Skip to main content

Vandaag is na een stroomonderbreking voor de tweede keer in nog geen twee jaar tijd de Ethernetpoort overleden in mijn zwarte Genexis XGS-PON die over de FTU heen zit geschoven. Power en Connection (glas) groen, Alarm uit, maar de Ethernetlink is weg.

Andere netwerkkabel, andere netwerkpoort aan de andere kant of andere stroomadapter met hetzelfde vermogen/voltage/polariteit/barrelplug maken geen verschil, glas werkt, Ethernet geen link.

Vorige incident: 

Nu dus weer exact hetzelfde gezeur, en als het aan mij lag gebruikte ik gewoon mijn eigen apparatuur wat blijkbaar bij GPON alleen wat moeilijk is...

Is dit iets waar meer mensen regelmatig last van hebben wat zou kunnen duiden op een zwak punt in dit apparaat? Ik wil als het even kan niet elk jaar dat ding vervangen.

Wordt dat weer bellen (en vrij nemen omdat ze ‘m er per se zelf op willen schuiven wat ik zojuist al meerdere keren heb gedaan zonder problemen), of ziet iemand nog een andere oplossing? Tips om gewoon een eigen glasmodem of SFP fibermodule te gebruiken (ik heb een switch die dat ondersteunt) zijn ook welkom 😉

 

Jij bent de zoveelste bij wie de ethernetpoort van de Genexis XGS-PON ONT het begeeft na een stroomonderbreking. KPN heeft dit ook ingezien en heeft tegenwoordig dan ook de Nokia XGS-PON ONT.

Ik heb gisteren een Genexis ontvangen. Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Nee. Want het was een specifieke productiebatch waarbij dit optrad. Als je nu een nieuwe hebt gekregen dan is de kans dat deze dit euvel heeft vrijwel nul.


Dat is niet nodig @Wim27 . Het betreft een specifieke batch die eind vorig jaar is uitgerold. Huidige versie zou dit probleem niet meer moeten vertonen.


Hoe is dit afgelopen ? Werkt alles nu weer zoals het zou moeten?


Hier ook vandaag voor de 2e keer ONT defect in krap anderhalf jaar, wederom de WAN poort. Storing gemeld en wacht nu op een telefoontje wanneer er een monteur langs komt. Hoop niet dat er weer een Genexis geplaatst. Wordt. Heb geen vertrouwen meer in dit merk. 


@Ward_ @RBxx @Safritjuh @hbrouwer Omdat dit een tijd lang weer werkte heb ik dit een tijd laten gaan in de hoop dat het zou blijven werken tot ik weer kon overstappen van Youfone naar KPN. Maar tevergeefs, zojuist is de ONT er weer uit geklapt en Youfone snapt gewoon niet dat ik in XGS-PON gebied zit en ik dus geen reet heb aan het AON kastje die ze me hebben geleverd.

Ik wil gewoon een nieuwe Nokia of desnoods een Genexis die dit probleem niet heeft, hoe moeilijk is het nou? Ik zal morgen (vrijdag) Youfone wel weer bellen, maar ik heb er een hard hoofd in.

Ik heb echt enorm spijt dat ik ooit ben weggegaan bij KPN, de eerste keer dat dit gebeurde stond een KPN monteur een dag later voor de deur met een nieuwe ONT (die weliswaar ook het euvel had, maar dat was toen nog niet bekend) waarna alles weer prima werkte, maar nu is dit allemaal onmogelijk.

Desnoods stel ik Youfone gewoon in gebreke dat ze hun service (internet) niet kunnen leveren, ik ben het nu echt zat.

 


Oh, dit is best zuur.
Zo zie je maar, groot of klein. Alle providers hebben gewoon moeite met degelijke administratie en support.

Ik zou op zijn minst een klacht in proberen te dienen. Maar als dat net zo loopt als het vervangen, geef ik je weinig succes.

 

Sterkte!


Tja ik weet het ook niet meer. Ik heb ze nu per mail gevraagd om hun monteursdienst (Guidion) langs te sturen om het te fixen, en ik bel er straks nog wel even achteraan.

Hoe eerder ik weer terug kan naar jullie hoe beter, maar helaas zit ik nog tot maart vast aan een contract.


Update in het kader van “de aanhouder wint”. Eergisteren iemand aan de lijn gekregen die wél wist dat ik een XGS-PON ONT had moeten krijgen, en gisteren een nieuwe Genexis XGS2110 binnen gekregen. Die wacht nu nog op PON authenticatie, heb net het nieuwe nummer doorgegeven die ze alleen nog moeten registreren. I.i.g. weer netjes 1000BASE-T op de Ethernetpoort i.p.v. wisselend niets of 100BASE-TX.

@wjb @RBxx Deze is eveneens HV 1.1, maar dan van 2022-09 i.p.v. 2022-04. Zou ik dan een gefixte revisie hebben?


Hi @Sfynx82 , mooi dat je iemand aan de lijn hebt gekregen die wel op de hoogte is.

Over het type/revisie heb ik geen inzage, ik heb alleen begrepen dat het probleem niet meer aanwezig is vanaf een bepaald serienummer. Wellicht kan KPN monteur @Ik_Combineer op basis van de eerste paar cijfers van het serienummer daar een uitspraak over doen.


Bedankt voor de tag, maar serienummer zegt steeds minder, de serie welke zo goed als zeker kapot zou gaan komt nu opnieuw op de markt maar dan zijn ze gereviseerd en nagekeken op gebreken. Je kan er vanuit gaan dat als je er een krijgt deze stabiel blijft draaien. Tegenwoordig kunnen we op afstand meten of een ONT er gevoelig voor is dus ook wij vinden serienummer niet meer interessant.


Bedankt voor de informatie @Ik_Combineer , ik maak graag gebruik van de bronnen die ik heb 😉.


Deze thread heeft mij geholpen met het uitzoeken van mijn probleem. Inderdaad dezelfde dader, rj45 stuk na een stroomstoring. Ik heb snel een vervanging gekregen van KPN, maar helaas lijkt dit weer een Genexis XGS-PON te zijn. Ik had gehoopt op een ander kastje, maar we zullen zien hoelang deze mee gaat.

 
 

 

 


Deze thread heeft mij geholpen met het uitzoeken van mijn probleem. Inderdaad dezelfde dader, rj45 stuk na een stroomstoring. Ik heb snel een vervanging gekregen van KPN, maar helaas lijkt dit weer een Genexis XGS-PON te zijn. Ik had gehoopt op een ander kastje, maar we zullen zien hoelang deze mee gaat.

Ik had er ook een kapot en heb ook weer een Genexis gekregen, versie 1.1, prod.datum 12.2023, was eerst versie 1.0 prod.datum 05.2021@jgkre 
 

 

 

 


Reageer