Skip to main content
Vraag

Afstandsbediening bedient geluid van TV en Soundbar tegelijkertijd

• October 12, 2025
  • 9 reacties
  • 116 keer bekeken

De TV (een oudere Sony Bravia KDL 40W2000) is gekoppeld, echter de soundbar (Sonos Playbar) is ook gekoppeld. Wanneer ik nu volume+/- gebruik gaan beide harder/zachter. Ik wil alleen de soundbar bedienen (die via TosLink is gekoppeld) maar krijg met geen mogelijkheid alleen de geluidsbediening van de TV ontkoppeld. Iemand een idee?

9 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 12, 2025

Dan moet je in de tv instellen, dat het geluid alleen via Externe speakers moet.

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 12, 2025

IK ben geen expert maar ook in het bezit van zo’n oude Sony . de 46W4000

Bij mijn tv kan ik de speakersysteem instellen , misschien kan dat bij u ook , vandaar mijn bijdrage.

Succes gewenst.

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 12, 2025

PS.

Ik kan hiermee instellen of het geluid via de TV-speaker hoorbaar moet zijn of via de Home Cinema Set.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 12, 2025

PS.

Ik kan hiermee instellen of het geluid via de TV-speaker hoorbaar moet zijn of via de Home Cinema Set.

Helaas heb ik dat op mijn toestel niet kunnen vinden. Toch bedankt voor het meedenken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 13, 2025

Zo. Stokoude tv's zeg.

Apart. De kpn afstandsbediening kan, via infrarood, OF het tv volume bedienen OF volume van een audio systeem. Niet beiden en ook niet tegelijk.

Ik vermoed daarom dat je het volume van de TV+ box DIW7022 zelf gebruikt. Balkje midden onder in beeld, klopt dat? 

In dat geval met de Sony afstandsbediening het volume van je tv gewoon op 0 instellen. Bij mijn oude Sony uit 2016 staat er dan min. Van minimaal.

In diezelfde Sony uit 2016 kan ik via instellingen - Systeem settings - instellingen - AV instellingen - Luidsprekers: audiosysteem. 

Wordt ingesteld dat er géén geluid meer uit de tv luidsprekers komt.

Je zou ook nog kunnen instellen Speaker link hoofdtelefoon op AAN. Het volume regelt dan de koptelefoon uitgang en zijn de speakers ook uit. En als er dus niks op de koptelefoon uitgang zit…. 

Je (ik) moet dat dus NIET onder '’instellingen - geluid'’ doen. Daar staat dat niet op de Sony die ik hier heb.

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 13, 2025

Na het zien van de reactie van PeterG , het is niet de juiste weg , proberen met een oud stekkertje van een koptelefoon het geluid van je tv uit te krijgen.

PS.

Ikzelf heb een hoofdtelefoon-stekker in de TV zitten en moet in mijn Home Cinema set de weergave instellen om de hoofdtelefoon te horen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 13, 2025

proberen met een oud stekkertje van een koptelefoon het geluid van je tv uit te krijgen.

Tja. DAT zeg ik dan ook helemaal niet. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 14, 2025

Hoi ​@kostermw , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Goed om te zien dat je al zoveel reacties hebt mogen ontvangen, hopelijk heb je hier iets aan gehad! Maar ik begrijp je wens!

Dan moet je in de tv instellen, dat het geluid alleen via Externe speakers moet.

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht, heb je hier nog naar kunnen kijken? Ook ​@PeterG geeft nog een goede tip, wil je ons laten weten of je hiermee uit de voeten kunt en of het issue inmiddels is verholpen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 14, 2025

En nogmaals 

PeterG schreef: Apart. De kpn afstandsbediening kan, via infrarood, OF het tv volume bedienen OF volume van een audio systeem. Niet beiden en ook niet tegelijk.

Er moet dus 'wat anders' aan de hand zijn. Heb je de Sonos misschien op "Sony" ingesteld via de Sonos app? Sonos heeft geen eigen IR, maar kan zich daarvoor als een ander merk voordoen. Instelbaar via de Sonos app.