Skip to main content
Vraag

Achtergrondgeluid bij voetbalwedstrijden is erg hard

• April 7, 2026
  • 8 reacties
  • 74 keer bekeken

Het lijkt een achterhaalde discussie. Het achtergrond geluid bij voetbal wedstrijden. Dat is zo hard dat de commentator niet te verstaan is. Ik begrijp niet waarom dat maar gewoon zo blijft. Denk dat de meeste kijkers er hetzelfde over denken. Dat achtergrond geluid mag echt wat minder. Als commentator zou ik me ook miskend voelen. Ik zet het geluid af en toe maar uit maar ook dat is erg onbevredigend. Mijn oren suizen na het kijken van een wedstrijd. Het lijkt alsof degenen die erover beslissen zelf wat Oostindisch doof zijn voor een andere mening. Persoonlijk vind ik het raar dat er niets veranderd. Ik denk hoe meer de mening dat het vaak echt te hard is dat achtergrond geluid wordt er beter geluisterd wordt naar kijkers, klanten. Ik voel me in ieder geval geen koning maar wel volledig overstemd. Doe er aub wat aan. 

8 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 7, 2026

De trommelaar is bij mij de grootste ergernis. 

Maar... stuur eens een bericht naar ESPN danwel NOS danwel Ziggo Sport. Afhankelijk van welke competitie je kijkt. 

Het is bij al die overigens niet veel verschillend. Waarschijnlijk omdat het technisch bedrijf in alle gevallen N.E.P. is.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • April 7, 2026

Hallo ​@Ed-gy, welkom op de kpn community.

Ik denk dat je bij kpn aan het verkeerde adres bent. Als tv provider geeft die het geluidsignaal door zoals het wordt uitgezonden. Dit issue zul je toch bij de omroep moeten aankaarten die de uitzending aanlevert.

Mogelijk kun je nog wat spelen met geluidsinstellingen op je tv/geluidssysteem om de verstaanbaarheid wat te verbeteren in dit soort situaties, maar ideaal is dat niet inderdaad…

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 7, 2026

Hallo ​@Ed-gy ,

In het menu van jouw TV kun je veel instellen. Het is dan een kwestie van uitproberen tot je bij een instelling bent die prettig voor jou is. 

Dit hieronder is een voorbeeld van hoe dat er in het menu van jouw TV uit kan zien: 

Stap 1. Geluidsstijl

Voor eenvoudige aanpassing van het geluid kan een vooraf ingestelde stijl worden gekozen.

• Druk op de  "Home"-knop op de afstandsbediening.
  • Navigeer naar het tabblad [Dashboard], aangegeven door een tandwielpictogram .
  • Selecteer  [Instellingen] > [Weergave en geluid] > [Geluid] > [Geluidsstijl].

U kunt kiezen tussen:

• AI-modus - intelligente wisseling van de geluidsstijl op basis van de audio-inhoud.
  • Origineel - meest neutrale geluidsinstelling.
  • Vermaak - ideaal om films te kijken.
  • Muziek - om naar muziek te luisteren.
  • Ruimtelijke muziek - ideaal om te gamen.
  • Dialoog - geschikt voor inhoud met spraak.
  • Persoonlijk - toegang tot uitgebreidere geluidsinstellingen.

Stap 2. Persoonlijke geluidsinstellingen

• Navigeer naar het tabblad [Dashboard], aangegeven door een tandwielpictogram .
  • Selecteer  [Instellingen] > [Weergave en geluid] > [Geluid] > [Persoonlijke instellingen].

Afhankelijk van uw voorkeur kunt u de geluidsinstellingen aanpassen, zoals [AI-equalizer], [Dialoog wissen] en [Luidsprekervirtualisatie].

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 8, 2026

Ook ik erger me aan die trommel, maar ik zet het geluid dan heel zacht, we zien zelf wel wat er gebeurd, daar hoef ik geen commentaar en/of ondertiteling bij.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 8, 2026

@Ed-gy 

Welke KPN tv ontvanger heb je?

En er zijn soundsbars te koop, waar je het gesproken woord harder kan zetten dan het omgevingsgeluid.

Maar dan moet de zender wel het gesproken geluid via de centrum speaker uitzenden dan of dat ook altijd het geval is, weet ik niet.

Ik begrijp (zie uitleg ​@Noordzee)  dat je dit soort dingen ook op de Sagemcom DIW7022 of KPN Soundbox kan instellen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 8, 2026

Ik begrijp (zie uitleg ​@Noordzee)  dat je dit soort dingen ook op de Sagemcom DIW7022 of KPN Soundbox kan instellen.

Die uitleg betreft de instellingen op een TV. Dat staat er ook: 

Hallo ​@Ed-gy ,

In het menu van jouw TV kun je veel instellen. Het is dan een kwestie van uitproberen tot je bij een instelling bent die prettig voor jou is. 

Dit hieronder is een voorbeeld van hoe dat er in het menu van jouw TV uit kan zien: 

Stap 1. Geluidsstijl

Voor eenvoudige aanpassing van het geluid kan een vooraf ingestelde stijl worden gekozen.

• Selecteer  [Instellingen] > [Weergave en geluid] > [Geluid] > [Geluidsstijl].

U kunt kiezen tussen:

• AI-modus - intelligente wisseling van de geluidsstijl op basis van de audio-inhoud.
  • Origineel - meest neutrale geluidsinstelling.
  • Vermaak - ideaal om films te kijken.
  • Muziek - om naar muziek te luisteren.
  • Ruimtelijke muziek - ideaal om te gamen.
  • Dialoog - geschikt voor inhoud met spraak.
  • Persoonlijk - toegang tot uitgebreidere geluidsinstellingen.

Stap 2. Persoonlijke geluidsinstellingen

• Selecteer  [Instellingen] > [Weergave en geluid] > [Geluid] > [Persoonlijke instellingen].

Afhankelijk van uw voorkeur kunt u de geluidsinstellingen aanpassen, zoals [AI-equalizer], [Dialoog wissen] en [Luidsprekervirtualisatie].

In de KPN TV+-box kan het ook. Zie daarvoor dit topic: 

Maar ik weet niet of Ed-gy wel zo’n ontvanger heeft. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 8, 2026

Dank je Noordzee voor de extra informatie.

Dus op de TV of op de soundbar. 

Helemaal met je eens.

(maar dat kan niet op elke tv of soundbar helaas).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 8, 2026

In de DIW7022