Skip to main content
Beantwoord

Aanhoudende audio-haperingen met DAC (Arcam irDAC-II) aangesloten op TV+ box

• July 28, 2026
  • 13 reacties
  • 174 keer bekeken

Dag allemaal,
Nieuw op dit forum, op advies van de KPN helpdesk en na het nodige zoekwerk, met een hardnekkig probleem.
Ik heb onlangs de nieuwe KPN TV+ Box (Sagemcom DIW7022) gekregen. Na zo'n 15 tot 30 minuten tv-kijken begint het geluid via de optische (S/PDIF) uitgang om de 1 à 2 seconden te stotteren. Heen en weer zappen naar een ander programma lost het probleem slechts tijdelijk op.

Ik heb gevonden dat mijn externe DAC (Arcam irDAC-II met ESS Sabre chip) blijkbaar erg kritisch is op de timing van het digitale signaal. De TV+ box heeft een kennelijk bekend probleem waarbij de interne digitale audioklok na verloop van tijd langzaam uit de pas loopt (jitter). Mijn DAC verliest hierdoor continu heel kort de verbinding om opnieuw te synchroniseren.

Ik heb alle softwarematige stappen en workarounds die ik o.a. met AI vond al geprobeerd:

• De geluidsmodus staat op Stereo/PCM (S/PDIF output staat AAN).
  • Passthrough staat uit.
  • HDMI-CEC is uitgeschakeld.
  • De box is ingesteld op HDR10.
  • Een volledige fabrieksreset biedt ook geen soelaas.
  • De USB-poort van de TV+ box ondersteunt helaas geen externe USB-audio naar mijn DAC, waardoor deze route ook afvalt.
  • De route vanaf de TV+ box via HDMI naar mijn tv (een oude Pioneer KRL-32V) en vervolgens optisch naar de Arcam geeft na enige tijd hetzelfde stotterende resultaat.

Hiervoor had ik de oude Arcadyan HMB2260. Die had dit specifieke probleem niet. Die box kon ik omruilen voor de KPN+ wegens een ander recent probleem: geen geluid bij tv-terugkijken via de optische uitgang.
Ik heb vandaag de nog niet geretourneerde Arcadyan weer teruggeplaatst, maar KPN heeft mijn Arcadyan-boxen inmiddels administratief afgesloten (foutmelding bij opstarten), waardoor ik nu gedwongen vastzit aan een haperend hifi-signaal van de TV+ box. 

Ik vond ook dat de Arris VIP5202 box van KPN door zijn Linux-software deze problemen niet zou hebben. De telefonische helpdesk gaf echter aan dat een Arris VIP5202 ook niet meer zou werken op het nieuwe platform, maar ik lees elders dat de technische achterwacht bij dit soort specifieke hifi-klachten wel degelijk profielen handmatig kan omzetten naar het oudere, stabiele Linux-platform. 

Kortom: kan een moderator of KPN-technicus (?) mijn abonnement/profiel toch terugzetten naar een ouder platform, waardoor ik met een Arris VIP5202 (of desnoods mijn oude Arcadyan) weer storingsvrij het geluid van mijn tv kan beluisteren?

Met excuus voor dit lange verhaal en alvast hartelijk dank voor de hulp!
Erik

Beste antwoord door PeterG

En ik heb je gelinkte topic doorgelezen. 

Zou jij de Videomodus, onder beeld, ook eens op unicast willen zetten. Daar zit ook een iets ander geluid in. In het gelinkte topic werd aangegeven dat het geluid dan wel doorloopt.

13 reacties

JanD
Wijsgeer
  • July 28, 2026

Beste ​@Erik Bla eenmaal over naar TV+ is helaas definitief niet meer terug te draaien.

• Auteur
  • July 28, 2026

Dankjewel, en dat is dan wel érg jammer ...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Op één punt is ​@JanD me voor. 

HDMI CEC (bedienen met tv afstandsbediening/apparaten samen aan/uit) en HDR10 (verbeterd beeld in combinatie met UHD) hebben niet met het geluid van doen.  Die maken dus niet uit.

Wel of niet problemen heeft niks met Linux te maken.

Zelf heb ik cec wel aan want dat kan de afstandsbediening van m'n Samsung televisie als reserve dienen. 

Ook Linux kan flinke storingen hebben. De opname server gaf dusdanige problemen dat kpn de oude ontvangers op het nieuwe platform moest zetten. Maar dat gaf (geeft) bij sommigen weer problemen met het geluid.

De TV+ box heeft een kennelijk bekend probleem

Bekend? Ik ben hier toch erg actief, maar…

Heb je misschien een link naar die informatie?

Mijn DAC in versterker uit 2009 gaat goed met de DIW7022. 

Je hebt via de versterker wel geluid op tv zenders als npo?

Zo'n dure DAC kan ik niet rijmen met zo'n oud tv'tje. De HDMI handshake die nodig is, ook voor het geluid via optical, kon wel eens roet in het eten gooien. 

• Auteur
  • July 28, 2026

@PeterG  - Dankjewel!

Deze beschrijvingen komen goed overeen met mijn probleem. 

Ik gebruik de Pioneer tv alleen als monitor: het was destijds een goed apparaat en hij blijft probleemloos mooi beeld geven. De DAC kon ik ooit voordelig krijgen; hij vergrootte mijn digitale aansluitmogelijkheden flink en klinkt ook nog mooi.

Het gestotter treedt na een halfuurtje op als ik de DIW7022 direct optisch op de DAC aansluit, en ook als ik de box via HDMI op de tv aansluit en die vervolgens optisch doorverbind naar de DAC. Beide verbindingen lopen momenteel naast elkaar: geen verschil.

Alle ideeën zijn welkom: ik zal CEC weer aanzetten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 28, 2026

Waar is die antenne voor op die DAC?

Het geluid is gewoon PCM, want daar heb je 'm op staan. 

Waarom ie na een half uur inzakt... ben ik nog niet uit.

Ik heb een keer een optisch kabeltje vervangen met gestotter. Dat gaf verbetering. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • July 28, 2026

En ik heb je gelinkte topic doorgelezen. 

Zou jij de Videomodus, onder beeld, ook eens op unicast willen zetten. Daar zit ook een iets ander geluid in. In het gelinkte topic werd aangegeven dat het geluid dan wel doorloopt.

• Auteur
  • July 29, 2026

@PeterG - De antenne op de Irdac ii is voor de ontvangst van bluetooth signalen. Ik heb 'm er ooit opgeschroefd, maar nog nooit bluetooth gebruikt.

Er zit een goede optische kabel tussen tv en dac, maar ik wil zeker ook een andere proberen. Al betwijfel ik of het helpt, want box --> HDMI  --> tv --> optisch --> dac hapert precies zo. Ik probeer dus eerst de unicast-optie.

• Auteur
  • July 29, 2026

@PeterG - Wie weet! 😏

De Unicast stel je blijkbaar in bij problemen met live-tv. Het gestotter treedt inderdaad niet op bij terugkijken …

Ik laat het weten!

• Auteur
  • July 29, 2026

@PeterG - Na al mijn gepruts met de instellingen durf ik het bijna niet te geloven, maar sinds het inschakelen van Unicast is het haperen tot nu toe uitgebleven. Een van de weinige instellingen die ik nog niet had geprobeerd. 

Hopelijk blijft het nu zo. In elk geval hartelijk dank voor het meedenken! 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 29, 2026

Heel fijn!

Kijk, eh, luister het een paar dagen aan. 

Maar vaak werkt het dan goed met unicast. Ook live.

• Auteur
  • July 31, 2026

@PeterG - In de tussentijd geen hapertje meer gehoord: inschakelen van Unicast lijkt in mijn geval de oplossing te zijn om de DIW7022 via mijn externe DAC zonder gestotter te kunnen beluisteren. 

Nogmaals dank voor de tip!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+28
  • Moderator
  • August 3, 2026

Hi ​@Erik Bla, welkom allereerst hier en fijn om te zien dat je al goed door de mede-users bent geholpen. Waarvoor dank. 

De TV+ box heeft een kennelijk bekend probleem waarbij de interne digitale audioklok na verloop van tijd langzaam uit de pas loopt (jitter).

Ik heb dit voor de zekerheid nog gecheckt hier, maar ik herken het niet zo snel. 

Ik ben uiteraard blij om zien dat het me de hulp van PeterG nu goed werkt. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hey ​@Erik Bla. Ik heb je even een privébericht gestuurd met betrekking tot je geluidsprobleem. Zou je daar eens een kijkje willen nemen? Reageren mag dan via een privébericht :)