Skip to main content

Ik heb sinds enkele weken een Box 12. Mijn vrouw (Mac) en ik (Windows 11) werken regelmatig thuis. De verbinding valt onregelmatig weg. Soms tientallen keren op een dag, soms bijna niet op een dag.  Dat gebeurt zowel bij Wi-Fi als bij een vaste verbinding. Windows meldt dan 'Internettoegang - Identificeren...’. Het duurt dan even, waarna de verbinding zich vanzelf herstelt.

Omdat het zowel op de Mac als op Windows, en zowel draadloos als bedraad, gebeurt, vermoed ik dat het probleem bij de router ligt.

Ik zie hier op het forum meer meldingen van Box 12 en ‘regelmatig wegvallende verbindingen’: ben dus benieuwd of dat iets soortgelijks is.

Iemand enig idee? Is dit een bekend probleem met een oplossing? Ik heb uiteraard me al helemaal suf geGoogle-d, en al van alles geprobeerd, maar nog niets heeft geholpen.

 

Hi @raoulteeuwen, een wegvallende verbinding is niet handig, zeker niet als je beide geregeld thuis werkt. Goed dat je het aankaart.

Het is vrij druk op het forum op het moment, waardoor we niet eerder bij je topic zijn aangekomen. Weet je of er lampjes op jouw Box 12 uitvallen als de verbinding wegvalt, en zo ja, welke? Je kunt ook proberen deze servicetool voor een wegvallende verbinding te volgen. Die helpt je om de gehele verbinding na te kijken. En ik ben ook benieuwd of je het modem al gereset hebt en op welke manier.

Als je intussen verder gekomen bent of een oplossing gevonden hebt, hoor ik het ook graag.


Ha @Alexandra . Dank voor de reactie. Ik sta niet naast mijn modem als de verbinding weg valt, dus ik weet helaas niet of er dan iets gebeurt met lampjes op het modem. En omdat het nogal onregelmatig is, is het ook niet erg praktisch voor me om heel dicht bij mijn modem te zitten. Als ik er aan denk zal ik bij een volgende keer kijken of ik snel genoeg bij de Box 12 ben.

Ik heb de Box 12 al een keer factory reset (en dat leidt dan tot het nodige werk om opnieuw instellingen te doen, dus dat doe ik liever zo min mogelijk). Ook heb ik de Box 12 al een paar keer 10 sec van spanning gehad en opnieuw laten opstarten.

Ik heb de servicetool voor een wegvallende verbinding ook geprobeerd. Die vond een probleem (ik zag zo snel niet welk, maar in het vervolgscherm stond bovenin 'Servicetool geen diensten’), waarop ik de vervolgstappen heb genomen, wat leidde tot oa een melding "Wij hebben geen probleem gevonden in ons netwerk Je modem lijkt ook te werken.” en een restart-stap van de Box 12. Daarna kreeg ik de melding "Je modem is opnieuw opgestart” en vraag "Is je probleem opgelost?”, maar voor mijn type probleem weet ik dat pas na enige tijd. Toen ik op de vraag "nee” antwoordde kreeg ik de optie voor een factory reset, en die doe ik even niet nog een keer.

Toen ik de servicetool nogmaals startte, kreeg ik na de 1ste check de melding: "Servicetool traag internet
De verbinding is in orde. We gaan het modem herstarten. Tijdens het herstarten van de Experia Box heb je ongeveer 5 minuten geen Internet, Bellen en/of Interactieve TV.” > dat heb ik verder niet gedaan omdat ik denk dat ik dat net daarvoor ook al had gedaan.

Ik kreeg vandaag een SMS van KPN dat mijn modem nieuwe firmware krijgt vannacht, dus dan verandert de situatie weer wat. Ik meld me zodra ik merk dat het wegvallen nog gebeurt...


@raoulteeuwen Als je niet direct een oog op het modem hebt, snap ik dat vertellen wat er met de lampjes gebeurt lastig wordt. Geen probleem hoor.

Het klinkt of de servicetool wel even iets vindt, maar zo gauw de verbinding terug is lijkt het voor de tool opgelost. Daar kom je niet mee verder dus. Ik ben inderdaad ook benieuwd of die update iets helpt voor je verbinding. Zo niet, dan kijken we gewoon verder. Vul dan ook meteen je forumprofiel zo volledig mogelijk in, dan kan ik de verbinding voor je nakijken.

Je kunt op het moment van problemen ook bellen met onze klantenservice via 0800-0402. Het kan handiger zijn omdat je dan direct contact hebt en onze collega's de verbinding meteen voor je nakijken.


Dank @Alexandra . Ik heb mijn profiel bijgewerkt. Je bellen-tip houd ik in mijn achterhoofd, maar meestal herstelt de verbinding zich met ca 1 a 2 minuten, en de kans dat ik binnen die tijd iemand aan de lijn heb die dan ook de controle al heeft opgestart lijkt me niet groot.

Ik meld mijn probleem vooral om te horen of andere gebruikers van de Box 12 hier ook last van hebben. Ik snap nl dat het aan van alles kan liggen in de infra ook aan mijn kant.


@raoulteeuwen Dat is prima. Misschien meten ze dan niet direct dat de verbinding weg is inderdaad, maar mogelijk kunnen ze de onderbreking van de verbinding dan wel zien.

Het is nu een aantal dagen geleden sinds je modem de nieuwe firmware gekregen heeft. Hoe is het sinds dien met de verbinding gegaan? 


@Alexandra Dank voor follow-up! Er zat een weekend tussen, en een dag op kantoor, en in die tijd heb ik weinig achter een laptop gezeten en geen problemen ervaren.

Vandaag werk ik thuis, en waar er soms goede dagen zijn, is het vandaag weer bal. Al 4 of 5 maal gehad dat de verbinding weer in ’identificeren’ schiet. Ben daarbij ook een keer naar de meterkast gerend, maar zag daar op de box12 geen lampjes knipperen of uit die ik aan verwacht.

Ik heb 0800-0402 gebeld, en er is automatisch een meting gestart. Daarna werd geopperd & gevraagd het modem te resetten. Maar dat hebben we ondertussen genoeg gedaan en dat heeft niet geholpen. De automatische ‘telefonist’ verbrak na suggereren van de probleemoplosser de verbinding.

Ik ontving nog een SMS met een link naar de probleemoplosser Traag Internet (meen ik gezien te hebben; aan het eind van het proces scrolde ik nog een keer naar de titel van de pagina en daar stond toen 'Servicetool geen diensten’). Die vindt na een check op werkzaamheden-in-de-buurt (die worden er niet gevonden) dat het Netwerk o.k. is, maar geeft ‘Thuis/KPN Box 12’ een rood kruis met melding 'Onze meting is er niet in geslaagd om informatie uit je Experia Box op te vragen’. Ik krijg daarna het advies ‘modem terugzetten naar fabrieksinstellingen’. Dat ga ik dus niet weer doen...


@Alexandra Ik ben een stukje verder: vandaag had ik een situatie waarbij mijn vrouw in een zoom-sessie zat, en mijn verbinding weg viel, maar haar verbinding in stand bleef. Dus toch iets in mijn laptop. 

Dank voor meedenken (en achteraf gezien: excuses voor waste of your time). Hoe kan ik dit het beste ‘(af)sluiten’ hier? 1 van de reacties als Oplossing markeren?


Ik heb dit ook gehad op mijn laptop, daar viel het netwerk uit. Dat zag je aan het pictogram bij de klok die veranderde naar een wereldbol en weer terug naar een monitor.
Dit gebeurde vooral als ik een YouTubefilmpje aan het kijken was, of een groot bestand aan het downloaden.
Ik ben dit toen kunnen oplossen door een andere driver voor mijn netwerkkaart te installeren.
Deze was niet degene die windows kiest. Ik had een driver update gedaan via configuratiescherm-Apparaatbeheer-Netwerkadapters deze openen rechtermuisklik op je netwerkkaart-stuurprogramma bijwerken dan klik op “Op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken” dan “ik wil kiezen uit een lijst met stuurprogramma's op mijn computer” daar heb je meerdere opties, voor mijn driver moest ik het vinkje weghalen bij Compatibele hardware weergeven.
Ik heb zelf glasvezel en heb toen verschillende drivers geprobeerd, kwam uit op een driver waar de naam fiber in voor kwam, wel van dezelfde fabrikant (laptop gebruik ik niet meer was een Acer)


Dank @Paul.K . Dat met die wereldbol heb ik idd ook. Altijd spannend om drivers te proberen die niet compatible zijn enzo, maar dat is vooral zorgen dat je weet wat je nu hebt, zodat je hopelijk terug kan als het slechter wordt ipv beter 🙂. En dat je het vooral merkte bij Youtube is denk omdat je dan een lange sessie hebt: mijn VPN valt dan bv weg. Ik ga in die richting zoeken, dank


@raoulteeuwen Dat geeft niets! Goed om te lezen dat je weer een stukje verder bent in de zoektocht naar de oplossing 🙂 Je kunt hier op ons forum ook gerust aankloppen bij dingen die niet in het KPN netwerk zitten. We hebben ook verschillende behulpzame gebruikers die verder kunnen helpen met vraagstukken in het thuisnetwerk of apparaten. Ik hoop dat je er snel helemaal uit bent, en deel gerust hoe het verder is verlopen en als je vragen hebt, mogelijk kunnen anderen suggesties doen zoals @Paul.K hierboven.


Ik heb dit probleem ook regelmatig met een laptop. Deze verliest de verbinding met de box12 meestal in de ochtend. Dit is ongeacht of die aangesloten is via WiFi of via een kabel door middel van een USB naar ethernet adapter. Dus 2 verschillende netwerk adapters maar hetzelfde probleem.

Deze storingen verhelpen zichzelf binnen 1 minuut maar niet handig tijdens thuiswerken.

Alle lampjes op de box12 blijven groen tijdens het probleem. De recente firmware update heeft het gedrag niet anders gemaakt behalve dat mijn eigen wifi range extender nu niet meer goed werkt met de box12, maar dat is een ander probleem.


O, interessant @Jakub Offierski . Ik heb net een andere netwerk driver geinstalleerd en moet nu even afwachten of/hoe lang het stabiel werkt. 


O, interessant @Jakub Offierski . Ik heb net een andere netwerk driver geinstalleerd en moet nu even afwachten of/hoe lang het stabiel werkt. 

Hoe gaat dit tot nu toe @raoulteeuwen? Blijft het nu goed?


Ha @Maja_ . Helaas vandaag weer het probleem. Ik heb nu de wired connection verbroken in een poging te zien of het toch alleen bij wireless gebeurt… Het zoeken duurt voort...


Jammer dat het na een aantal dagen toch weer mis was 😕 Ben benieuwd of het nu via de kabel wél goed blijft gaan!