Skip to main content
Beantwoord

Mijn ervaringen met inloggen MijnKPN web met scan QR code via KPN app

• January 21, 2026
  • 13 reacties
  • 62 keer bekeken

Huub van Baal
Helper
Forum|alt.badge.img

Een aantal zaken met betrekking tot beheer van mijn netwerkomgeving doe ik nog altijd vanaf een browser op laptop / computer. Ik gebruik Bitwarden als password app en kan met 1 klik in de regel usernaam / wachtwoord invullen. Hierna moet ik nog even op een SMS wachten in verband met verificatie in 2 stappen. Gelukkig kan ik SMS lezen via Google Berichten en met een copy/paste kan ik inloggen. Dat zijn 3 handelingen op één apparaat.

Ook Vliegensvlug inloggen eens geprobeerd. De instructie is QR code scannen met je telefoon. Handeling nummer 2 is dus telefoon pakken en de KPN app openen. Daarna moet ik de toegangscode  in de app invullen. Mu verwacht ik eerlijk gezegd op het HOME scherm van de app de mogelijkheid om de QR code te scannen. Helaas niet zo! ik moet eerst mijn profiel pagina openen waarna ik rechtsboven SCAN zie staan. Dan moet ik nog een keer op het volgende scherm klikken op INLOGGEN (onderaan).

Vliegensvlug betekent nu voor mij 6 handelingen op 2 apparaten. Kortom hebben jullie ook mijn ervaring dat VLIEGENSVLUG niet echt tijd  bespaart om in te loggen bij kpn.com? Ik ben ook benieuwd hoe de userexperience mensen bij KPN hierover denken?

Beste antwoord door Rowi.

Het gaat mij inderdaad om het inloggen in MijnKPN. Bijvoorbeeld nodig om in dit forum te kunnen komen! Voor deze actie vereist Vliegensvlug meer handelingen dan de ‘normale weg'. 

Kortom hebben jullie ook mijn ervaring dat VLIEGENSVLUG niet echt tijd  bespaart om in te loggen bij MijnKPN? Ik ben ook benieuwd hoe de user-experience mensen bij KPN hierover denken?

Nu begrijp ik je openingszin niet.

"Een aantal zaken met betrekking tot beheer van mijn netwerkomgeving doe ik nog altijd vanaf een browser op laptop / computer."

Daar is Mijn KPN niet voor nodig die omgeving gebruik je voor aanpassingen aan je abonnement.

Inloggen.kpn.com daar meteen je gegevens invoeren is altijd sneller dan via die qr code.

13 reacties

JanD
Superuser
  • January 21, 2026

Beste ​@Huub van Baal als ik inlog bij KPN geef ik mijn emailadres en wachtwoord in en ben binnen, dat is alles. Nog geen ½ minuut werk voor mij.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2026

Op een laptop inloggen MijnKPN. Alles staat al ingevuld. Dus één klik. Meer niet. "Onthoud dit apparaat" eerder aangeklikt dus ook de 2fa niet. 

En hier is de QR code voor: ook inloggen zonder 2fa sms, maar dan op bijvoorbeeld een vreemd apparaat. Je gebruikt dan je toegangscode via de app.

Huub van Baal
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 21, 2026

Heel erg stoer dat jij Bitwarden gebruikt, dat je handig bent met SMS lezen op je computer en copy/past. Grote jongen ben jij. Maar de meeste mensen zijn dat niet. En KPN gaat daar dus ook niet van uit. Dus doe nou eens inloggen zonder Bitwarden, zonder Google Berichten en zonder copy/past en vergelijk het dan eens met elkaar.

@Marlon92 geprobeerd en dan nog is Vliegensvlug nog steeds meer handelingen in totaal.. 2FA via SMS uitzetten kan wellicht. Naam / wachtwoorden opslaan in Chrome of andere browser is handig maar niet echt verstandig.

• January 21, 2026

@Huub van Baal het gaat dus om toegang tot de webgui van de modemrouter?

Inloggen via 192.168.2.254 admin en wachtwoord bevestigen is zoals JanD schrijft seconden werk. Nog sneller en makkelijker dan via een wachtwoord app. Wachtwoorden op slaan is mogelijk niet altijd verstandig zeker niet via de Google wachtwoord manager. Maar zolang niemand fysiek toegang heeft tot mijn apparaten acceptabel genoeg.

Via de MijnKPN app is inderdaad veel te omslachtig. Ik snap ook niet waarom iemand zo naar de netwerkbeheer omgeving gaat.

• January 21, 2026

Die QR code methode is inderdaad veel te omslachtig. 

Dankzij de QR code kunnen andere gezinsleden en die dus de SMS niet ontvangen op hun mobiel wel inloggen op MijnKPN op de pc of laptop. Als ze de app op hun mobiel hebben staan.

• January 21, 2026

​2FA via SMS uitzetten kan wellicht. 

Nee dat kan niet.

• January 21, 2026

Die QR code methode is inderdaad veel te omslachtig. 

Dankzij de QR code kunnen andere gezinsleden en die dus de SMS niet ontvangen op hun mobiel wel inloggen op MijnKPN op de pc of laptop. Als ze de app op hun mobiel hebben staan.

Gezinsleden hebben niets maar dan ook echt niets te zoeken in de MijnKPN omgeving. Dat is voor de contracthouder.

• January 21, 2026

Gezinsleden hebben niets maar dan ook echt niets te zoeken in de MijnKPN omgeving. Dat is voor de contracthouder.

Bij jou zo. Maar bij de meeste gezinnen werkt dat anders.

Ik vind het te belachelijk voor woorden dat als 2 mensen met elkaar getrouwd zijn, dat er dan maar 1 in kan loggen. Als je getrouwd bent als alles van samen. Dus ook de toegang tot MijnKPN. Zo werkt dat hier in huis. En gelukkig bij de meeste mensen in huis.

• January 21, 2026

Bij jou zo. Maar bij de meeste gezinnen werkt dat anders.

Ik vind het te belachelijk voor woorden dat als 2 mensen met elkaar getrouwd zijn, dat er dan maar 1 in kan loggen. Als je getrouwd bent als alles van samen. Dus ook de toegang tot MijnKPN. 

We dwalen af. Het gaat de topicstarter om de netwerkbeheer omgeving daarvoor open je toch niet eerst een app. Die vliegensvlug is alleen toegang tot MijnKPN dat staat los van netwerkbeheer. Tenzij je dat via de MijnKPN doet.

Meteen via de browser 192.168.2.254 openen admin gegevens bevestigen klaar.

Huub van Baal
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • January 21, 2026

Het gaat mij inderdaad om het inloggen in MijnKPN. Bijvoorbeeld nodig om in dit forum te kunnen komen! Voor deze actie vereist Vliegensvlug meer handelingen dan de ‘normale weg'. 

Kortom hebben jullie ook mijn ervaring dat VLIEGENSVLUG niet echt tijd  bespaart om in te loggen bij MijnKPN? Ik ben ook benieuwd hoe de user-experience mensen bij KPN hierover denken?

• Antwoord
  • January 21, 2026

Nu begrijp ik je openingszin niet.

"Een aantal zaken met betrekking tot beheer van mijn netwerkomgeving doe ik nog altijd vanaf een browser op laptop / computer."

Daar is Mijn KPN niet voor nodig die omgeving gebruik je voor aanpassingen aan je abonnement.

Inloggen.kpn.com daar meteen je gegevens invoeren is altijd sneller dan via die qr code.

• January 21, 2026

Als je achter een "vreemde" pc zit, waarop je nog nooit hebt ingelogt, dan is het in ieder geval wel veel sneller. En veiliger ook omdat je geen inloggegevens hoeft in te voeren.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Huub van Baal, welkom op onze community! Uiteraard worden er over dergelijke dingen nagedacht. Ik zal je feedback ook meenemen. Ik heb het zelf niet als storend ervaren maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!