De eerste factuur na een verlenging van jouw mobiele abonnement ziet er anders uit dan je gewend bent. In dit topic leggen we je uit hoe jouw nieuwe factuur eruit ziet.
Inhoud
Je hebt net je abonnement verlengd. Misschien heb je gekozen voor een Sim Only abonnement. Of misschien heb je wel een leuk toestel uitgekozen. Jouw abonnement is niet het enige wat verandert met jouw verlenging. Ook jouw factuur verandert.
Na verlenging verandert jouw factuurperiode
Je betaalt jouw abonnementskosten altijd vooruit. Dat verandert niet. Wat wel verandert is de factuurperiode.
- Bij jouw oude abonnement betaal je de abonnementskosten altijd voor de periode van de eerste tot en met de laatste dag van een maand. Ook als je de factuur op de 9e van de maand krijgt.
- Bij jouw nieuwe abonnement betaal je de abonnementskosten voor de factuurperiode. Wat jouw factuurperiode is, hangt af van de dag waarop jij jouw factuur krijgt. Krijg je de factuur op de 9e van de maand? Dan is jouw nieuwe factuurperiode van de 9e tot de 8e van de maand.
Na verlenging 2 KPN Mobiel facturen
Nu de factuurperiode verandert, verandert ook jouw factuur. Na een verlenging krijg je daarom eenmalig 2 facturen van ons. Dit kan verwarrend zijn. Daarom leggen we je dit uit.
De 1e factuur: Overgangsfactuur van oud naar nieuw abonnement
Jouw verlenging ging waarschijnlijk niet precies in op de laatste dag van de maand. Maar je hebt wel voor jouw oude abonnement voor de hele maand betaald. Daarom krijg je geld van ons terug voor jouw oude abonnement. En voor jouw nieuwe abonnement moet je de dagen tot aan het einde van de nieuwe factuurperiode nog betalen.
Dit staat allemaal op de 1e factuur.
Voorbeeld 1e factuur
Op dit moment is jouw factuurdatum de 9e van de maand. Je ontvangt op iedere 9e van de maand een factuur voor de periode van de eerste tot de laatste dag van de maand.
Op 5 november verleng je jouw abonnement. Je had eerst KPN 2017 Zorgeloos Standaard. Nu heb je KPN Unlimited.
Op 9 december ontvang je de 1e factuur na verlenging.

Je hebt jouw KPN 2017 Zorgeloos Standaard al betaald tot het einde van november. Daarom ontvang je op de factuur van 9 december het bedrag over de periode van 5 tot en met 30 november terug.
Tegelijk betaal je het bedrag van het nieuwe Unlimited abonnement over 5 tot en en met 30 november nog achteraf.
Daarnaast komt daar nog een deel van jouw Unlimited abonnement bij voor 1 tot en met 8 december. Dit is voor de periode tot aan de factuurdatum van de 9e van de maand.
Op deze factuur komen ook eventuele verbruikskosten over de periode van 1 tot en met 30 november.
De 2e factuur: De factuur die je vanaf nu elke maand van ons krijgt
Je betaalt jouw abonnementskosten altijd vooruit. Daarom ontvang je ook nog een 2e factuur. Op deze factuur staat het normale maandelijkse bedrag van je nieuwe abonnement.
Ook staan eventuele verbruikskosten op deze factuur. Dit zijn verbruikskosten van over de periode van de 1e dag van de nieuwe maand tot aan het moment van de factuur. Verbruikskosten betaal je altijd achteraf.
Voorbeeld 2e factuur

Je betaalt altijd vooruit. Daarom krijg je eenmalig een 2e factuur voor de nieuwe factuurperiode van 9 december tot en met 8 januari.
Op deze factuur staan ook eventuele verbruikskosten over de periode van 1 tot en met 8 december. Dus van de laatste dag van de vorige factuurperiode tot een de laatste dag voor jouw nieuwe factuurperiode.
Daarna krijg je op iedere 9e van de maand 1 factuur.
Wat merk je hiervan?
Het totaalbedrag van deze 2 facturen kan hoger of lager uitvallen dan je gewend was, of verwacht. Dit is afhankelijk van het abonnement dat jij hebt gekozen. Ook ligt het eraan wanneer je de factuur ontvangt. Blijft jouw abonnementsbedrag hetzelfde? Ook dan kan het zijn dat je 1 keer wat meer of minder betaalt. Dit komt doordat de periode waarover je betaalt verandert.
De abonnementsbedrag op de 2e factuur is wat je tijdens het bestellen hebt gezien. Soms komen hier eenmalige kosten bij, zoals de bijbetaling voor een toestel en thuiskopieheffing. Maar dit abonnementsbedrag zal vanaf nu op elke factuur staan. Behalve als je jouw abonnement verandert, natuurlijk.
Veelgestelde vragen
Waarom doet KPN dit?
We verbeteren steeds ons netwerk en onze diensten. Daar hoort ook een toekomst vast factuursysteem bij. Daarom gaan we voor KPN Mobiel een hele maand vooraf in rekening brengen. Net zoals we al bij KPN Thuis doen.
Waar vind ik mijn facturen?
Wij zetten jouw factuur elke maand klaar in je MijnKPN (app). Met de MijnKPN app regel je alles rondom je abonnementen zelf. Je logt makkelijk in met je KPN account. Nog geen account? Maak snel en gemakkelijk een account aan!
Welke factuur moet ik betalen?
Je betaalt beide facturen (met automatische incasso). De oude factuur is een verrekening van je oude met je nieuwe abonnement. De nieuwe factuur is de factuur die je vanaf nu elke maand van ons krijgt. Hierop staan de afgesproken abonnementskosten.
Krijg ik geld terug?
Of je geld terug krijgt, hangt af van het abonnement dat je gekozen hebt. Als je geld terugkrijgt van je oude abonnement, dan storten we dat op je rekening.
Ik heb meerdere mobiele abonnementen onder 1 klantnummer. Wat betekent deze wijziging van de factuurperiode voor mij?
Heb je meerdere mobiele abonnementen onder 1 klantnummer en verleng je 1 van deze mobiele abonnementen? Dan wijzigt voor alle abonnementen de factuurperiode. Voor alle abonnementen geldt dus dat de factuurperiode start op de factuurdatum. Zo blijf je toch 1 factuur houden.
Wanneer betaal ik nu mijn verbruikskosten?
Die betaal je altijd achteraf. In de oude situatie was dat altijd het verbruik van 1e t/m laatste van de vorige maand. Maar vanaf nu wordt dit bijvoorbeeld het verbruik van de 5e tot de 5e van de maand. Hierdoor herken je de verbruikskosten op de factuur beter.
Wanneer betaal ik de eenmalige toestelkosten voor mijn nieuwe toestel?
Hiervoor ontvang je een aparte factuur, kort nadat je het toestel hebt ontvangen.
Verandert mijn incassodatum?
Nee, die blijft hetzelfde. Ook het incassotermijn blijft hetzelfde.
Kan ik de factuurdatum veranderen?
Nee, dat kan niet. Je kunt wel de incassodatum veranderen. Dan betaal je op een datum naar keuze.
Wat betekent dit voor het delen van MB's?
Je kunt nog steeds MB's delen. In dit artikel lees je hoe lang MB's houdbaar zijn.
Mijn verlenging is net in gegaan, maar ik heb niet de afgesproken MB's gekregen. Hoe kan dit?
Dit komt doordat je bij verlenging MB's naar verhouding krijgt. Hoe dit precies zit, lees je in dit artikel over het verlengen van jouw mobiele abonnement.
Let op! Vanaf 20 juni krijg je ook bij een verlenging een volledige bundel toegekend.
Is je probleem nog niet opgelost, of je vraag nog niet beantwoord? Gebruik de zoekfunctie voor oplossingen van andere gebruikers. Kom je er niet uit, maak dan gerust een eigen topic aan.
Heb je feedback op de inhoud van dit Kennisbank artikel? Of heb je andere ideeën, opmerkingen of vragen over de Kennisbank? Laat het ons weten in ons Feedback op de kennisbank topic.