Skip to main content

Zoals meerdere jaren achter elkaar gemeld en over geschreven heb ik geen goede ontvangst op de kanalen waar de zendernummers 9,10,11,12 zitten bijv. 47 en 44, en als er al signaal is dan schommelt dat signaal tussen de 18 en 38% met daarbij de melding "Geen Signaal".  Ik woon in Denekamp en ontvang via de zender Hengelo. Maar inmiddels ervaar ik ook dat de zenders NPO 1,2,en 3 gewoon uit het geheugen liggen. Dan weer opnieuw installeren via kanaal 27 en ze zijn er weer voor een dagje of twee.

Die tuners zijn trouwens van het jaar 2019, maar ook een omgeruild kastje blijkt dezelfde productiedatum te hebben. Met dezelfde verschijnselen.

Inmiddels heb ik op proef maar het basispakket TV kijken KPN genomen. Ik vind het beeld van Digitenne niet eens zoveel slechter ofwel het beeld van TV kijken basispakket TV kijken KPN niet eens zoveel beter,

Het kijken naar Duitse zenders wat ik graag wil kan ook, -maar beperkt- in het basispakket maar daar valt mee te leven.

Al met al, KPN is er in vier jaar niet in geslaagd om Digitenne in mijn regio te verbeteren, Helaas.

Hallo ​@Theo P. , hoe hoog heb je je antenne staan en zijn er in de directe nabijheid obstakels?

Vroeger zette men de antennes op het dak, dat zou voor Digitenne ook wel uitmaken denk ik.

Als je glasvezel hebt, dan is is tv over glas met de slechte Digitenne-ontvangst zeker wel aan te raden. Sowieso zijn de bandbreedte en het aantal kanalen bij Digitenne beperkt: iets wat met tv over IP niet snel zal gebeuren.

Beste ​@XS4-Arjan , als je graag naar Duitse zenders kijkt kun je als optie het Duitse tv pakket erbij nemen, maandelijks opzegbaar.

Beste ​@XS4-Arjan , als je graag naar Duitse zenders kijkt kun je als optie het Duitse tv pakket erbij nemen, maandelijks opzegbaar.

Je moet ​@Theo P. hebben ​@JanD  :)
En in Denekamp (ik heb daar nog gewerkt) kan je volgens mij ook de Duitse zenders uit de lucht ontvangen.

Sorry ​@XS4-Arjan , ik bedoel inderdaad ​@Theo P. , en met het Duitse tv pakket bedoel ik het pakket bij het tv pakket dat hij nu op proef gebruikt.

Hallo ​@Theo P. ,

Dat de ZXV-ontvangers niet van topkwaliteit zijn, dat is bekend. Maar inmiddels heeft KPN al enkele jaren de insteekkaart (CI+-module) beschikbaar en daarmee heb je echt een betere ontvangst. 

Mogelijk heb je inmiddels een TV in huis die de insteekkaart faciliteert? Want dat zou de oplossing zijn! Een andere oplossing is het zelf aanschaffen van een betere ontvanger: de Apebox is bijvoorbeeld door meerdere gebruikers met succes in gebruik genomen. En met de insteekkaart in jouw TV of in de Apebox heb je ook gewoon de gratis Duitse zenders in jouw zenderlijst. 

Hieronder een link naar meer informatie en een link naar een verkoper van de Apebox. 

https://www.cardwriter.nl/apebox.html

Luitjes, alle aangedragen mogelijkheden zijn in verleden gedaan. Ik heb met zelf gekochte goede  nieuwe Rebox antennes 100% stabiele ontvangst middels de installatieprocedure. Hou er rekening mee dat er van dit merk hele goeie zijn die echter niet werk opdat de tuner 5 Volt meestuurt wat de antennes  bijvoorbeeld de RG 23 DA  niet kunnen  erwerken. De antennes voor woonkamer en slaapkamer hangen aan de nokbalken op de vliering. Draaien ermee verslechtert de ontvangst op de sterkste zenders en idem de slechtste zenders. Het zal allemaal wel een technische reden hebben en in de berichten van mijn in 1921, 22, 23 hebben we alle info -over- en-weer- uitvoerig uitgewisseld en het risico van het kopen van die Apebox gaat me écht te ver.

Ondanks het tijdens lange diverse telefonische sessies benoemen van mijn gedachte dat KPN de klant niet serieus neemt  wordt dat altijd in alle toonaarden tegengesproken door de Helpdesk. Wel wordt erkend dat bepaalde frequenties in de omgeving van Denekamp een heel lastig probleem is. Ik b l ij f van mening dat KPN dit technisch had moeten kunnen oplossen inplaats van dat ik -als strohalm- dan maar kies voor KPN Basis Plus via glasvezel

Dank jullie hartelijk voor het meedenken.

OK ​@Theo P. ,

Tien maanden geleden schreef je ook al dat je ging stoppen met Digitenne.

Ik herhaal dan mijn reactie van destijds: 

Toch jammer dat je gaat stoppen met Digitenne. Je had die Apebox kunnen proberen, die anders ook zonder abonnement op Digitenne nog te gebruiken was voor de NPO-zenders. 

Ik zou je in ieder geval willen adviseren om een FTA-ontvanger aan te schaffen voor de NPO-zenders, de Duitse zenders en twee regionale zenders. Eventueel heb ik nog een Xoro-ontvanger te koop staan. 

Klopt. Ik heb nog bijna een jaar gewacht met de switch naar TV kijken via ''de kabel". Het is overigens een proef van 2 maanden heb ik aan KPN kenbaar gemaakt. En nogmaals mijn standpunt: ik ga geen eigen tuner(s) kopen om daarin vervolgens een KPN smartcard te stoppen zolang KPN zelf stelt de signaalkwaliteit voor  zenders op kanaal 43 en 47 n i e t  te kunnen verbeteren. Ik hou voorlopig 1 gratis Digitennekastje voor in  slaapkamer en op de camping en heb een MickeyMousemerk FTA waarmee ik Duitse zenders -de liefhebberij van mijn vrouw- ontvang die dan net niet in het basispakket zitten. Persoonlijk ben ik geen tv-kijker, maar aanschuiver bij wat er toevallig voorbij komt.

Je moet ​@Theo P. hebben ​@JanD  :)
En in Denekamp (ik heb daar nog gewerkt) kan je volgens mij ook de Duitse zenders uit de lucht ontvangen.

Dank je wel Arjan en Jan. Ik ben door de wol geverfd met Digitenne. Gebruik het al meer dan 25 jaar in plaats van "kabel tv".

Klopt. Ik heb nog bijna een jaar gewacht met de switch naar TV kijken via ''de kabel". Het is overigens een proef van 2 maanden heb ik aan KPN kenbaar gemaakt. En nogmaals mijn standpunt: ik ga geen eigen tuner(s) kopen om daarin vervolgens een KPN smartcard te stoppen zolang KPN zelf stelt de signaalkwaliteit voor  zenders op kanaal 43 en 47 n i e t  te kunnen verbeteren. Ik hou voorlopig 1 gratis Digitennekastje voor in  slaapkamer en op de camping en heb een MickeyMousemerk FTA waarmee ik Duitse zenders -de liefhebberij van mijn vrouw- ontvang die dan net niet in het basispakket zitten. Persoonlijk ben ik geen tv-kijker, maar aanschuiver bij wat er toevallig voorbij komt.

Toch mooi dat je mijn (vorig jaar al gegeven) advies van een FTA-ontvanger hebt gerealiseerd. 

En wat betreft de signaalkwaliteit: wat bij de ZXV net niet goed genoeg is, werkt bij de Apebox een stuk beter. Maar goed: als je geen zin hebt om daarin te investeren, dan houdt het inderdaad op. 

Dank je Noordzee.

Die MickeyMouse  FTA heb ik al veel langer. Keertje gescoord op de kringloop vóór mijn verhuizing naar Nordhorn cq Denekamp. En wat het signaal betreft op 43 en 47: de ene keer heb ik Nul %, eem andere keer 12%, weer andere keer 28,32 of 48%, welk laatste getal, indien stabiel, geen overstap naar de digitale kabel had opgeleverd. Echter gisteravond schommelend tussen 48 en 32, dat ging nog nét, maar vanmorgen 12% en instortende naar Nul.

Ik bezie de situatie gedurende 2 maanden en omdat ik.absoluut geen antenne op mijn schoorsteentje kan plaatsen (ben 76) en geen mast aan de kopse gevel wil laten boren kies ik misschien uiteindelijk voor de weg van het veilige KPN glasvezelnet.

Dat schommelende signaal, dat heb je bij de Apebox niet. Dat is typisch iets van de ZXV. Misschien wil ​@PeterG dat nog even bevestigen? 

De signaalsterkte indicatie is defect bij de ZXV7200. Die zal nooit hoger aangeven dan 65 %. Feitelijk moet je dat zien als 100 % .

Als signaal gewoon naar noppes terugvalt is je huidige huurontvanger gewoon defect. Geen idee welke zenders bij jouw op die kanalen 43 en 47 zit, maar met de Apebox zul je gewoon een goede (stabiele) ontvangst krijgen. Ook omruil van je huidige ontvanger zou verbetering moeten geven. Heel vaak ook betere antenne of juiste plek! Een raam aan de kant van de zendmast bijvoorbeeld. Zodat het niet je hele huis door hoeft voordat het de antenne bereikt. Ook al staat ie bij een raam. Ook de huidige v6 antenne van kpn vind ik behoorlijk matig.

De schoorsteenmantel is natuurlijk al een superslechte plek voor de antenne. En mogelijk moet je op jouw locatie sowieso een buitenantenne hebben.

Cardwriter.nl heeft de Apebox ineens € 40 duurder gemaakt. Bij Asat.nl is ie nog voor de oude prijs van € 94,95.

Kabel TV is van Ziggo….. Of…. heb je nu KPN TV met een Arris ontvanger van kpn. 

Mij bevalt TV via het internet van KPN al 13½ jaar uitstekend! 👍 Sinds april 2011.

Digitenne is voor mij een spielerei. En ook vanwege het forum. Er kunnen hier zomaar 3 weken verstrijken dat ik het niet gebruik.

Het grote nadeel van Digitenne: alleen maar live kunnen kijken. En duur t.o.v. aantal zenders en mogelijkheden.

Ik ga geen eigen tuner(s) kopen

Misschien is je huidige tv wel geschikt in combinatie met de module. (?)

En tja, kort argument. Je moet tenslotte sowieso een televisie kopen natuurlijk.

Mijn tv's hebben zo'n cardslot maar dat werkte op mijn ontvangers helemaal niet. Zijn al te "oud. Ik heb op bijna alle kanalen 100% kwaliteit bij een sterkte van 65% met uitzondering van kan.43 en 47 met elk "4 bouqetten". Op zich werken die ZVX kastjes prima. Ik heb al 2 x omruil gehad en dan krijg ik dezelfde productiedatums terug: jaar 2019.

Antennes per kamer op zolder aan de nokbalken. Rebox antennes van 35 euro per stuk, gevoed door de Kpn kastjes. Beeldkwaliteit TOP. Niemand wil geloven dat het middels eigen antenne komt en het komt dicht in de buurt van KPN via de glasvezel, uitgezonderd genoemde kanaalnummers wat KPN klantenservice ook erkend heeft.

Dank voor je info en zoals gezegd probeer ik het 2 mnd. Met name mijn vrouw moet er tevreden mee zijn en mee moeten kunnen omgaan.

Je noemt maar 2 kanalen. Dat zijn dan ook 2 bouquetten. Per regio hebben de bouquetten verschillende UHF kanalen. Ik heb dus geen idee welke zenders het bij jouw betreft. (welke regio?)

Een sterkte van 65% is dus top met de ZXV7200. En het is net zo goed als KPN TV, want het is beide gewoon uitstekende zender bandbreedte per zender in HD.

Doen die 2 bouquetten het slecht op al je ontvangers? Of op één van de???

nota bene. Er wordt helemaal nergens uitgezonden op uhf kanaal 43….

47 is NTS 3. Er zitten 8 tv zenders in dat bouquet.

Nationale Transportstream 3 (bouquet 4)

TV Radio
9 Disney XD / Veronica    
10 RTL 8    
11 Comedy Central    
15 VRT 1    
16 VRT Canvas    
17 Discovery    
19 Eurosport    
32 True Amateurs

43 moet 44 zijn en per kanaalnummer zitten 4 zenders in een bouqet.

Ik beschreef dat onjuist. Doen het op 3 ontvangers slecht of totaal niet op 44 en 47. Er zit o.a. Op 9, Veronica, op 10 RTL8, op 11, ComedyCentral, op 15, VRT1, op 16, VRT- Canvas, op 17, Discovery. Signaalsterkte 0 tot 28, soms 38% maar dat wisselt binnen enkele sekonden van 38 naar 0.

Dank voor alle info maar zoals eerder geschreven. Ik ben zo'n 35 jaar in het westen van het land zeer tevreden geweest en gelukkig zijn er alternatieven en vooralsnog ben ik zeer tevreden met de stabiele ontvangst via de glasvezel.

Reageer