat gek klinkt. 

Ik twijfel nu ook of wij daar met de glasvezel begonnen zijn en dat er zoals al gezegd is geen toestemming voor is gegeven. De makkelijkste manier om te kijken wat er mogelijk is, is om een haalbaarheidsonderzoek te starten bij de netwerkbeheerder van KPN. Dit kost je niets en wordt op afstand gedaan. Je krijgt dan ook te zien of wij daar bezig zijn (geweest). 

Laat je ons ook weten hoe dit afloopt? 

16 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 30, 2025

Wat zegt deze site over de status van het adres?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 30, 2025

Wat zegt deze site over de status van het adres?

"Nog niet gepland” waarmee de enige snelheid die beschikbaar is vanuit kpn een zeer treurige 35Mbit bedraagt, terwijl ik wel juist vanuit thuis en oma en opa's enorm goede ervaring heb met kpn netwerk. Alle huizen om het gebouw heen hebben wel glasvezel beschikbaar via o.a. KPN.

Edit: daarnaast maar kan ik zelf nog niet controleren, zou er wel een glasvezel aansluiting moeten zijn.

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 30, 2025

Zou het kunnen zijn dat destijds geen toestemming is gegeven door de huurbaas om glasvezel aan te leggen. Nu hebben jullie waarschijnlijk een VVE. Deze moet toestemming geven om glasvezel aan te leggen. 

• September 30, 2025

Als er nu echt geen glasvezel ligt, dan ben je rustig een jaar verder voordat er de kans is dat het komt.

Dus als Ziggo beschikbaar is: neem dan eerst Ziggo zou ik zeggen. 35 mbit is te doen als het moet. Maar als er iets beters beschikbaar is kan je dat beter nemen. 

Verder denk ik dat een haalbaarheidsonderzoek aanvragen de juiste route is voor jouw situatie. 

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 30, 2025

Goedemorgen ​@Martens94 

Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van je eerste woning! 

Een kleinere aanbieder die samenwerkt met KPN is Solcon, die zou je even kunnen controleren. Als er een glasvezel aansluiting is in je woning (heb je die gevonden en zou je daar een foto van kunnen sturen?) en die is van KPN Netwerk zou je eventueel daar nog kunnen informeren. Het hangt af van wie de kabeleigenaar is, die zou je kunnen bellen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 30, 2025

Solcon werkt niet samen met KPN ​@Flitsend , Solcon is een 100% dochter van KPN, net als YouFone en Simyo dat zijn en maken dus onderdeel uit van KPN, wel met een eigen administratie en techniek, maken ze gebruik van de infrastructuur van KPN.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 30, 2025

@JanD Dank voor de aanvulling! Dat was mij niet bekend. Het klopt wel dat Solcon in gebieden levert waar KPN niet altijd een (goede) verbinding kan leveren toch? Of heb ik dat verkeerd. In dit geval zou TS misschien bij Solcon terecht kunnen? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 30, 2025

Zou het kunnen zijn dat destijds geen toestemming is gegeven door de huurbaas om glasvezel aan te leggen. Nu hebben jullie waarschijnlijk een VVE. Deze moet toestemming geven om glasvezel aan te leggen. 

Ik heb inderdaad een VVE.

Als er nu echt geen glasvezel ligt, dan ben je rustig een jaar verder voordat er de kans is dat het komt.

Dus als Ziggo beschikbaar is: neem dan eerst Ziggo zou ik zeggen. 35 mbit is te doen als het moet. Maar als er iets beters beschikbaar is kan je dat beter nemen. 

Verder denk ik dat een haalbaarheidsonderzoek aanvragen de juiste route is voor jouw situatie. 

Ziggo heeft/bied momenteel wel de beste opties.

Goedemorgen ​@Martens94 

Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van je eerste woning! 

Een kleinere aanbieder die samenwerkt met KPN is Solcon, die zou je even kunnen controleren. Als er een glasvezel aansluiting is in je woning (heb je die gevonden en zou je daar een foto van kunnen sturen?) en die is van KPN Netwerk zou je eventueel daar nog kunnen informeren. Het hangt af van wie de kabeleigenaar is, die zou je kunnen bellen. 

Dankjewel! Duurt helaas nog een paar weken voordat de woning leeg is en ik kan kijken.

Iemand toevallig ervaring met "MiFi”? (4G) ping? snelheden? limiet (onbeperkt)?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 30, 2025

Dat zou wat mij betreft de laatste optie zijn. Zeker als je wil gamen. Is Ziggo leverbaar?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 30, 2025

@JanD Dank voor de aanvulling! Dat was mij niet bekend. Het klopt wel dat Solcon in gebieden levert waar KPN niet altijd een (goede) verbinding kan leveren toch? Of heb ik dat verkeerd. In dit geval zou TS misschien bij Solcon terecht kunnen? 

Solcon levert ook over andere netwerken dan KPN, dan kun je toch nog het ‘KPN-gevoel’ houden als je dat graag wilt. ​@Flitsend 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 30, 2025

Dat zou wat mij betreft de laatste optie zijn. Zeker als je wil gamen. Is Ziggo leverbaar?

Ja met kabel, alleen uit het verleden wel slechte ervaringen gehad op het gebied van internet, met ping, snelheden en de klantenservice. televisie overigens enorm goed.

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • September 30, 2025

@Martens94 Mijn ervaring met MiFi is of als het echt niet anders kan of op vakantie. Ben er zelf geen fan van. Het is prima voor de dagelijkse bezigheden zoals whatsappen of social media, maar voor TV kijken en gamen zou ik het meteen al afraden. Als er een snellere vaste verbinding mogelijk is op je adres zou ik dat eigenlijk altijd doen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 30, 2025

@Martens94 dan zou ik toch voor een jaartje Ziggo gaan. Geen tweejarig contract nemen. Misschien werkt het op jouwe nieuwe adres gewoon goed. 

• September 30, 2025

Waarom zou je daar überhaupt over nadenken? Zelfkastijding is jouw hobby ofzo? Zelfs 32 mbit over het koperdraadje is nog beter.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 30, 2025

Waarom zou je daar überhaupt over nadenken? Zelfkastijding is jouw hobby ofzo? Zelfs 32 mbit over het koperdraadje is nog beter.

als een mifi router net zo goed is als mijn telefoon, dan zijn de snelheden 300+Mbps met uploads van ±100Mbps zijn, dan is de vraag hoe stabiel en blijft de ping acceptabel voor o.a. gaming. Ik gloof niet dat je voor streaming daar problemen mee krijgt, dat het onstabiel is als ik zou over het internet lees.

maar ik zal naar aanleiding van de reacties, waarschijnlijk toch voor ziggo gaan en dat proberen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 1, 2025

Hi ​@Martens94, welkom bij onze community. 

Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe woning, altijd spannend weer een nieuwe plek! 

Fijn om te zien dat al goed op gang bent geholpen door de medegebruikers, waarvoor dank. Hoewel de zelfkastijding waar Marlon het over heeft wel wat gek klinkt. 

Ik twijfel nu ook of wij daar met de glasvezel begonnen zijn en dat er zoals al gezegd is geen toestemming voor is gegeven. De makkelijkste manier om te kijken wat er mogelijk is, is om een haalbaarheidsonderzoek te starten bij de netwerkbeheerder van KPN. Dit kost je niets en wordt op afstand gedaan. Je krijgt dan ook te zien of wij daar bezig zijn (geweest). 

Laat je ons ook weten hoe dit afloopt?