Skip to main content
Vraag

MijnKPN wachtwoord wijzigen werkt niet met 1Password en/of 58-64 tekens

• June 20, 2025
  • 3 reacties
  • 43 keer bekeken

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Toen ik via de website versie van MijnKPN mijn wachtwoord wou wijzigen, merkte ik dat dit niet lekker werkt met 1Password. Ik heb de oorzaak kunnen vinden, maar een gemiddelde gebruiker verwacht ik niet. Die kan dan denken “laat maar zitten” wat een veiligheidsrisico kan veroorzaken. 

Link: https://www.kpn.com/mijn/account#kpnid-account|ChangePassword
Browser: Firefox, Chrome en Edge geprobeerd

Situatie 1: Huidige wachtwoord in laten vullen door 1Password wordt niet herkend

Wanneer ik mijn huidige wachtwoord door 1Password laat invullen en het nieuwe wachtwoord kopieer in de vakken, krijg ik de foutmelding “Helaas is er wat verkeerd gegaan probeer het nogmaals.”

Vervolgens keek ik in devtools en zag ik dat deze foutmelding werd teruggegeven: 

Het lijkt er dus op dat het veld niet herkend wordt als je met 1Password (en waarschijnlijk ook andere password managers) laat aanvullen. Dit gebeurd ook als ik het wijziging proces helemaal met 1Password voorgestelde antwoorden laat doen:

Situatie 2: Ook minder dan 64 tekens wachtwoord werkt niet; pas 57 tekens werkt wel.
Het is ergens natuurlijk super overdreven, maar door het gebruik van een password manager maakt de lengte niet meer uit en doe ik random wat. Ik kreeg een melding dat je wachtwoord maximaal 64 tekens mag zijn:

Alleen wanneer ik een wachtwoord van 64 tekens of lager doe, krijg ik de foutmelding: “Helaas is er wat verkeerd gegaan probeer het nogmaals”. In devtools zie ik duidelijk dat het met het nieuwe wachtwoord te maken heeft en niet met old_password (zoals in situatie 1):

Na het uitproberen kwam ik er achter dat een wachtwoord van 57 tekens of minder wél werkt. De site zegt dus onterecht 64 tekens, of de code van de check telt niet goed. In ieder geval niet gebruiksvriendelijk.

Dit gebeurd overigens ook op de wachtwoord reset pagina:

Wanneer ik hier een wachtwoord van 57 tekens doe, werkt het meteen en wordt de wijziging doorgevoerd!

KPN is natuurlijk een officiële 1Password reseller, dus dan je eigen website ondersteunend maken is denk ik geen overbodige luxe en draagt bij aan de online veiligheid. In onderstaande topic is een tijdje terug ook een ondersteuning probleem met 1Password door het Developer team van KPN opgelost:

https://developer.1password.com/docs/web/compatible-website-design/

Verder aan deze kant geen verwachtingen, ook vanwege de zomerperiode kan ik mij voorstellen dat dit niet de meeste prioriteit heeft. Ik meld het alleen graag, voor het geval het nog niet bekend was. :)

3 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi Jeff, goed gespot, ik leg dit even bij mijn collega's neer. Als ik iets hoor, hoor je van me!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Het is opgepakt 😊

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • June 26, 2025

Kreeg geen melding van je reactie. Maar dat is snel, wow. Dankjewel voor de update ​@Thomas van KPN :)