Skip to main content
Beantwoord

Afspelen opnames spontaan tijdelijk gepauzeerd

• November 9, 2024
  • 12 reacties
  • 73 keer bekeken

Hoi!

Bij het afspelen van mijn opgenomen programma’s gebeurt het heel vaak, dat het afspelen spontaan wordt gepauzeerd en na een aantal seconden (de ene keer langer dan de andere) weer verder gaat. Dit ervaren wij uiteraard als zeer hinderlijk…!

Heeft iemand dit ook/ hier een oplossing voor?

Groet, Theo

Beste antwoord door Thomas van KPN

Ik bedoel ook niet of je het opgemerkt hebt maar of dit misschien iets is wat je kunt testen door een stuk opname wat stoorde nog een keer terug te kijken. Maar je zegt dat het zich random voordoet, dat sluit dan wel een hoop uit. Ik vermoed dat het dan toch iets op jouw netwerk is.

Het uitsluiten kan een hele opgave zijn, dat snap ik. Als je de oorzaak gevonden hebt hoef je dat apparaat niet direct buiten gebruik te nemen natuurlijk maar heb je wel een idee waar de oorzaak en dus oplossing zit door het bijvoorbeeld anders aan te sluiten of instellingen ergens aan te passen. Je noemt zonnepanelen, die apparaten willen nog wel eens zorgen voor dit soort problemen. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi @Thegie, welkom op onze community! Dat is niet prettig TV kijken! Kun je toelichten op wat voor apparaat je probeert te kijken? Hoe zit deze aangesloten op je TV en op de experiabox? Welke stappen heb je al doorlopen?
Als je t via de TV ontvanger probeert te kijken, heb je deze al een reset gegeven? kpn.com/frissestart

• Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2024

Beste Thomas,

Ik heb dit probleem bij onze beide tv-ontvangers, zowel bij een Samsung als een LG televisie. Ik heb glasvezel, 100Mb up- en downloadsnelheid, gebruik de KPN Box 12, met bij beide (bekabelde) tv’s een Netgear GS105E switch, (die dus IGMP snooping ondersteunen!), beide tv-ontvangers (4K) zijn al diverse malen gereset en toch heb ik regelmatig last van eerder gemeld probleem…! 
Verder nog tips?

Groet, Theo

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 25, 2024

Je veegt vakkundig alle tips die ik zou kunnen geven al voor m'n voeten weg, ​@Thegie. Thomas is een poosje vrij, vandaar dat het even geduurd heeft. 

Merk je ook overeenkomsten hierin? Als in, dat het altijd programma's van dezelfde zender zijn. Of dat het altijd op hetzelfde moment van de dag gebeurd?

Het kijken van opnames gaat via unicast. Dat heeft geen voorrang op je andere internetverkeer. In tegenstelling tot live kijken, waarbij dat wel zo is. Kijk dus even naar of en hoe het andere internetgebruik is op het moment dat je zo'n vastloper ervaart.

Ik merk het zelf op mijn 100 Mbit lijn ook wel eens. Maar dat blijkt dan eigenlijk altijd te zijn dat een van mijn videogames besloten heeft om een grote update binnen te gaan halen. En die trekt dan eventjes de hele verbinding dicht.

• Auteur
  • Deelnemer
  • November 25, 2024

Hallo Erik,

Bedankt voor je reactie! Je ziet: ik heb al (bijna) alles geprobeerd, tot nu toe zonder resultaat.

Het gebeurt echt random, soms helemaal nièt en soms meerdere malen tijdens het kijken naar een opgeslagen programma. Soms één of twee seconden, soms tien seconden…! Ook bij het vertraagd terugkijken van een live-programma, dus na dit programma even gepauzeerd te hebben en weer verder te kijken.

Opvallend is wel, dat het beeld steeds gepauzeerd wordt, dus na de “break” gaat het gewoon verder vanaf het gestopte moment, we missen dus eigenlijk niets. (maar hinderlijk is het wèl…!)

Het lijkt mij iets te maken te hebben met de server van KPN, die immers alle door mij opgenomen of gepauzeerde data opslaat.(?)

Zoals eerder gezegd: het gebeurt bij mijn beide tv-ontvangers…! Op het moment dát het gebeurt heb ik geen andere “dataverslinders” in gebruik, we zijn maar met z’n tweetjes, dus bijv geen gamende of anderzijds internet gebruikende huisgenoten…!

Rara……!

Groet, Theo

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 29, 2024

Rara inderdaad, Theo. Het kan ook zeker iets met het platform te maken hebben. Maar dat is dan ook een stuk lastiger pinpointen omdat we meerdere servers hebben, en dingen opgeslagen liggen gebaseerd op de content, en niet op de gebruiker. Dus, het is niet zo dat al jouw opnames allemaal van dezelfde server komen. 

Zou je toch een keer, bij een van je ontvangers, willen testen met een rechtstreekse bekabeling, zonder de Netgear?

• Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2024

Hoi Erik,

Ik had ten onrechte geschreven, dat ik bij beide tv’s een Netgear switch gebruik, maar bij de tv in de slaapkamer heb ik de KPN tv-ontvanger rechtstreeks op mijn router aangesloten. Helaas hebben we bij deze tv ook last van “spontane, ongewenste pauzes”, zodat hiermee jouw vraag is beantwoord..!

Groet, Theo.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Welk type TV ontvanger heb je precies ​@Thegie? En heb je dit op specifieke opnames? Zit daar een patroon in?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 6, 2024

Hallo Thomas,

Ik heb twee DIW7022 4K tv-ontvangers.

Ik zie geen patroon in het soort content, waarin zich de onderbrekingen voordoen…!

Groet, Theo

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah okay, als je een opname twee keer kijkt, of op een ander apparaat kijkt. Is de onderbreking dan op hetzelfde moment? 
Gebruik je naast je experiabox, TV ontvangers en de switch nog andere netwerkapparatuur? Ik vermoed dat iets op het netwerk toch de verbinding wat in de war schopt. Dit hoeven niet persé grote hoeveelheden data te zijn maar kan ook gebeuren als de zonnepanelen verbinding zoeken met de centrale of iets in die richting.

De makkelijkste manier om dat uit te sluiten is door apparatuur even te ontkoppelen voor een uur/avond om te kijken of het dan beter werkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 17, 2024

Sorry Thomas, maar ik kijk nooit iets 2 maal terug, dus dat weet ik niet. Maar ik ben er van overtuigd, dat het “ongewenst pauzeren” van het signaal (plaatje staat dan ook daadwerkelijk stil) zich random voordoet.

En wat je voorstel van “even” ontkoppelen betreft:

dan heb ik aardig wat te ontkoppelen, want wat is er heden ten dage níet aangesloten op het internet?

En als ik er achter kom, dat bijv. mijn zonnestroom voorziening of mijn buitencamera, of mijn internet gekoppelde thermostaat de oorzaak is, moet ik die dan maar niet meer gebruiken……?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 17, 2024

Ik bedoel ook niet of je het opgemerkt hebt maar of dit misschien iets is wat je kunt testen door een stuk opname wat stoorde nog een keer terug te kijken. Maar je zegt dat het zich random voordoet, dat sluit dan wel een hoop uit. Ik vermoed dat het dan toch iets op jouw netwerk is.

Het uitsluiten kan een hele opgave zijn, dat snap ik. Als je de oorzaak gevonden hebt hoef je dat apparaat niet direct buiten gebruik te nemen natuurlijk maar heb je wel een idee waar de oorzaak en dus oplossing zit door het bijvoorbeeld anders aan te sluiten of instellingen ergens aan te passen. Je noemt zonnepanelen, die apparaten willen nog wel eens zorgen voor dit soort problemen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 9, 2025

Probleem heeft zich spontaan, zo goed als volledig opgelost.