Skip to main content

Hallo KPN,

 

Op 29 augustus 2021 hebben wij een mail gestuurd, maar tot op heden nog geen reactie van jullie ontvangen (zie mail 29-08-2021 hieronder). Het probleem is er nog steeds. Graag zsm een oplossing of op zijn minst een reactie.

 

Beste KPN,

 
De update is uitgevoerd, maar geeft meer problemen dan alleen ‘5 minuten geen internet’. De internetsnelheid is veel trager en YouTube loopt steeds vast op hoge resolutie. De snelheid is namelijk met maar liefst 85% omlaag gegaan. Van 70MB per seconde downloaden voor de update, zitten we sinds de update op 11MB per seconde. Dat is echt onacceptabel. Zeker omdat de tarieven zelfs omhoog gaan! Dan kan het toch niet zo zijn dat de snelheid juist afneemt?! 
 
We lezen op verschillende internetfora dat veel meer mensen die van Telfort zijn overgenomen door KPN hier tegenaan lopen. Jullie standaard antwoord is “controleer uw modem”, maar dat hebben we gedaan: ik heb ‘m zelfs teruggezet naar fabrieksinstellingen en ‘m softwaretechnisch gecontroleerd, maar daar zit het probleem zeer zeker niet. We hebben al die jaren ook nooit problemen met de modem gehad en waren altijd zeer tevreden als Telfortklant. 
 
Het is duidelijk dat de grote achteruitgang is veroorzaakt door de update. Mijn vraag is dan ook: wanneer gaan jullie dit rechtzetten en ervoor zorgen dat wij minimaal op de oude snelheid van 70MB per seconde zitten? 

Mail? KPN heeft geen mail-adres voor klanten. Dus vrij waarschijnlijk dat je geen reactie krijgt. Welk adres had je gebruikt?

Verder:

Heb je je NAW en abonnementsgegevens al ingevuld in je profiel van het forum? De moderator die hier komt zal dan je vraag/klacht in behandeling (kunnen) nemen.

Bellen kan ook:  0800-0402 gratis
maa t/m vrij 8 tot 20 uur en zaterdags tot 17 uur.


Dit e-mailadres `campagne@kpn.com’

Stond er niet bij dat we het e-mailadres niet konden gebruiken.

 

Mijn forum profiel is bijgewerkt.


Dat is inderdaad alleen een verzendadres van kpn. Voor, het zegt het al, campagnes. Hier worden aankondigingen van bv programma's, nieuwe series, kijktips, wijzigingen (in tv aanbod) e.d. op verzonden.

Er is geen inbox aan verbonden. Die komen niet aan. Alleen krijg je daar volgens mij dan weer geen bekendmaking van als verzender.

Een moderator komt hier nog. Meestal met een dag of 2 hooguit. Vaak al sneller tegenwoordig. Maar in het weekend is de bezetting een stuk kleiner.


Een hele goede zondagmiddag @TelfordWasBeter. Bedankt voor je gegevens. Het komt inderdaad vaker voor dat Telfort klanten problemen ondervinden ná de update. Dit is uiteraard niet de bedoeling. Even voor mijn beeldvorming. Hoe meet je de 11 mbps nu? Bekabeld of draadloos? Als het draadloos gemeten is welke snelheid haal je bekabeld? Klopt het dat je een V8 modem hebt en zijn hier versterkers op aangesloten?

Allereerst wil ik je vragen het modem opnieuw op te starten en eventueel te voorzien van een reset.

Ik hoor graag van !


Hallo Peter, Lisa,

 

Allereerst bedank ik jullie voor jullie reactie.

 

@Lisa,

Tussen de modem en de computer ligt een kabel (bekabeld).

In mijn tekst geef ik al aan dat ik de modem al gerest heb en ook naar de fabrieksinstelling terug heb gezet.

Een V8 modem waar we nooit geen problemen mee hebben gehad!


@TelfordWasBeter Bedankt voor je antwoord. Ik heb er iets te vlug overheen gelezen :confounded: en zag de reset niet terug in het systeem. De reset is vermoedelijk voor 29 augustus uitgevoerd. Dat is te lang geleden om nog te zien. Goed.. We gaan het modem vervangen. Het modem vervangen we d.m.v. een omruilafspraak. Ik stuur je een privébericht met daarin de details over de levering. Het modem blijft 14 dagen liggen op het afhaalpunt alvorens het geretourneerd wordt. Haal het modem op wanneer het uitkomt :smile:


Hallo KPN,

We hebben inmiddels een nieuwe modem geïnstalleerd, die het probleem zogenaamd zou moeten oplossen. Maar zonder resultaat. Hier geloofden we bij voorbaat al niet in, aangezien we nooit problemen met de oude modem hebben gehad. De oude modem had een downloadsnelheid van 70MB/s toen we een abonnement bij Telfort hadden. Na de zogenaamde update van KPN zijn we teruggeschroefd naar 11MB/s en voordat ik de modem omruilde voor de nieuwe zaten we opeens op 8MB/s. Na het installeren van de nieuwe modem heb ik een uur geduld moeten hebben, zodat de modem op de oude downloadsnelheid van 70MB/s zou komen. Ik denk dat iemand bij KPN in het uurtje vergeten is om de snelheid weer op te schroeven. Op 16 november heb ik de nieuwe modem geïnstalleerd, nu een maand verder zit de snelheid nog steeds op 8MB/s.

Het is duidelijk dat de snelheid op een centraal punt van KPN de wordt teruggeschroefd. KPN moet zicht diep schamen om zo met hun klanten om te gaan. Ik maak me dan ook oprecht zorgen dat er zoveel mensen, die het niet in de gaten hebben, bedonderd worden.

KPN schroeft de snelheid naar beneden, maar het maandbedrag omhoog. We zijn nu ook klaar met deze oplichterij en zullen het er zeker niet bij laten.


Welkom terug @TelfordWasBeter! Ik baal er van dat je zo weinig vertrouwen in ons hebt. Het uitblijven van je reactie deed mij vermoeden dat het probleem was opgelost. De lange tussenposen van reageren maakt dat het vinden van een oplossing erg lang op zich laat wachten en ik niet snel kan handelen. Helaas heb je nog steeds last van een trage internetsnelheid gemeten met je pc. 
Zoals ik in het privébericht ook heb aangegeven: wij knijpen de snelheid niet expres lager af. Hier heeft niemand iets aan. Jouw internetsnelheid wordt afgeknepen op 74 Mbps. Dit is ruimvoldoende voor je abonnementssnelheid van 50mbps. Gezien je dit niet haalt, ook niet met het nieuwe modem, moet er ergens anders een defect of stoorzender zitten. Die moeten we natuurlijk zien te vinden zodat je niet met deze lage snelheid zit opgescheept. Dat kunnen we nu gaan uitzoeken. Aan het modem kan het in ieder geval niet liggen. 


Ik zie dat het modem inmiddels al weer 10 dagen online is. Heb je het modem na aansluiten (na het 1e uur wachten) een keer gereset om te kijken of de snelheid hierna wel goed doorkomt? Ik vraag dit nogmaals  omdat het inmiddels te lang geleden is om deze handeling terug te halen uit het systeem. 

Via welke speedtest meet je deze snelheid en kun je eens met een ander apparaat meten? Deel eventueel een screenshot van de meting. 
Ik ben ook benieuwd welke snelheid je meet via de wifi. Kun je dit eens controleren? Gebruik hiervoor de Wifi Manager.

 


Hallo Lisa,

Dat het vertrouwen weg is, kan geen verrassing zijn. Je hebt eerder zelf immers aangegeven dat meer oud-Telfortklanten hiermee kampen. En je wist dat de oude modem geen problemen gaf. Dus hoezo is het verwisselen met een nieuwe modem dan een mogelijke oplossing? En ja, ik heb de nieuwe modem opnieuw gereset.

Het voelt alsof KPN oud-Telfortklanten bewust dupeert. Niemand heeft om een update van de Telfortmodem gevraagd. Dat is zomaar door KPN gedaan met een veel tragere internetsnelheid tot gevolg.  In de bijlage (onderaan) zie je een screenshot van de downloadsnelheid op gameplatform Origin, die voor jullie update altijd strak 70MB per seconde was en nu maar 8Mb. Zeg mij maar wat ik hier dán van moet denken!?

 


 


@TelfordWasBeter De technische migratie ook wel: de update zou geen gevolgen mogen hebben op jouw internetsnelheid. Sta je nog open voor vervolg? Want ik zoek graag uit wat we eraan kunnen doen. In dat geval wil ik je allereerst vragen de Wifi Manager te doorlopen. Ik ben benieuwd of je draadloos wel een hogere snelheid haalt. Kun je daarnaast testen met andere speedtest? 
In het uiterste geval dient er een monteur langs te komen die op locatie kijkt wat er aan de hand is.

 

 


@Lisa, KPN,

De zogenaamde update heeft zeker gevolgen en dat weet KPN ook, want er zijn veel meer Telfortklanten de dupe van de update die niet in de modem terug te vinden was!? (Gelukkig voor KPN dat misschien maar 5% van hun klanten echt weet wat hun downloadsnelheid is)

Als ik iets zou vernieuwen of updaten bij mijn klanten waar ze slechter van worden, dan zou ik er voor zorgen dat ik de update terugdraai of beter maak en vooral niet de discussie aangaan als bekend is dat meerdere klanten hetzelfde probleem ondervinden. Ik zou het ook niet durven om het probleem bij de klant te zoeken terwijl het duidelijk is dat het aan de update ligt. Helaas werkt het bij KPN andersom

Leuk zo’n wifi speedtest, maar ik heb het nog steeds over een vaste kabelverbinding. De programma’s die ik al jaren gebruik die hebben voor de update altijd een constante van 70MB aangegeven en dat is dan ook de werkelijke downloadsnelheid. Internet speedtesten zijn niet betrouwbaar, die geven een schijn-downloadsnelheid aan. Ik kwam dit bericht ook nog tegen op de site van radar; https://radar.avrotros.nl/forum/overig-telefoon-internet-kabel-f92/kpn-sjoemelt-met-snelheidsinformatie-internet-t164141.html

Nogmaals de Telfortklanten hebben niet om een update gevraagd, dus als de update problemen geeft, draai het dan gewoon terug!


 

 

Hier staat afgerond 8MB/s. Dat komt overeen met om en nabij de 64Mb/s. Origin geeft het aan in megabytes, internetsnelheden worden gerekend in megabits. Een verschil van factor 8, 1 byte = 8 bits. Overigens is zo'n game-download niet altijd een even betrouwbare manier van meten. Zou je eens via www.speedtest.net een meting kunnen doen? Die kiest de beste server uit op basis van je locatie dus ook een hele hoop onafhankelijke servers. Dan zou je gewoon 70Mb/s download moeten kunnen halen als ik de snelheid van Origin zo zie.

 

Dit is iets van bijna zes jaar geleden. Ondertussen worden die speedtest-servers niet meer gebruikt en is er volledig overgestapt op die van Ookla welke zeer betrouwbare metingen geven. De Speedtest-site van Ookla behoort dan ook tot de beste en meest gebruikte ter wereld. Het is ook de standaard waar hier door velen op het forum naar verwezen zal worden. Als ik mijn snelheid wil testen, bijvoorbeeld omdat ik in mijn netwerkconfiguratie wat gespeeld heb ga ik ook altijd naar die website.

 

 

En om nog even terug te komen op de modemwissel: die V8 zat hoe dan ook aan het einde van zijn levensduur, er zit namelijk geen ondersteuning meer op vanuit de fabrikant waardoor deze ook geen veiligheidsupdates ontvangt.