Skip to main content

Hallo ik heb een vraag..

Onze y kabel (volgens mij heet dat ding zo?) komt vanuit de meterkast midden op de muur de woonkamer binnen.

Lelijk dus! Nu onze muur gestuuct wordt willen we deze graag naar net boven de plint verplaatsen.

Kan ik dit draad gewoon doorknippen naar beneden verplaatsen net boven de plint en dan met een krimptang en nieuw telefoonkapje opnieuw werkend krijgen??

@RBxx Hmm oke dan zou deze kabel gewoon een telefoon kabel zijn? Die witte kabel gaat dat isra punt in zie foto..

En deze zelfde kabel gaat naar het modem

 


Volgens mij is dat een kabel die de woning binnenkomt zonder aansluitpunt, vanuit de grond. Hoe lang is die kabel vanuit de meterkast? 

Een paar duidelijke foto's zouden zeker helpen, een beetje uitzoomen zodat we een beter beeld krijgen. 


@RBxx Hmm oke dan zou deze kabel gewoon een telefoon kabel zijn? Die witte kabel gaat dat isra punt in zie foto..

En deze zelfde kabel gaat naar het modem

 

Dat is inderdaad een telefoonkabel. 


@Alex_P  Deze kabel is een meter of 3 aan je vorige reactie begrijp ik dat de foto duidelijk genoeg was?

Deze telefoonkabel mag ik dus wel afknippen en opnieuw aansluiten?


Dat mag, ik zou het zelf eerst aansluiten op een contactdoos(zie hieronder) en vanaf daar weer een kabel trekken naar wens. Elke bouwmarkt verkoopt ze. Hou er wel rekening mee dat je snelheid kunt verliezen, hoe langer de kabel hoe trager het kan worden. Hou het dus zo kort mogelijk. 

 


@Marijke_  (@Alex_P ) Ik lees hier over een Y-kabel en zie de achterkant van de KPN Box 12.

De Y-kabel duidt op een pairbonding aansluiting, maar de KPN Box 12 ondersteunt dat niet. Op deze manier houdt Marijke maar de helft van de snelheid over :thinking:. Soms recent een modemruil geweest? Wat gaat hier fout??

De kabel die in het modem zit is slechts 4 aderig en de stekker die men ziet is een UTP kabel dus 8 aderig en kan niet in de DSL aansluiting gestoken worden, dus de ene stekker is een RJ11 en de losse stekker RJ45…..

 


Hallo @Meerwillenweten2017 zelf een passende stekker monteren of een verloop van RJ11-RJ45 kopen.

 


Dit gaat storingen geven beste JanD en waarom het zou nergens voor nodig zijn, wat uit de lasdop komt is een 4-aderige kabel slechts een RJ11 aan knijpen of een lasdoosje plaatsen kabeltje erop afwerken en vervolgens een gegoten kabeltje gebruiken naar het modem………

 


Vandaag van plan om de aansluiting aan te passen.

Nu heb ik in de kabel oranje en groen draad zie foto steek in deze op dezelfde manier weer terug in een nieuw telefoon kapje aanknijpen met krimptang?

 

Als ik zoek op de rj11 of rj45 kabel heeft deze andere kleuren vandaar de twijfel

 


Vandaag van plan om de aansluiting aan te passen.

Nu heb ik in de kabel oranje en groen draad zie foto steek in deze op dezelfde manier weer terug in een nieuw telefoon kapje aanknijpen met krimptang?

Ja, als je dat RJ11 stekkertje dat op de foto te zien is, afknipt en dan op dezelfde manier er weer een nieuwe RJ11 er aanknijpt met een krimptank, hoeven wij als lezers van dit topicbericht verder niks extra’s te weten. Ook jijzelf niet.

Maar meer detail: De middelste 2 aders (met groen) vormen de basis/single DSL connectie. Als een abonnement/account DSL pairbonding is, worden de 2 aders aan de buitenkant (met oranje) ook gebruikt. Maar ik zie een zwarte box, dus kennelijk een KPN Box 12, en die ondersteunt geen pairbonding. Dus eigenlijk heb je alleen de 2 middelste draden maar nodig.

Ooit heeft een monteur kennelijk standaard fast-ethernet kabel genomen gezien de kleuren: oranje, oranje-wit, groen, groen-wit. Het is in feite en vaste Y-kabel omdat dat ISRA punt ook vast is, geen RJ11 stopcontact(en)+stekker(s).