Skip to main content
Vraag

Zeer wisselende wifi buiten

• 2 augustus 2025
  • 21 reacties
  • 173 keer bekeken

Jose Lammers Van de Pol
Deelnemer

Ik heb al een tijdje veel last van wisselende wifi signaal , het komt voor dat er om de 10 minuten het signaal wegvalt en dan weer aanspringt naar 150 Mbps, de tv is aangesloten middels een Chromecast, voor het streamen, ook hangt er een tp link om het signaal te versterken, het modem staat in de meterkast maar is verbonden met 2 routers het modem is de verschrikkelijke experiabox v10 van kpn, weet iemand een oplossing

21 reacties

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 2 augustus 2025

Nou, die verschrikkelijke experiabox v10 van kpn bedraad aansluiten op de apparaten. Dan zijn 95% van de verbindings problemen opgelost. 
Ik vind het de beste modem ooit. 

En welke 2 routers zijn dat die je bij de KPN modem hebt staan? 

Jose Lammers Van de Pol
Deelnemer

Ik bedoelde het een beetje sarcastisch, maar het probleem speelt al enkele jaren, ik denk ook dat het te maken heeft met een onstabiel signaal dat naar mijn glasvezelbox wordt gestuurd, de 2 routers zijn alleen bedoeld om de kabels te verlengen, omdat het modem in de meterkast staat e een router naar buiten voor tv. Buiten heb ik nog een TP link hangen om het signaal te versterken, maar het is absoluut niet stabiel, in de woonkamer is de tv bekabeld maar buiten niet omdat dat niet werkt met deze tv.

Jose Lammers Van de Pol
Deelnemer

Buiten stream ik middels een Chrome cast

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 2 augustus 2025

Ik begreep de sarcasme ;-)

Ik ben nog wel steeds benieuwd welke ‘routers’.
Zijn dat super wifi’s van de KPN? Het klinkt nogal veel wat je achter de modem hebt hangen. Ik kan me zo voorstellen dat het bereik dan zeker onstabiel wordt. 
Hoever zit je in de tuin van de V10 modem? 

Hier heb ik de V10 en daar aan 2 super wifi’s gekoppeld waarvan 1 bedraad bij de modem en de andere in de keuken voor beter bereik in de tuin en die is prima tot een meter of 10. Dat is wel de max met alle signalen overal 🛜

Jose Lammers Van de Pol
Deelnemer

Nee dat zijn geen super wifis van kpn, die heb ik al eens gehad en werkt bij mij alleen bekabeld en nee niet in de tuin, mijn modem is ongeveer 8 meter van mijn tuin ( overkapping) het zijn eigenlijk geen routers maar network switches alleen bedoeld om de kabels te verlengen

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 2 augustus 2025

Ah, deze denk ik:  https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/switches/

Die worden gebruikt om meer apparaten aan de modem te koppelen omdat de modem maar een beperkt aantal poorten beschikbaar heeft. Ik heb er ook 1. Maar hier wordt het dus gebruikt om extra apparaten bedraad op aan te sluiten. Ik probeer een beeld te krijgen hoe die setup bij jou is want eigenlijk zou je goed ontvangst moeten hebben. 

Jose Lammers Van de Pol
Deelnemer

Idd dat zijn ze

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22494 reacties
  • 2 augustus 2025

De tp link is neem ik aan een wifipunt.  Die zal dan met een kabel verbonden moeten zijn aan het modem want anders doet ie niks. Als dat zo is zou ik em ook een andere naam en wachtwoord geven dan het modem.  Is dat allemaal zo?

Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 170 reacties
  • 2 augustus 2025
Joep1965 schreef:

De tp link is neem ik aan een wifipunt.  Die zal dan met een kabel verbonden moeten zijn aan het modem want anders doet ie niks. Als dat zo is zou ik em ook een andere naam en wachtwoord geven dan het modem.  Is dat allemaal zo?

Je bedoelt andere aparte SSID's ?
Nadeel is dan dat apparaten niet automatisch meer kunnen roamen/wisselen tussen de KPN Wifi  en het extra TP-Link WiFi/AP punt.

@Jose Lammers Van de Pol 
Je hebt dus alleen een extra bedraad TP-Link WiFi punt/AP naast je KPN WiFi?
Dat is de meest eenvoudige/voorkeur WiFi setup.
Welke TP-Link is dat precies?

Wat ik eens zou proberen is alle WiFi (KPN en AP) vaste kanalen geven met hetzelfde SSID/beveiliging.
Dat kan wel eens problemen oplossen als je in drukke WiFi gebieden zit en de routers/AP's in de omgeving continu van kanaal wisselen.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 3 augustus 2025

@Doman Ergens vermoed ik dat daar het probleem zit, het wisselen.
De Chromecast bij de TV in de tuin heeft 1 stabiel wifi punt nodig en als de ww etc. bij de Chronecast dan hetzelfde is dan de modem….

Jose Lammers Van de Pol
Deelnemer

Ik heb de chromecast gereset, dit heeft denk ik geholpen, opmerking v z’n Joep, ja de TP link is verbonden met het modem,, het is Tp- link andere merknamen zie ik niet maar het is geen AliExpress ding. Maar ik begin nu te geloven dat de Chromecast de dader is, in mijn huiskamer heb ik de tv bekabeld, daar ervaar ik weinig problemen, ik ga toch proberen om mijn tv buiten bekabeld te krijgen.

Jose Lammers Van de Pol
Deelnemer

Heeft er iemand ervaring met problemen inzake een Chromecast?

Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 170 reacties
  • 3 augustus 2025
Jose Lammers Van de Pol schreef:

ja de TP link is verbonden met het modem,, het is Tp- link andere merknamen zie ik niet maar het is geen AliExpress ding.

Ben je ook al eens ingelogd in dat  TP-Link ding” en zelf de instellingen bekeken/geconfigureerd?
Daar kan je dan ook het apparaat model en gegevens oproepen.
Zomaar een WiFi punt (repeater?) ergens aangesloten zonder verdere informatie wat/hoe deze is ingesteld maakt het er niet duidelijker op.
En gebruik je nu één SSID of verschillende voor je router en TP-Link?

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 3 augustus 2025

Heeft er iemand ervaring met problemen inzake een Chromecast?

Ik heb hier een Chromecast die perfect werkt. Stabiele wifi is daar wel voor nodig. Je had de Chromecast gereset las ik, ik verwacht niet direct dat daar het probleem zit. 

Het is ook belangrijk dat je wel de wifi gegevens van de TPLink wifi repeater gebruikt. Welke TPLink heb je? 

Ook de Google Home app is nodig voor overzichtelijk instellen van de Chromecast. Android en Apple

Jose Lammers Van de Pol
Deelnemer

De repeater is van Omada model eap225 outdoor, en ja zelfde ssid als de router, ik heb wel degelijk de instructies gelezen en zodanig toegepast, dus met het modem

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2871 reacties
  • 3 augustus 2025

De repeater is van Omada model eap225 outdoor, en ja zelfde ssid als de router, ik heb wel degelijk de instructies gelezen en zodanig toegepast, dus met het modem

Ik vermoed dat de Chromecast de wifi van de modem gebruikt en niet van de TP-link repeater. Of in ieder geval heen en weer switch tussen beide, vandaar de onstabiele wifi connectie

De KPN modem heeft dus meer afstand nodig heeft om het signaal stabiel door te geven en dat is neem ik aan juist die TP-link voor bedoeld. 

*bekijk het antwoord van ​@Joep1965 nog even

Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 170 reacties
  • 3 augustus 2025

OK, dat geeft duidelijkheid.
Inderdaad niet zomaar een AliExpress ding.  🙂

Maar zoals gesuggereerd,  geef alle WiFi eens vaste kanalen.
Beveiliging ook overal hetzelfde zetten (WPA2/PSK/AES)

En test met een WiFi analyzer tool of je signaal goed is en kan goed verbinden/roamen tussen de KPN en Omada.

Bijvoorbeeld:

Android: WiFi Analyzer (open-source) 

Android: NetX Network Tools

• 5737 reacties
  • 3 augustus 2025

De repeater is van Omada model eap225 outdoor,

Dat is geen repeater. Dat is een accespoint. Die moet je netjes bekabeld aansluiten. Een een andere SSID uit laten zenden dan de Experiabox/SuperWiFi's. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 170 reacties
  • 3 augustus 2025
Marlon92 schreef:

De repeater is van Omada model eap225 outdoor,

Dat is geen repeater. Dat is een accespoint. Die moet je netjes bekabeld aansluiten. Een een andere SSID uit laten zenden dan de Experiabox/SuperWiFi's. 

Alles is juist bekabeld aangesloten wat ik lees in het topic.
En er werd inderdaad eerder gesproken over een onbekend “TP-Link WiFi punt”/repeater zonder te weten dat het een Omada AP ging. 🙂
En soepel WiFi roamen werkt niet met verschillende SSID's.
Maar dat kan een keuze zijn natuurlijk.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22494 reacties
  • 3 augustus 2025

Een soepel wifi roamen werkt sowieso niet goed als je wifipunten gebruikt die niet samen werken met het modem zoals hier het geval is. Vaak blijft de mobiele apparaat te lang verbinding houden met het ene apparaat waardoor je wel verbinding hebt maar geen signaal. Ik heb die ervaring. In huis maakte ik gebruik van de wifi van het modem en als ik dan de tuin in liep had ie het signaal van het wifipunt buiten moeten pakken maar dat gebeurde niet. Dan verbond ik handmatig. Uiteindelijk een kpn wifipunt geplaatst en roaming werkt nu uitstekend. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Topper
  • 170 reacties
  • 3 augustus 2025
Joep1965 schreef:

Een soepel wifi roamen werkt sowieso niet goed als je wifipunten gebruikt die niet samen werken met het modem zoals hier het geval is. Vaak blijft de mobiele apparaat te lang verbinding houden met het ene apparaat waardoor je wel verbinding hebt maar geen signaal.

Het is inderdaad wel een kwestie van alles goed instellen.
Wat je bij nieuwere WPA3 mobiele apparaten nu wel tegenkomt is dat ze op de nieuwere WPA3 routers blijven hangen/voorkeur geven terwijl het extra AP WPA2 is.
Vandaar ook eens proberen met alles op WPA2/PSK/AES

Met mobiele smartphones/tablets is het ook wel model/fabrikant afhankelijk hoe snel/goed deze  roamen is mijn ervaring.

Zie ook:

Tweakers: roaming verbeteren

Tweakers: Goede wifi op zolder

Prisma16  schreef:

In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.

Reageer