Skip to main content
Vraag

Advies gevraagd voor setup en HDMI-handshake met Bose AV35

• June 27, 2026
  • 2 reacties
  • 22 keer bekeken

Hallo allemaal,
Mijn moeder ondervindt een probleem met de TV en mijn kennis is gering dus graag advies voor een correcte, simpele en stabiele setup.

Apparatuur:

• Samsung UE40D8000 TV
  • Bose AV35 Control Console (+ soundbar, subwoofer en afstandsbediening)
  • Arris VIP5202 ontvanger

Huidige aansluiting:

Het probleem ontstond met een melding op de TV: ‘Zwak of geen signaal, controleer de aansluiting van de antennekabel.’ Het vermoeden was dat wellicht de ontvanger defect was (de HMB2260 is inmiddels vervangen door de VIP5202). Inmiddels weet ik dat er helemaal niet via internet TV werd gekeken maar via digitale TV waarmee overigens nu weer zonder problemen gekeken kan worden.

Vragen:

• Is TV kijken via internet niet beter in dit geval?
  • Is het mogelijk om de Bose AV35 alleen als tussenstation voor geluid te laten fungeren en niet als HDMI-schakelaar? Zo ja, wat is de beste setup qua kabels etc.? Ik lees dat oudere Bose-systemen stabieler werken via de optische ingang dan via ARC.

2 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2026

A kijken via de ontvanger is het beste

Beste set-up vind ik nog altijd:

HDMI direct naar tv en van tv hdmi aansluiting arc naar soundbar. Bij tv kijken die ingang op de soundbar gebruiken. 

Radio luisteren met tv uit. Optisch van ontvanger naar soundbar. Dan op soundbar die ingang kiezen 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

HDMI direct naar tv en van tv hdmi aansluiting arc naar soundbar.

Dit gaat niet bij deze soundbar. De HDMI-OUT is geen HDMI-ARC, dus om geluid van TV naar soundbar te krijgen moet een HDMI-IN gebruikt worden, maar dan krijgt de TV geen beeld van de ontvanger. Het moet zoals in zijn beeld, Ontvanger naar HDMI-IN, HDMI-OUT naar TV HDMI (ARC of IN), TV Toslink naar Soundbar Toslink