Skip to main content
Kennisbank

Simkaart geblokkeerd, waar vind ik de pukcode?

• 14 februari 2023
  • 0 reacties
  • 18631 keer bekeken
Simkaart geblokkeerd, waar vind ik de pukcode?
Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Is jouw simkaart geblokkeerd omdat je 3 keer de verkeerde pincode hebt ingetoetst? Dan heb je de pukcode nodig om deze weer te ontgrendelen. Daarna kan je weer bellen en internetten. In dit artikel leggen we je uit hoe je deze kunt opvragen.

Wat is mijn pincode?

Als je jouw toestel opstart, moet je vaak 2 codes invullen. Allereerst vul je jouw pincode in voor het ontgrendelen van de simkaart. Zo kan je gebruik maken van jouw abonnement.

Standaard is de pincode van jouw simkaart 0000. Je wijzigt deze gemakkelijk zelf in je toestel. Via de KPN Toestelhulp vind je de handleiding van jouw toestel. Kijk daar hoe je dit kunt doen.

Wat te doen als ik de pincode niet meer weet?

Ben je je pincode vergeten en heb je 3 keer de verkeerde ingetoetst? Dan wordt jouw simkaart uit veiligheid geblokkeerd. Dit doen we om misbruik te voorkomen.

Om weer toegang tot jouw simkaart te krijgen, heb je jouw pukcode nodig.

Wat is een pukcode?

De afkorting PUK staat voor ‘Personal Unlock Key’. Elke simkaart heeft een unieke 8-cijferige pukcode.

We hebben de pukcode in de afbeelding hieronder in een rode cirkel gezet.

Waar vind ik mijn pukcode?

Je kunt de pukcode op verschillende manieren vinden:

1. Je kunt jouw pukcode vinden op de kaart waar je de simkaart uitgedrukt hebt.
  2. Je kunt jouw pukcode direct inzien via MijnKPN. Ga hiervoor naar Bekijk meer opties > Simkaart > Pukcode inzien.
  3. Je kunt jouw pukcode via een online formulier aanvragen. Hiervoor heb je het volgende nodig:
    1. Jouw simkaartnummer (alleen voor Prepaid)
    2. Laatste 4 cijfers van je bankrekeningnummer

Lukt het niet om via een van bovenstaande manieren jouw pukcode te vinden? Maak dan een belafspraak.

Hoe deblokkeer ik nu mijn simkaart?

Je hebt de pukcode gevonden. Nu kan je jouw simkaart deblokkeren. Voer de pukcode in op jouw toestel.

Daarna voer je twee keer een nieuwe pincode in. Je kunt nu weer in je toestel.

Wat als ik 10 keer een foute pukcode heb ingevuld?

We hopen niet dat het voorkomt. Maar stel je vult 10 keer een foute pukcode in. Je simkaart wordt dan permanent geblokkeerd. Vraag een nieuwe simkaart aan om jouw abonnement weer te kunnen gebruiken.

Is je probleem nog niet opgelost, of je vraag nog niet beantwoord? Gebruik de zoekfunctie voor oplossingen van andere gebruikers. Kom je er niet uit, maak dan gerust een eigen topic aan.

Heb je feedback op de inhoud van dit Kennisbank artikel? Of heb je andere ideeën, opmerkingen of vragen over de Kennisbank? Laat het ons weten in ons Feedback op de kennisbank topic.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.