Skip to main content
Beantwoord

Abonnementsgegevens en facturen zijn weg

• 12 februari 2025
  • 9 reacties
  • 135 keer bekeken

Ik kan mijn abonnementsgegevens niet meer inzien. Ook mijn factuurarchief is leeg.

Beste antwoord door Erwin van KPN

Spotidentify schreef:

Ik herhaal mijn vraag: Hoe kan het dat elke gast op mijn ip-adres die de laatste drie cijfers van mijn bankrekening kent mijn account kan overnemen en op mijn naam en rekening alles kan wijzigen, zelfs mijn account opheffen ?
Is dat niet een heel magere beveiliging ?
Zo niet, wat kan ik ertegen doen ?

Als iemand , zonder jouw medeweten dingen aan laat passen krijg jij daar een mail van en kun je alsnog contact zoeken om de wijziging te annuleren.  Hiermee wil ik niet zeggen dat het systeem waterdicht is maar onze verificatie verschilt niet met die van andere grote bedrijven en is doorgaans voldoende om er niet allerlei misbruik van te maken. 

Als ik voor mezelf spreek zijn er bar weinig mensen die de laatste drie cijfers van mijn rekeningnummer kennen. 

Bekijk origineel

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36558 reacties
  • 12 februari 2025

Hallo ​@Spotidentify ,

Dan kun je het beste jouw abonnement opnieuw koppelen.

Producten koppelen in de MijnKPN app

1. Open de MijnKPN app en log in met jouw KPN account. Heb je dit al eerder gedaan? Dan kan je ook inloggen met jouw cijfercode, face ID of vingerafdruk.

Heb je nog geen KPN account? Maak dan eerst een KPN account aan.

2. Je kunt nu een abonnement toevoegen. Ga onderaan naar het tweede tab ‘Producten’ en klik op de plus bij ‘Staat je abonnement er niet tussen?’.

Heb je eerder al een abonnement toegevoegd? Ook dan ga je onderaan naar ‘Producten’ en klik je daarna op de plus om toe te voegen.

Volg nu hieronder de stappen voor:

https://community.kpn.com/kennisbank%2Dadministratief%2D141/mijnkpn%2Dapp%2Dproduct%2Dkoppelen%2D569144?tid=569144&fid=141

Eventueel eerst ontkoppelen. : 

Producten ontkoppelen in de MijnKPN app

Je kunt jouw abonnement alleen loskoppelen van je KPN account via de MijnKPN app. Het wordt ‘verbergen’ genoemd. Dat doe je zo:

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 februari 2025

Oké. Is gelukt, dank.

Mijn vraag is: Iedereen die via mijn router contact zoekt met KPN mag een nieuw account aanmaken en daarmee mijn account overnemen. Vervolgens kan diegene alles met mijn abonnement doen wat hij of zij wil. De enige verificatie / identificatie zijn de laatste drie cijfers van mijn bankrekeningnummer. Die cijfers staan op al mijn kassabonnen van de Appie of tankstations waar ik met PIN betaald heb, zijn dus bepaald niet geheim.
Is dat niet een beetje heel erg vreemd, dat dat zomaar kan ? Bovendien zullen alle wijzigingen daarna automatisch van mijn rekening worden afgeschreven..

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36558 reacties
  • 12 februari 2025

Fijn dat het is gelukt! 👍🏽

Spotidentify schreef:

Die cijfers staan op al mijn kassabonnen van de Appie of tankstations waar ik met PIN betaald heb, zijn dus bepaald niet geheim.

Laat  die kassabonnen dan niet slingeren. 😉

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 12 februari 2025

De laatste drie cijfers (en de rest) van mijn bankrekening kent ook iedereen die wel eens geld naar mij heeft overgemaakt of  aan wie ik wel eens iets betaald heb. Het nummer staat ook op mijn rekeningpapier. Dat slingeren is dus moeilijk tegen te gaan. Waarom is er geen betere verificatie dan dit om mijn abonnement te kunnen overnemen ? Inloggen met ID of iets dergelijks ?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 14 februari 2025

Ik herhaal mijn vraag: Hoe kan het dat elke gast op mijn ip-adres die de laatste drie cijfers van mijn bankrekening kent mijn account kan overnemen en op mijn naam en rekening alles kan wijzigen, zelfs mijn account opheffen ?

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27465 reacties
  • Antwoord
  • 17 februari 2025
Spotidentify schreef:

Als iemand , zonder jouw medeweten dingen aan laat passen krijg jij daar een mail van en kun je alsnog contact zoeken om de wijziging te annuleren.  Hiermee wil ik niet zeggen dat het systeem waterdicht is maar onze verificatie verschilt niet met die van andere grote bedrijven en is doorgaans voldoende om er niet allerlei misbruik van te maken. 

Als ik voor mezelf spreek zijn er bar weinig mensen die de laatste drie cijfers van mijn rekeningnummer kennen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 7 reacties
  • 17 februari 2025

Heer Erwin,

Iedereen die ooit geld naar u heeft overgemaakt plus iedereen die ooit geld van u heeft ontvangen via de bank, kent uw hele rekeningnummer. Het mijne staat ook op mijn briefpapier en mijn website en het zou heel ingewikkeld zijn om dat geheim te houden. Dus dat laatste geloof ik niet.
Ik kan de wijziging annuleren en heb dat ook gedaan, maar de ‘overnemer’ kan het elk moment weer doen en dan in een handomdraai mijn account opheffen of allerlei zaken bestellen, mijn wachtwoord wijzigen. Uw oplossing is om mijn bankrekeningnummer te wijzigen ? Dat zal niet werken, want mijn nieuwe nummer zal direct weer openbaar worden.
Uw advies is om mijn mailbox te monitoren om wijzigingen terug te draaien. Zou het niet beter zijn om pas wijzigingen door te voeren nadat de geadresseerde van de mail toezegging daarvoor heeft gedaan ? Een soort van tweetrapsverificatie dus ?
Het systeem is niet waterdicht, lijkt mij een understatement; het is zo lek als een mandje.
Laat je kassabonnen niet slingeren of houd je rekeningnummer geheim is geen afdoende antwoord op mijn vraag.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36558 reacties
  • 17 februari 2025
Spotidentify schreef:

Heer Erwin,

geen afdoende antwoord op mijn vraag.

Jouw vraag is al in mijn eerste reactie beantwoord. 

Daarna  kom je met iets anders waarvan je zelf ook al weet dat dit proces niet meteen gaat veranderen. Wellicht ooit in de toekomst. Moderator Erwin zal jouw statement ongetwijfeld verder de organisatie insturen.  

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27465 reacties
  • 18 februari 2025

Voor veel administratieve handelingen is er al zoiets, ​@Spotidentify .  Als jij nu belt en je wilt dingen aangepast hebben werkt het in veel gevallen met een code, die in het gesprek naar jou geSMS'd wordt. 

Nogmaals. het is niet waterdicht maar het voldoet momenteel .

Uiteraard zal ik je feedback doorsturen. 

Reageer