Skip to main content
Beantwoord

Afstandbediening Soundbox koppelen aan LG Oled C2 tv, volume werkt nog niet

• May 14, 2026
  • 10 reacties
  • 56 keer bekeken

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Sinds vandaag heb ik de soundbox in gebruik. Ben nog bezig om bepaalde zaken in te stellen naar wens.

Ik heb de afstandsbediening van de soundbox gekoppeld aan mijn LG Oled C2.  Ik kan de tv aan en uit zetten, een andere zender op zetten. Echter ik kan het geluid van de tv niet harder of zachter zetten.

Heeft iemand een tip wat ik nu nog kan proberen.

Beste antwoord door PeterG

Soms moet je de afstandsbediening meerdere keren instellen voordat alle ondersteunde tv functies werken. 

Als je de Soundbox hebt wordt het volume van de box zelf geregeld. Niet een tv.

Overigens hoor ik het geluid via de boxen van mijn Sonos.

Heb je op de Soundbox ingesteld dat het geluid via hdmi in plaats van de speakers van de box zelf loopt?

Dan kun je toch net zo goed voor 6 euro minder de DIW7022 nemen?

10 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

De KPN soundbox heeft zijn eigen luidsprekers en zend geen geluidssignaal via de HDMI kabel.

Als je het geluid niet van de Soundbox wilt hebben, kan je beter de box omruilen voor de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Dat scheelt meteen € 6,-- per maand.

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

Bovenstaande ontvanger had ik hiervoor. Ik kon met de afstandsbediening hiervan ook het geluid van de tv niet harder of zachter zetten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Bovenstaande ontvanger had ik hiervoor. Ik kon met de afstandsbediening hiervan ook het geluid van de tv niet harder of zachter zetten.

Een LG tv kan je met de DIW7022 probleemloos koppelen.

Bij ons werkt het perfect op beide LG tv's met de DIW7022.

Wij gebruiken bij beide de KPN ab.

Zie o.a. hier.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Geluid van de tv, ​@satshow? Je bedoelt waarschijnlijk dat je het geluid van de Soundbox via de volumeknoppen van afstandsbediening van de LG wilt regelen? 

Advies: als je een mediaspeler gebruikt (zoals de KPN +Box) fungeert je tv eigenlijk als monitor. Je kunt dan veel beter de afstandsbediening van de +Box gebruiken, die is (uiteraard) helemaal op betreffende mediaspeler afgestemd.

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

En via de soundbox kan ik het geluid van de tv niet bedienen. Daarvoor heb ik de afstandsbediening van de tv nodig.

Dat zou ik dus ook via de afstandsbediening van soundbox willen doen.

Maar dat wil dus niet lukken ​@Ratonesque 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

En via de soundbox kan ik het geluid van de tv niet bedienen. Daarvoor heb ik de afstandsbediening van de tv nodig.

Dat klopt en is ook logisch.

De KPN soundbox heeft zijn eigen luidsprekers.

Dus de volume knoppen op de KPN ab kunnen alleen het geluid op de soundbox bedienen.

De LG ab kan alleen het geluid van de tv of soundbar (indien in de LG tv ingesteld) bedienen.

En ook dat is logisch, want de KPN soundbox wordt niet als soundbar op de LG tv herkent en daarom kan de LG ab de KPN soundbox niet zien als geluidsbron.

Bij de LG tv in de woonkamer bij ons, heb ik in de LG tv ingesteld dat hij het geluid van de soundbar moet regelen.

Als ik het volume van de KPN ab van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) bedien, gaat het volume van de soundbar harder of zachter.

P.S.

Het geluid van een soundbar met subwoofer is mooier dan van de KPN soundbar.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

O sorry. Ja, dat schrijf je ook. Begripsverwarring ligt altijd snel op de loer. 

Heb je de LG-koppelcode gebruikt? 

Als je het geluid via de Sonos afspeelt zou je ook nog kunnen proberen die te koppelen, ​@satshow.

...maar ik lees net bij ​@joop2011 dat dat bij de Soundbox kennelijk helemaal niet kan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • May 14, 2026

Soms moet je de afstandsbediening meerdere keren instellen voordat alle ondersteunde tv functies werken. 

Als je de Soundbox hebt wordt het volume van de box zelf geregeld. Niet een tv.

Heb je op de Soundbox ingesteld dat het geluid via hdmi in plaats van de speakers van de box zelf loopt?

Dan kun je toch net zo goed voor 6 euro minder de DIW7022 nemen?

satshow
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

Als ik op het afstandsbediening van de soundbox duw, dan kan ik het geluid niet aanpassen.

Volgens mij heb ik inderdaad ingesteld dat het geluid via hdmi loopt. Ga er binnenkort eens mee aan de slag om te kijken of er goed geluid via de box zelf komt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Als ik op het afstandsbediening van de soundbox duw, dan kan ik het geluid niet aanpassen.

Volgens mij heb ik inderdaad ingesteld dat het geluid via hdmi loopt. Ga er binnenkort eens mee aan de slag om te kijken of er goed geluid via de box zelf komt.

Dat is wel zonder van die € 6,-- extra per maand.

Met de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) kan je die € 6,-- per maand besparen.