Skip to main content

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb vind ik persoonlijk best langzaam internet. Wij wonen in een vrij groot huis met 4 wonende. Allemaal een 4k tv en er word op hoog niveau gegamed. Alleen hebben wij een vrij oud huis. En hebben wij dus DSL Kabels. Dit is volgensmij vrjj slecht en oud. Dus word volgens kpn de internet snelheid beperkt. Wij hebben een 100mbit pakket. En krijgen niet meer dan 50mbits. Wij hebben ook een van de oudste modems van kpn. Ik ben nieuwsgierig of het het waard is om een van de nieuwste modems aan te vragen of dat de internetsnelheid verbeterd. Helaas geen glasvezel mogelijk waar wij wonen. Dus zitten vast aan dsl. Weet iemand een oplossing hoe we toch aan die 100mbits of meer komen met dsl. Evt dus een van de nieuwste modems. Ik heb geen idee. Kan iemand mij alsjeblieft helpen.

Hallo @Patrick Meerbeek , welkom op het KPN forum waar klanten elkaar helpen.

Hoe heb je het netwerk nu ingericht? Gamen jullie via wifi, of bedraad met netwerkkabels? Dat laatste is altijd beter dan wifi.

Welk modem heb je nu? Een nieuwer modem heeft vooral zin als je de 5GHz wifi-band wil gebruiken en je oude modem ondersteunt dat nog niet.

Verder kan je kijken of je misschien bonded-DSL kan krijgen, dan kom je uit op 200Mbps. De mazimale snelheid kan je opvragen door je postcode en huisnummer op te geven op de website van kpn: https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen?icid=quicktile3


Welk modem heb je? Tot en.met de v9 kun je omruilen voor een nieuwere. Maar of daar je internet snelheid van omhoog gaat, is te bezien.


Bedankt voor de snelle reacties! Wij hebben nu de experia box v10. Wel met. Netwerkt kabels voor gamen. Alleen gaat dit via een lange internet kabel naar een gewone splitter van een paar tientjes. En vanaf die splitter dus weer naar de pc’s. 


OK, dan zou ik eerst ook even naar de inrichting kijken. De kwaliteit van een netwerkkabel is van belang (zeker als die wat langer is), en de splitter zoals jij dat noemt kan er ook voor zorgen dat je niet je gewenste snelheid haalt.

Als je 50Mbps haalt in de speedtest, heb je dan alle andere apparatuur dat netwerk gebruikt uitgeschakeld? Zo weet je zeker dat één apparaat de volledige bandbreedte krijgt voor het testen.

Voor de zekerheid kan je ook naast je modem testen door een netwerkkabel (liefst de standaard meegeleverde van KPN) van het modem rechtstreeks met je PC te verbinden. Als je dan 50Mbps haalt, heb je kans dat je DSL lijn te ver weg van de centrale ligt. Maar ik schat de kans groter in dat je dan wel de maximale snelheid haalt en dat je dus je interne netwerk eens moet nakijken.


Het is denk ik een internet kabel van zn 5 tot 10 meter als het niet langer is. Zit weggewerkt richting beneden naar de modem. Is gewoon een standaard smalle witte internet kabel. Deze 50mbits die haal ik als ik via mijn telefoon een online internet test doe. Of via mijn pc. En wilde idd sowieso al een keer kijken naar een goeie splitter. Want ik vernam al dat eentje van een paar tientjes niet optimaal zou zijn voor gamen met een high end pc. Of dit zo is moet nog blijken of een betere splitter of gaming wifi versterker of iets werkt. Als alles uit staat haalt die hooguit tussen de 55 en 61 mbits. En alles aan, tussen de 45 en 55 mbits.


De V10 is een prima device. Daar is niks mis mee. DSL is gewoon beperkt, daar doemje niets aan.

Toon hier eens een afdruk van de uitgebreide statuspagina van de V10. Daar staan de huidige en maximaal haalbare snelheden.


De kans dat die "splitter" (switch) de boosdoener is, is mijns inziens vrijwel nihil. Zelfs hele oude switches zijn in staat om 100Mbps verbindingen de ondersteunen.

Als jij vanaf een bekabeld aangesloten PC via deze site een speedtest uitvoert, welke snelheid krijg je dan te zien?


De kans dat die "splitter" (switch) de boosdoener is, is mijns inziens vrijwel nihil. Zelfs hele oude switches zijn in staat om 100Mbps verbindingen de ondersteunen.

Als jij vanaf een bekabeld aangesloten PC via deze site een speedtest uitvoert, welke snelheid krijg je dan te zien?

Wat hebben dat soort tests voor zin, als we (nog) niet weten wat de V10 binnen krijgt? Gewoon dus die statuspagina bekijken. En dan pas zien of die snelheid dan ook bij aangesloten devices te zien is.

Bij DSL weet het modem als beste welke modulatie bij welk buckets tot welke bitrate leidt bij welke noisefloor.