Skip to main content

Onlangs is ons XS4all-abonnement overgezet naar KPN. Daarbij is het advies om ook een KPNid aan te maken. Dit gedaan en het XS4all-product staat er nu ook aan gekoppeld. Maar het lukt mij niet om mijn vaste telefoonabonnement toe te voegen. Het is namelijk geen 06-nummer en het is niet gekoppeld aan mijn internet. Hoe kan ik nu mijn facturen en dergelijke van de vaste telefoonverbinding koppelen aan mijn KPNid?

Is het een "ouderwetse" PSTN telefoonaansluiting? Krijgt u er een aparte factuur van?


Ja, dat klopt. Hoewel, ouderwets wil ik het niet noemen...


Ja, dat klopt. Hoewel, ouderwets wil ik het niet noemen...

Ok. Zo'n abonnement kan niet aangekoppeld worden in MijnKPN. 

Is er een reden dat u deze aansluiting nog heeft? Want het is duur. Telefonie bij een internet abonnement kost maar 2 euro per maand. Een PSTN aansluiting veel meer.


Bedankt voor de reactie.

Weinig flexibel van de KPN en: Ja, dit is een bewuste keuze.


Bedankt voor de reactie.

Weinig flexibel van de KPN en: Ja, dit is een bewuste keuze.

Het is nieuw niet meer af te sluiten. En in gebieden waar KPN glasvezel aanlegt word de telefoonlijn uitgeschakeld. Alle PSTN aansluiten komen daarmee dan te vervallen. Het is dus een uitlopend product. Wat in bepaald opzicht niet meer ondersteund word.


Heb je nu dan internet van vh. xs4all en PSTN via de telefoonlijn met een PSTN / DSL splitter vóór het modem?


Ja, dat klopt Peter.


Dan heb je dat al héél lang. Want dat kan zo al enkele jaren, zeker 5, niet meer worden afgenomen. En je weet dat dat een dure combi is? Zeker 15 tot 20 euro per maand duurder aan abo-kosten dan de moderne versie?
Bovendien heb je met die moderne versie (internet + VoIP) ook het beheer van je vaste nummer via MijnKPN. Om maar even terug te komen op het onderwerp van je vraag.

Tegenwoordig: internet én vaste telefoon, dan krijg je telefonie via het modem. DSL/FttH met VoIP dus.

Alleen telefonie (PSTN) kan al 2 jaar niet meer worden afgenomen (door nieuwe klanten).

Jij hebt nu, nog, heel ouderwets ADSL internet en PSTN telefonie. Daardoor kan je internet nooit boven 20 Mb/s uitkomen.

PSTN wordt langzaam uitgefaseerd. Het kan niet meer genomen worden. En als de koperdraad uitgaat wordt je omgezet naar de aanwezige glasvezel met VoIP, waarbij de telefoon op een modem aangesloten wordt.
In jouw situatie zal dan het telefoonnummer onder je internet-abonnement gebracht moeten worden. Dan ga je bellen via de phone poort.


Dat weet ik, Peter. Onze speedtest geeft sinds de omzetting naar KPN nog steeds een download van 50Mb en een upload van 30Mb aan. We wachten de ontwikkelingen wel verder af, terwijl ik nadenk over wat ik besluit als we moeten gaan kiezen voor iets anders.