Skip to main content
Beantwoord

Zeer onstabiele wifi na migratie Experia Box V10 naar nieuwe software

• August 18, 2025
  • 14 reacties
  • 225 keer bekeken

Ik heb sinds de soft@home update ook veel problemen met Wifi.
Zeer instabiel; soms is de Wifi prima, dan weer heel slecht. Ik heb al een paar keer modem gereset, dan alles weer oke maar kan dag later weer prut zijn. Soms is bijv de verbinding met de vaatwasser verbroken.
Gisteren stonden de 3 Wifi versterkers ineens uit (geen licht). Na aanzetten weer oke………….
Wat kan ik doen wat BLIJVEND goede wifi geeft? Heb modem v10 en 3 super wifi 1 punten

Beste antwoord door Thomas van KPN

klopt want de experiabox zelf zendt ook wifi uit. Als het eerste wifipunt aan de andere kant van de kamer staat zou dat het mooist zijn, maar anders is een paar meter ook al wel goed.

14 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 18, 2025

Is de V10 niet verouderd en door KPN wordt  vervangen door de V12?

• August 19, 2025

Nee zeker niet. De V10 is nog actueel en voor DSL-verbindingen met pairbonding zelfs het enig geschikte modem van kpn. Het is al een decennium hét werkpaard van kpn. Ik heb 'm al ongeveer zo lang, eerst zonder, later met pairbonding en nu zelfs met glasvezel.

Bij nieuwe abo' s wordt inderdaad meestal de Box 12 geleverd maar dat heeft ook te maken met de Chinese afkomst van de V10. Al tijdens de eerste termijn van die blaaskaak van de VSA moest kpn de V10 noodgedwongen vervangen door de V10a (what's in a name) die behalve de eerste 3 letter/cijfers niets maar dan ook helemaal niets met de V10 te maken heeft (volgens mij uit Frankrijk). Nou ben ik ook niet zo van Chinese producten maar dat is dan wat mij betreft ook het enige minpuntje van de V10. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • August 19, 2025

Nee zeker niet. De V10 is nog actueel en voor DSL-verbindingen met pairbonding zelfs het enig geschikte modem van kpn. Het is al een decennium hét werkpaard van kpn. Ik heb 'm al ongeveer zo lang, eerst zonder, later met pairbonding en nu zelfs met glasvezel.

Bij nieuwe abo' s wordt inderdaad meestal de Box 12 geleverd maar dat heeft ook te maken met de Chinese afkomst van de V10. Al tijdens de eerste termijn van die blaaskaak van de VSA moest kpn de V10 noodgedwongen vervangen door de V10a (what's in a name) die behalve de eerste 3 letter/cijfers niets maar dan ook helemaal niets met de V10 te maken heeft (volgens mij uit Frankrijk). Nou ben ik ook niet zo van Chinese producten maar dat is dan wat mij betreft ook het enige minpuntje van de V10. 

Bedankt Henk voor je uitleg.

Het is al enige tijd geleden dat KPN mij aanbood om mijn toenmalige modem te vervangen door de Box 12,  dat was toen een actie van de KPN. Ik weet echt niet meer welk modem ik toen had, ik dacht een wit exemplaar en had toen al jaren een  glasvezel aansluiting.

• August 19, 2025

Dat zal dan een voorganger van de  V10 geweest zijn, V8 of V9. Die waren inderdaad verouderd en die heeft kpn proactief vervangen. Bij de V10 gebeurt dat niet, tenzij die stuk is en zelfs dan krijg je ook zomaar weer een V10 terug, zeker dus bij pairbonding. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 20, 2025

@Cathelijne2 

De vaatwasser is verbonden met de vaatwasser ?

• August 20, 2025

@Cathelijne2 

Nee, goed lezen: met de V10. Ja, dat is het moderne huis: Internet of Things (IoT). Mijn wasmachine is ook al zo modern, míjn vaatwasser dan nog weer niet. 😉 Je hebt tegenwoordig al koelkasten die automatisch je boodschappenlijstje opstellen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 20, 2025

Ik heb volgens mij idd pairbonding. De vaatwasser is verbinden met wifi. Ik bedien hem met een app op mijn mobiel

• August 20, 2025

Dan is de V10 dus de enige optie. Als je - zoals je aangeeft - gemigreerd bent naar de nieuwe KPN Software kun je Wi-Fi beheren via de WI-FI tab in de MijnKPN app.

Overigens is het wel opmerkelijk dat je met een V10 én SW1's al gemigreerd bent. Voor zover ik weet gebeuren migraties met SW1's alleen nog icm de Box 12 en gezien jouw pairbonding verbinding is een Box12 voor jou niet geschikt. ​@Erik van KPN ?  

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 20, 2025

@Cathelijne2 

Nee, goed lezen: met de V10. Ja, dat is het moderne huis: Internet of Things (IoT). Mijn wasmachine is ook al zo modern, míjn vaatwasser dan nog weer niet. 😉 Je hebt tegenwoordig al koelkasten die automatisch je boodschappenlijstje opstellen. 

Inderdaad, een typefoutje mijnerzijds.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Cathelijne2, welkom op onze community! Ik zie dat er al meegedacht wordt. Met de nieuwe update is het een en ander ook veranderd. Zo mag het wifi van je V10 nu aan blijven staan en heb je geen superwifipunt meer nodig bij de experiabox in de buurt. Sterker nog, die zouden met elkaar storen. Daardoor is het mogelijk wel noodzakelijk dingen wat anders neer te zetten. Zo kun je dat superwifipunt het beste een stukje verderop zetten.

Het beste werkt eigenlijk om alles opnieuw in te stellen, maar dat is zo op afstand makkelijker gezegd dan gedaan.

Op de pagina's hieronder kun je daar meer over vinden:

Product Updates | KPN Community

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 29, 2025

Hi Thomas, dank voor je antwoord en verwijzing maar ik kom er echt niet uit. Zoveel informatie op die pagina's. Waar begin ik. En ‘het beste werkt om alles opnieuw in te stellen’: hoe pak ik dat aan. al meerdere keren modem en versterkers uit en weer aangezet.

Het is echt nog steeds heel slecht en vooral zeer sterk wisselend. Soms gaan/staan de versterkers gewoon helemaal uit……………..

Please help ;-)

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dit kan heel snel onoverzichtelijk worden inderdaad, we hebben hier een handleiding voor geschreven:

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 1, 2025

Oke, dan ga ik dat proberen. En dus geen wifiversterkers naast het modem zetten?? Wat is een goede afstandm

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 2, 2025

klopt want de experiabox zelf zendt ook wifi uit. Als het eerste wifipunt aan de andere kant van de kamer staat zou dat het mooist zijn, maar anders is een paar meter ook al wel goed.