Skip to main content

2 afstandsbedieningen van het nieuwste type (bluetooth) koppelen lukt niet. Als je de ene koppelt doet de andere het niet meer. In deze tijd van Bluetooth multipoint zou dit moeten kunnen werken. Is er een procedure waarmee dit wel werkt.

TV box DIW7022 en bijbehorende 2 afstandsbedieningen.

... 2 devices met identiek BT-ID ...

Hebben alle afstandsbedieningen dan dezelfde "BT-ID"?

Naar mijn weten heeft elke bluetooth device een uniek "Bluetooth device address" (MAC adres) en zou het theoretisch dus prima mogelijk moeten kunnen zijn om meerdere afstandbedieningen te koppelen.


Volgens mij zijn er wel belangrijkere punten om tijd en mankracht aan te besteden als het om de KPN+ box gaat. 😊

Het klinkt niet echt logisch om er twee tegelijk op te hebben. Ik denk ook zomaar omdat ze echt gekoppeld moeten worden dat dit niet tot de mogelijkheden behoort. 

Wellicht is het toch goed om het nut van het koppelen van 2 afstandsbedieningen aan de TV box toe te lichten. Mijn vrouw en ik zitten niet naast elkaar bij het TV kijken maar lekker relaxed op enige afstand ieder op een eigen stoel/bank. Wanneer de een in in slaap valt en heeft de AB in de hand dan moet de ander dus opstaan om de AB te pakken en het risico lopen die persoon wakker te maken. Er zijn nog diverse andere scenario’s te bedenken, Hier komt de simpele klanten-requirement uit voort dat er bij iedere vast kijkplek (in ieder geval 2) een afstandbediening binnen handbereik dient te liggen.

In het algemeen wordt een product ontworpen via een bedrijfs-SOP die weer aangeeft dat er requirements  worden opgesteld vanuit divers perspectief waarvan een natuurlijk de klant is. Nu zijn er in dit geval 2 mogelijkheden: 1) de requirement kwam niet in de klantenspecificaties voor of 2) het kwam wel voor op die lijst voor maar er is bewust gekozen omdat er niet aan te voldoen. Beide mogelijkheden doen mij twijfelen aan een adequaat ontwikkelproces. Zo wie zo is de lange lijst van herstelpunten geen getuigenis van voldoende evaluatie van het product voordat het op de markt werd gezet. (neem bijvoorbeeld dat de laatste regel in de gids-tabel maar voor de helft te zien is)

Mijn wens voor 2 AB's is goed onderbouwd want tot nu toe functioneerde dat goed met de vorige TV box waarbij IR communicatie werd gebruikt. Dat dit nu niet meer kan is dus een belangrijke stap terug. Het gebrek aan begrip voor deze behoefte aan 2 AB’s bij de KPN doet mij sterk twijfelen of ik wel bij KPN wil blijven. Ik ben me dan ook hard aan het oriënteren op een provider waarbij dit wel mogelijk is en die zijn er gelukkig nog.

 


Josssss schreef:

(neem bijvoorbeeld dat de laatste regel in de gids-tabel maar voor de helft te zien is)

Dat is lang niet bij iedereen het geval. Bij mij staan de zeven regels van de gids wel allemaal volledig in beeld.

 


Dank voor die info. Dat ziet er beter uit. Geen idee of het werkt maar ik hecht er een dropbox link aan om te laten zien hoe het bij mij is. In ieder geval paste het met de oude TV box perfect. 

Panasonic tx-p42g20e


Wat mij ook opvalt in jouw foto is die lelijke weergave van de tijden in de groene balk en de geselecteerde entry in het menu. Ik ben benieuwd welke instelling dat is want ik zou er stapelgek van worden.

Edit: Dat blijkt dus de experimentele instelling "tekst met hoog contrast" te zijn. Snel uitzetten!


Fijn dat je er even naar keek. We worden er ook een beetje stapel van.

Kan onder instellingen echter niet vinden hoe ik "tekst met hoog contrast” moet uitzetten. Kun je me helpen?
Wel tegengekomen dat ik het scherm iets kan inzoomen. De indruk is dat ik die laatste regel wel iets beter zie maar nog steeds niet helemaal.


Kan onder instellingen echter niet vinden hoe ik "tekst met hoog contrast” moet uitzetten. Kun je me helpen?

Instellingen -> Toegankelijkheid

-> Algemene instellingen

-> Tekst met hoog contrast

 


Hartelijke dank. Dat scheelt.


Hartelijke dank. Dat scheelt.

Nu nog een 2e afstandbediening kunnen koppelen. 😉


Mijn wens is vooral dat cec goed zou gaan werken voor mijn Samsung remote. Ik gebruik namelijk de interne streaming apps van Samsung en als ik dan even schakel naar lineaire tv dan moet ik verplicht de witte afstandsbediening zoeken (ja of ik moet kijken via de smart tv app)


Er is sinds vandaag een tweede afstandsbediening beschikbaar die samen met de witte gebruikt kan worden. Voor sommige mogelijkheden blijft de witte ook nodig. 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/3893776/comfort-voor-tv-afstandsbediening/

@pietheingrun 

Hier gebruik ik ook nog wel de Samsung afstandsbediening. Alleen zappen wordt niet ondersteund.